تاریخ: ۳۱ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۳۴
بازدید: ۳۰۴
کد خبر: ۲۱۹۶۸۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
پورابراهیمی در دیدار با استاندار خراسان رضوی مطرح کرد؛

تشکیل منطقه آزاد اقتصادی سرخس ظرفیت‌های صادراتی منطقه شمال شرق کشور را عملیاتی می‌کند

‌می‌متالز - رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در صورت تصویب نهایی و با توجه به زیر ساخت‌های منطقه آزاد اقتصادی سرخس این منطقه می‌تواند به سکوی مهم صادرات کشور تبدیل شود.

به گزارش می‌متالز، محمدرضا پور ابراهیمی داورانی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در نشست مشترک با محمد صادق معتمدیان استاندار خراسان رضوی ضمن تبریک فرا رسیدن عید قربان گفت: با توجه به زیرساخت‌های مناسب منطقه آزاد سرخس و نیز ظرفیت‌های منطقه‌ای به جهت ایجاد مهمترین منطقه صادراتی شمال شرق کشور این منطقه در صورت تصویب نهایی می‌تواند به سکوی مهم صادرات کشور تبدیل شود.

پورابراهیمی با اشاره به مناطق آزاد شرقی کشور بیان کرد: در خصوص موضوعات مربوط به مناطق آزاد سرخس_دوغارون، مازندران، به دلیل تجمیع مناطق مذکور در یک لایحه توسط دولت امکان نهایی کردن رفع ایرادات شورای محترم نگهبان نیازمند تفکیک مناطق مذکور در لایحه دولت هستیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه در هفته‌های اخیر این موضوع در دستور کار کمیسیون اقتصادی مجلس قرار گرفت، ایرادات شورای نگهبان در خصوص تشکیل منطقه آزاد مازندران ونیز منطقه آزاد سرخس_دوغارون را برطرف کردیم، ضمنا با رای مثبت به تفکیک گزارش کمیسیون به صحن علنی، امکان تسریع در رسیدگی برای رفع ایرادات شورای نگهبان جهت تصویب نهایی برای مناطق مذکور فراهم شد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: همزمان با اقدام کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص موافقت با تفکیک گزارش مناطق آزاد در لایحه مذکور، پیگیری لازم از سوی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد کشور برای درخواست جهت موافقت دولت و رئیس جمهور در خصوص تفکیک این مناطق در دستور کار قرار گرفت.

نماینده مردم کرمان اظهار کرد: در آخرین نشست کمیسیون اقتصادی با دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد کشور گزارش ارائه شده توسط دکتر مومنی دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور، درخواست این دبیرخانه به ریاست جمهوری جهت موافقت هیئت دولت و شخص رئیس جمهور ارائه شد.

پورابراهیمی در ادامه گفت: با توجه به پیگیری‌های کمیسیون اقتصادی مجلس، موافقت اولیه دولت در خصوص درخواست دبیرخانه نیز اخذ شده نیازمند تایید و ارائه گزارش توسط دولت به مجلس شورای اسلامی است.

وی در ادامه این نشست از استاندار خراسان رضوی و نیز تولیت محترم استان مقدس خراسان رضوی درخواست کرد، موافقت دولت در خصوص تفکیک مناطق مذکور را پیگیری نموده تا همزمان با ارائه گزارش کمیسیون اقتصادی در صحن علنی و تایید نهایی در صحن موارد مورد نظر شورا نگهبان در خصوص این لایحه مد نظر قرار گیرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: امیدوارم با تصویب گزارش در صحن علنی همزمان با تاییدیه دولت و تفکیک مناطق مذکور در قالب گزارش رسمی در مجلس شورای اسلامی شورای نگهبان نظر نهایی خود را در خصوص موافقت با مناطق مذکور به ویژه منطقه آزاد سرخس اعلام نموده تا شاهد اتفاقات و تحولات گسترده‌ای در عرصه صادرات محور شدن استان‌های شمال شرقی کشور به ویژه خراسان رضوی باشیم.

در ادامه این نشست دکتر معتمدیان استاندار خراسان رضوی ضمن خیر مقدم به رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: زحمات و تلاش‌های جنابعالی برای پیگیری اولویت‌های مهم اقتصادی خراسان رضوی قابل تقدیر است از زحمات جنابعالی و کمیسیون اقتصادی تشکر می‌کنیم.

استاندار خراسان رضوی در این جلسه بیان کرد: پیگیری‌های انجام شده در خصوص حل مشکل منطقه آزاد سرخس از سوی مجلس شورای اسلامی به ویژه کمیسیون اقتصادی می‌تواند سرآغاز اتفاقات مثبتی در استان خراسان رضوی و استان‌های همجوار برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های مناطق آزاد باشد.

وی با تشکر مجدد از زحمات تلاش‌های پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و اعضای محترم کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: پیگیری‌های لازم از طرف اینجانب و نیز تولیت محترم آستان قدس رضوی برای اخذ گزارش موافقت دولت در دستور کار قرار خواهد گرفت و هفته آینده این موضوع به صورت ویژه از طریق ستاد دولت در در استان در دستور کار قرار می‌گیرد.

در پایان این نشست با پیشنهاد پور ابراهیمی مقرر شد، نشست مشترک استاندار خراسان رضوی دبیرخانه شورای مناطق عالی آزاد نمایندگان شورای محترم نگهبان و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هفته آینده در محل کمیسیون اقتصادی برگزار شود تا جمع بندی نهایی در این خصوص انجام شود.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده