تاریخ: ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۱۷
بازدید: ۳۱۱
کد خبر: ۲۱۹۷۵۰
سرویس خبر : آهن و فولاد

بورس کالا در انحصار فولادسازان بزرگ و دولتی

‌می‌متالز - مدیرعامل ذوب آهن اردبیل با تأکید بر انحصاری شدن بورس کالا توسط فولادسازان بزرگ و دولتی درباره احتمال رانت فولادسازان در بورس گفت: با توجه به اینکه اعتراضات زیادی نسبت به فعالیت فولادسازان در بورس کالا صورت گرفته است، بعید می‌دانم که این اتفاقات در بورس ادامه‌دار شوند.

به گزارش می‌متالز به نقل از فولادبان، تقی بهرامی در رابطه با اعضای جدید هیات مدیره بورس کالا و حضور سه فولادساز بزرگ کشور در این جمع، گفت: سه کارخانه فولاد مبارکه، ذوب آهن و فولاد خوزستان از تولیدکنندگان بزرگ و برتر کشور به حساب می‌آیند و حضور آن‌ها در میان اعضای هیات مدیره بورس کالا هیچ مانعی ندارد، اما نباید به گونه‌ای عمل کرد که بورس تنها در انحصار فولادسازان بزرگ باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: تعداد تولیدکنندگان بخش خصوصی هم در کشور کم نیست و حقوق این دسته از تولیدکنندگان نباید در بورس کالا نادیده گرفته شود بنابراین بهتر است بین فعالان بخش دولتی و خصوصی که عضو هیات مدیره بورس کالا هستند، توازنی وجود داشته باشد تا حق و حقوق هیچکدام از حلقه‌های زنجیره فولاد پایمال نشود.

مدیرعامل ذوب آهن اردبیل با اشاره به اینکه اعضای هیات مدیره بورس کالا با انتخابات برگزیده می‌شوند، افزود: انحصاری کردن بورس کالا در دست فولادسازان کار درستی نیست و دولت باید در نظر داشته باشد که اقتصاد ما در حال حرکت به سمت اقتصاد باز و خصوصی‌سازی است، اما کاری از دست کسی ساخته نیست و باید در نظر داشت که سال‌های آینده کار‌ها به این شکل پیش نرود.

بهرامی درباره احتمال باز شدن راه رانت در بورس کالا عنوان کرد: به دلیل اینکه رانت‌خواری در زنجیره فولاد و بورس کالا علنی شده است، بعید می‌دانم که سه فولادساز عضو هیات مدیره بورس دوباره همان راه را طی کنند، ولی دولت باید توجه داشته باشد که بخش خصوصی با مهندسی عرضه و قیمت بورس کالا از دست نرود و در این زمنیه تلاش کند تا بخش خصوصی تقویت شود چراکه اشتغالزایی در این بخش‌ها بیشتر از بخش‌های خصولتی است.

وی در پایان اضافه کرد: فعالیت بورس کالا نباید به گونه‌ای باشد که دولت به خود اجازه دهد تا با هر تصمیم خاصی در امور بازار دخالت کند و همچنین نباید به صورت دستوری، قیمت‌ها را در بورس تعیین کرد تا مشکلی در معاملات صورت گیرد.

منبع: فولادبان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده