تاریخ: ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۴۰
بازدید: ۸۰۳
کد خبر: ۲۱۹۷۳۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

آیا تتر در حال ضعیف‌شدن است؟

‌می‌متالز - از پایان ماه مه (اوایل خرداد) شاهد اتفاقی نسبتا عجیب در بازار بودیم؛ رشد سهمی‌وار ارزش بازار تتر به‌ناگهان متوقف شد، درست همان موقعی که قیمت بیت کوین از اوج تاریخی خود سقوط کرد. حالا که قیمت بیت‌کوین در بازه‌ای بین ۳۰هزار تا ۴۰هزار دلار گیر افتاده است، بار دیگر صحبت‌های تکراری مطرح می‌شوند که به‌دنبال جواب یکی از قدیمی‌ترین سوال‌های این حوزه است: آیا تتر بار دیگر پامپ قیمت بیت‌کوین را متوقف کرده است؟

به گزارش می‌متالز، این در حالی است که کارشناسان و معامله‌گران بازار ارز‌های دیجیتال معتقدند که توقف عرضه تتر‌های بیشتر درواقع بیانگر آن بود که بیت‌کوین، به‌عنوان پادشاه ارز‌های دیجیتال، با چالش‌هایی مواجه است که سلطه آن را به خطر می‌اندازند. کارشناسان از محدودیت‌های چین برای دسترسی معامله‌گران این کشور به تتر، ظهور رقیبی با نام USDC و فشار‌های قانونی پیرامون تتر را از جمله دلایل توقف عرضه تتر‌های جدید عنوان کرده‌اند.

پائولو آردوینو (Paolo Ardoino)، مدیر ارشد بخش فناوری تتر، با تایید کاهش تقاضا برای تتر، عنوان کرد که این اتفاق تنها مختص به تتر نیست. او در این باره گفت: تقاضا برای تتر گاهی بالا می‌رود و گاهی پایین می‌آید و در هفته‌های اخیر هم شاهد تقاضای پایینی بودیم. تتر تنها استیبل کوینی نیست که با کاهش تقاضا مواجه شده است.

محدودیت‌های چین

محدودیت‌های چین، هم در حوزه استخراج و هم در حوزه معاملات، تاثیری مخرب روی قیمت بیت‌کوین داشت. قیمت بیت‌کوین ماه آوریل (فروردین) موفق شد اوج ۶۴۹۲۸ دلاری را ثبت کند. پس از انتشار اخبار منفی از چین، هر واحد بیت‌کوین در مقاطعی حتی به زیر ۳۰هزار دلار نزول کرد.

علاوه بر بیت‌کوین، تتر هم یکی از قربانیان محدودیت‌های چین است؛ چراکه تتر در میان کاربران و معامله‌گران چینی از محبوبیت و کاربرد بالایی برخوردار است. از آنجا که خریدوفروش ارز‌های دیجیتال با یوآن در چین ممنوع است، چینی‌ها از تتر به‌عنوان یک ابزار برای دور زدن این محدودیت استفاده و از طریق پلت‌فرم‌هایی نظیر میز‌های فرا بورسی، ارز‌های دیجیتالشان را نقد می‌کردند.

ماه گذشته پلیس چین بیش از هزارنفر را به اتهام پولشویی دستگیر کرد. طبق اعلام پلیس، این افراد از ارز‌های دیجیتال برای دور زدن قانون استفاده کرده بودند. اقدامات مشابه در مورد افرادی که در میز‌های معاملاتی و خارج از صرافی‌ها معاملاتشان را انجام می‌دادند، یکی از دلایلی است که رشد تتر در چین تا حد زیادی کاهش پیدا کرده است.

آنابل هوانگ (Annabelle Huang) از مدیران ارشد شرکت مدیریت دارایی‌های دیجیتال امبر‌گروپ (Amber Group) در این‌باره می‌گوید:استفاده از ارز‌های دیجیتال، نقدکردن یا خرید آن‌ها در چین به‌شدت سخت شده است. بسیاری از میز‌های معاملاتی فرابورسی معاملات خود را متوقف کرده‌اند.

همزمان با تلاش بیت‌کوین برای شکستن کانال ۳۰هزار تا ۳۵هزاری دلاری خود، انگیزه‌ای برای واردکردن سرمایه بیشتر در بازار ارز‌های دیجیتال چین دیده نمی‌شود.

