تاریخ: ۲۸ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۳۰
بازدید: ۵۰۵
کد خبر: ۲۲۰۰۱۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

گلدمن ساچ: رونق بازار سنگ‌آهن طی دو سال آینده ادامه‌ دارد

‌می‌متالز - سنگ‌آهن بیش از دو سال است که در شرایط به اصلاح گاوی است و طبق اعلام بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساچ، این روند به زودی پایان نمی‌یابد.

به گزارش می‌متالز، خبرگزاری CNBC در گزارش مطرح کرده است که نیکلاس اسنودون، رئیس تحقیقات فلزات اساسی و سنگین در بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساچ گفت: اشتباه است اگر بگوییم بازار گاوی سنگ‌آهن در آستانه پایان است. احتمالاً بازار سنگ‌آهن از سال ۲۰۲۳ فقط به موقعیت مطلوب بازمی‌گردد.

اسنودون با اشاره به ریزش سد باطله معدنی در برزیل که متعلق به غول معدنکاری واله است، گفت: شرایط صعودی قیمت سنگ‌آهن با شوک تأمین با فاجعه سد برومادینیو در سال ۲۰۱۹ آغاز شد که پس از آن فاجعه، قیمت سنگ‌آهن افزایش یافت.

وی توضیح داد که قیمت‌ها اکنون با تقاضای بسیار زیاد پشتیبانی می‌شوند و تأمین‌کنندگان در عدم افزایش تولید مصمم شده‌اند و موجودی کالا نیز بسیار کم است.

قیمت معاملات آتی سنگ‌آهن چین در سال جاری به بالاترین رکورد رسیده است. فعال‌ترین قرارداد آتی سنگ‌آهن در بورس کالای دالیان، برای تحویل در ماه سپتامبر، در ساعت ۳ بعد از ظهر به وقت پکن در روز جمعه به ۱،۲۴۱ یوان (۱۹۲ دلار) رسید.

اسنودون پیش‌بینی کرد تا سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ بازار سنگ‌آهن به وضعیت معمول خود بازنخواهد گشت.

اسنودون گفت: تقاضا برای سنگ‌آهن – ماده اولیه‌ای که برای تولید فولاد استفاده می‌شود – زیاد بوده و به نظر می‌رسد این روند در سال آینده نیز ادامه داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد که رشد تقاضای فولاد چین به مدت سه سال روند صعودی داشته است.

وی گفت: مهم این است که حتی در حالی که چین برخی از علائم کاهش نرخ رشد تقاضای فولاد را در نیمه دوم سال و تا سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد، در بقیه جهان و بازار‌های توسعه‌یافته پویایی تقاضای فولاد فوق‌العاده قوی است.

اسنودون افزود: نرخ رشد تقاضای بالاتر از معمول سنگ‌آهن احتمالاً تا سال ۲۰۲۲ پایدار خواهد بود تا حدی به این دلیل که فولاد ماده اولیه مهمی در ایجاد زیرساخت‌های سبز است.

وی در مورد سمت عرضه سنگ‌آهن هم گفت: رشد عرضه به قیمت‌های بالا پاسخ نداده است. وقتی در دو، سه سال آینده چشم به راه باشید، نرخ رشد عرضه از جایی که امروز قرار دارد در واقع کاهش می‌یابد. البته پاسخ عمده و قریب‌الوقوع عرضه در بازار سنگ‌آهن وجود ندارد و این بسیار کلیدی در چشم‌انداز قیمت است.

روهان کندال، رئیس تحقیق سنگ‌آهن در موسسه وودمکنزی هم همین موضع را تکرار کرد.

وی در طی یک بحث جداگانه گفت: تولیدکنندگان سنگ‌آهن استرالیا تقریباً زیرساخت‌های خود را به حداکثر رسانده‌اند، بنابراین نمی‌توانند تولید خود را به سرعت افزایش دهند.

در همین حال، تولید سنگ‌آهن برزیل از سال گذشته که مسائل مربوط به فاجعه سد رخ داد، همچنان محدود مانده است.

کندال گفت که شرکت واله هنوز با چالش‌هایی روبرو است که رفع آن‌ها چند سال دیگر به طول می‌انجامد.

اسنودن هم در این باره عنوان کرد: قیمت‌ها فقط هنگامی کاهش می‌یابند که نرخ رشد تقاضا کاهش یابد.

کندال و اریک هدبورگ، تحلیلگر اصلی در شرکت اطلاعاتی CRU، معتقدند که احتمالاً قیمت سنگ‌آهن بالاتر از ۲۰۰ دلار در هر تن نخواهد ماند.

کندال گفت: اگر ما به دنبال پیش‌بینی آینده هستیم – به نوعی ۱۲ ماه – من فکر نمی‌کنم که شاهد سقوط قیمت سنگ‌آهن باشیم. من فکر می‌کنم قیمت‌های بیش از ۲۰۰ دلار در هر تن پایدار نیستند، اما احتمال دارد که قیمت‌ها در حدود ۱۵۰ دلار در هر تن باقی بمانند. این سطوح هنوز طبق استاندارد‌های تاریخی فوق‌العاده بالا هستند.

هدبورگ هم گفت: بدیهی است که قیمت ۲۰۰ دلار در هر تن برای سنگ‌آهن که اکنون شاهد آن هستیم ادامه‌دار نیست، اما قطعاً برای بقیه سال جاری شاهد قیمت‌های بیش از ۱۰۰ دلار در هر تن خواهیم بود.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده