تاریخ: ۰۱ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۴۰
بازدید: ۲۳۰
کد خبر: ۲۱۹۶۱۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تحلیل کارگزار بورس از نتایج حضور شستا در بازار سهام و نحوه مدیریت

می متالز - کارگزار بورس با تحلیلی از نتایج حضور شستا در بازار سهام و نحوه مدیریت گفت: سودآوری این هلدینگ نسبت به دو سال پیش تا ۲۰ برابر افزایش یافته است.

به گزارش می‌متالز، شاهین چراغی در حاشیه نشست تخصصی با مدیرعامل شستا با اشاره به ایجاد سامانه‌های نظارتی و کنترلی در این مجموعه اقتصادی، گفت: باید به مجموعه شستا و مدیرعامل آن (رضوانی‌فر) بابت این تحولات مثبت تبریک گفت. چرا که در نتیجه تغییر دیدگاه مدیریتی در دو سال اخیر، اتفاقات بسیار مثبتی رخ داد. این هلدینگ در مسیر شفافیت هر چه بیشتر گام بر می‌دارد و بسیاری از شرکت‌های تابعه این هلدینگ بزرگ وارد بورس شده‌اند و تعدادی دیگر نیز در مسیر بورسی شدن هستند.

وی افزود:در جلسه با مدیرعامل شستا، روند تغییرات در حوزه عملکرد اقتصادی و ایجاد تحولات ساختاری در مسیر شفافیت هرچه بیشتر برای این هلدینگ بزرگ اعلام و مشخص شد در نتیجه عملکرد اقتصادی، بسیاری از شرکت‌های زیانده شستا به سوددهی رسیده‌اند و سودآوری این هلدینگ نسبت به دو سال پیش تا ۲۰ برابر افزایش یافته است.

این کارگزار با اشاره به ایجاد سامانه‌های نظارت برعملکرد شرکت‌های تابعه شستا، ادامه داد: نکته بسیار مهم ایجاد ساختاری جدید در شستا است که بر اساس آن عملکرد هلدینگ‌ها و شرکت‌های تابعه در حوزه‌های مختلف به صورت مستمر رصد می‌شود؛ که تحولی بسیار مهم در اداره این هلدینگ بزرگ چند رشته‌ای و هلدینگ داری ایران است.

چراغی افزود: در نتیجه تحولاتی، چون ایجاد سامانه‌ها و سیستم‌های نظارتی و کنترلی، دانشی در شستا به‌وجود آمده که انتقال این دانش به سایر مجموعه‌های اقتصادی مشابه، بسیار مفید و کاربردی خواهد بود. چرا که این دانش تنها متعلق به شستا نیست و متعلق به ایران است؛ لذا می‌توان آن را در اختیار سایر هلدینگ‌ها و مجموعه‌های بزرگ اقتصادی قرار داد تا تجربیات مثبت نظیر آنچه در شستا روی داده در سایر مجموعه‌های اقتصادی تکرار شود.

وی گفت: از زمان حضور رضوانی‌فر در شستا، اتفاقات ارزشمندی رخ داده و حضور این هلدینگ در بورس، اقدامی خاص بود و بدون اراده وی این اتفاق رخ نمی‌داد. حتی اگر رییس جمهور هم می‌خواست شستا بورسی شود، اما این عزم در مدیریت شستا نبود، چنین اتفاق مثبتی رخ نمی‌داد. از سوی دیگر رضوانی‌فر موجب شکل‌گیری تفکر سیستماتیک در شستا شد و امید است این تفکر سیستماتیک همچنان ادامه یابد.

چراغی طراحی سامانه‌های شستا را، اقدام قابل توجه در مدیریت هلدینگ‌های بزرگ دانست و ادامه داد: در حوزه سامانه‌ها در شستا، یک علم شکل گرفته و زکات علم، نشر آن است. انتظار می‌رود این سامانه‌ها باید به دیگران معرفی شود تا آن‌ها نیز در مدیریت از این امکان بهره‌مند شوند.

منبع: بورس پرس

عناوین برگزیده