ریچل لین (Rachel Lin) از مدیران ارشد سابق ماتریکسپورت (Matrixport) در اظهارنظری گفت:

بازار تتر در آسیا عمدتا از طریق صرافی‌ها انجام نمی‌گیرد و با وجود کاهش ورود کمتر سرمایه به بازار، تقاضا برای تتر هم کمتر است.

پلت‌فرم اعطای وام هنگ‌کنگی بابل (Babel) هم چندی پیش اعلام کرد که نرخ سود برای سپرده‌گذاری تتر را کاهش خواهد داد. این شرکت از تقاضای کم برای این استیبل کوین به‌عنوان دلیل خود در ارتباط با این تصمیم یاد کرد. با این حال، این شرکت دلیلی برای کاهش تقاضا عنوان نکرد.

به نظر نمی‌رسد که محدودیت‌های قانونی چین در ارتباط با فعالیت‌های حوزه پولشویی تمام شود. نشریه چاینا‌مورنینگ پست، اخیرا عنوان کرد که گمرک هنگ‌کنگ یک باند پولشویی را که از ارز‌های دیجیتال، به‌ویژه تتر، استفاده می‌کرد منهدم کرده است. طبق این گزارش این باند چیزی در حدود ۱۵۵ میلیون دلار سرمایه را پولشویی کرده بود. این اولین بار است که هنگ‌کنگ محدودیت‌های این چنینی را اجرا می‌کند.

دن برک (Dan Burke) مدیر بخش فروش سازمانی بیت‌گو (BitGo) در آسیا و اقیانوسیه، در این‌باره می‌گوید: اخبار هنگ‌کنگ می‌تواند تمام میز‌های معاملاتی دلار/ تتر در سنگاپور و هنگ‌کنگ را تحت فشار قرار دهد.

رشد USDC

با کاهش رشد تتر، به نظر می‌رسد که اوضاع روزبه‌روز به نفع USDC می‌شود. USDC یک استیبل کوین دیگر است که شرکت سیرکل (Circle) وظیفه عرضه و انتشار آن را عهده‌دار است.

کمی پس از آنکه سیرکل عنوان کرد که قصد دارد USDC را در حداکثر ۱۰ بلاک‌چین دیگر گسترش دهد، اعلام شد که این شرکت به‌دنبال عرضه عمومی سهام خود از طریق SPAC است.

ترون که جاستین سان (Justin Sun) آن را هدایت می‌کند، یکی از بلاک‌چین‌هایی است که اخیرا USDC را اضافه کرده است. طبق اعلام وب‌سایت سیرکل، یکی از اهداف این ارز دیجیتال در بلاک‌چین ترون مهیاکردن شرایط برای «رشد در آسیا» و دیگر نقاط جهان است.

با توجه به اینکه بلاک‌چین ترون تراکنش‌هایی ارزان‌تر و سریع‌تر از اتریوم ارائه می‌کند، تتر‌های روی ترون بیشتر از تتر‌های روی اتریوم است. به‌گفته کارشناسان، معامله‌گران آسیایی تراکنش‌های ارزان و سریع را ترجیح می‌دهند. با تکیه بر این حقیقت می‌توان گفت که ورود USDC به بلاک‌چین ترون تا حد زیادی برای معامله‌گران آسیایی اغواکننده خواهد بود. جاستین سان در این باره گفت: فکر می‌کنم که USDC در آسیا شانس رقابت با تتر در بازار استیبل‌کوین‌ها را دارد. احساس می‌کنم که بازار استیبل‌کوین‌های آسیا در مقطع فعلی نیاز به تنوع بیشتری در بحث زیرساخت‌ها دارد و معامله‌گران آسیایی به‌دنبال گزینه‌های بیشتری هستند. به‌گفته لین، بر خلاف تتر که تا حد زیادی به کانال‌هایی در خارج از صرافی‌ها متکی است، USDC به‌دلیل خدمات مشتریان تشویقی ارائه‌شده توسط سیرکل در آسیا، به‌راحتی قابل خریداری است. او در این باره افزود: کارکردن با USDC بسیار ساده است. به‌محض آنکه مدارک درخواستی را فراهم کنید، یک فرد از طریق ایمیل با شما ارتباط برقرار می‌کند.

شاید در حال حاضر خیلی زود باشد که بگوییم USDC می‌تواند سلطه تتر در بازار استیبل‌کوین‌های آسیا را از بین ببرد. این در حالی است که USDC به‌خوبی توانسته حوزه امور مالی غیرمتمرکزیا دیفای را تحت سلطه خود در بیاورد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده