تاریخ: ۳۰ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۹:۱۷
بازدید: ۳۸۰
کد خبر: ۲۲۰۰۸۹
سرویس خبر : آهن و فولاد

قیمت فولاد هر واحد مسکونی به ۲ میلیون تومان در هر متر رسید/ گرانی مسکن در پیش است

‌می‌متالز - دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان گفت: در یکسال گذشته قیمت پروژه‌های اقدام ملی بیش از یک میلیون تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بر روی هر متر مربع افزایش داشته اند.

به گزارش می‌متالز، فرشید پورحاجت درباره وضعیت قیمت مسکن با توجه به افزایش قیمت آهن و فولاد مصرفی در طرح‌های عمرانی و ساخت و ساز افزود: اگر درهمین شرایط و همین مدار باشیم افزایش قیمت مسکن حتمی است وباید شوربختانه اعلام کنم افزایش قیمت مسکن بسیار صعودی هم خواهد بود.

وی تصریح کرد: ما مصرف کننده محصولات فولادی و آهن آلات هستیم، اما مصرف کننده نهایی مردمند یعنی هرنوع مصالحی که تولیدکننده مسکن خریداری می‌کند، نمی‌توان انتظار داشت تولید کننده مسکن کالا‌های مرتبط با مسکن را گران بخرد و خود مسکن را دربازار ارزان بفروشد.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان ادامه داد: میزان دقیق افزایش قیمت مسکن بر اساس شاخص‌های تورم و طبق اعلام مرکز آمار ایران و بانک مرکزی قابل محاسبه است، اما بنظر می‌رسد این افزایش قیمت بیش از ۵تا ۱۰ درصد باشد.

پورحاجت گفت: در حال حاضر مسکنی که در کشور تولید می‌شود، دو تیپ مختلف دارد که در یک نوع آن مثل ساختمان‌های شمال تهران، اثرگذاری مصالح ساختمانی در قیمت تمام شده زیاد نمود ندارد و فاکتور اصلی نرخ گذاری قیمت زمین است، اما در برخی دیگر از طرح‌های عمرانی مثل پروژه اقدام ملی قیمت مصالح ساختمانی نقش تعیین کننده‌ای در قیمت مسکن خواهد گذاشت.

وی افزود: بر اساس اعلام دولت قرار است ۵۰۰ هزار واحد ساختمانی در پروژه اقدام ملی تولید و ساخته شود این طرح که در دو سال اخیر کلید خورده با افزایش ۱۰۰درصدی قیمت محصولات آهن و فولاد مواجه شده است که قطعا بر قیمت نهایی آن بر روی بنا‌های ساختمانی اثرگذار خواهد بود.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان تصریح کرد: در یکسال گذشته قیمت پروژه‌های اقدام ملی افزایشی معادل یک میلیون تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بر روی هر متر مربع را شاهد بوده ایم که رقمی بزرگ است.

پورحاجت افزود: بین ۶۰ تا ۷۰ کیلو فولاد در هر متر مربع از پروژه‌ها مصرف می‌شود که گاه این رقم در هنگام ساخت و ساز به ۱۰۰ کیلو هم افزایش پیدا می‌کند و اگر سقف قیمتی فولاد درب کارخانه متری ۲۰ هزار تومان باشد، فقط فولاد مصرفی در یک متر مربع بنا حدود دو میلیون تومان خواهد بود.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده