تاریخ: ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۳۷
بازدید: ۲۸۷
کد خبر: ۲۲۰۳۶۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سبزپوشی بورس پس از تعطیلات

‌می‌متالز - شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران پس از یک استراحت ۶روزه، با رشد ۹/ ۰درصدی شروع سبزی برای هفته رقم زد و یک میلیون و ۳۲۳ هزار واحد را مجددا فتح کرد. این در حالی بود که هفته گذشته نیز با وجود تعطیلی دو روز آخر هفته و کم‌رمقی دادوستدها، شاخص کل بورس ۴/ ۰درصد در مقیاس هفتگی به جلو گام برداشت.

به گزارش می‌متالز، بر این اساس این نماگر بورسی با پایان معاملات روز گذشته از آخرین کف خود (۳ خردادماه) ۸/ ۲۰درصد فاصله گرفت و بازار سهام مجددا وارد فاز گاوی شد. روز دوشنبه به دنبال تقویت تقاضا به‌ویژه برای نماد‌های بزرگ‌تر شاهد رشد نماگر‌ها در دو بازار بورس و فرابورس بودیم. برای نماد‌های کوچک‌تر نیز شاهد تحرکات مثبت از سوی خریداران بودیم، اما کفه عرضه برای این نماد‌ها نیز به قوت خود باقی بود. به همین منظور شاخص کل هموزن که دماسنج وضعیت نماد‌ها با وزن یکسان است، با پایان معاملات روز گذشته سبز ماند و ۲۵/ ۰درصد افزایش داشت، اما از نیمه معاملات به بعد با شیب ملایمی روند نزولی را در پیش گرفت و از سقف روزانه اندکی فاصله داشت.

در فرابورس ایران نیز شاهد رشد ۱۵/ ۱درصدی نماگر اصلی بودیم. در این بین سه نماد بورسی «کگل»، «فولاد» و «کچاد» و سه نماد فرابورسی «بپاس»، «زاگرس» و «کگهر» بیشترین سهم را در رشد دو نماگر اصلی بورس و فرابورس داشتند. همچنین در میان صنایع ۳۹گانه شاهد رشد ۲۱ صنعت در مقابل افت ۱۴گروه بودیم. گروه «زراعت» به دنبال بازگشایی ۴۰ درصدی نماد تازه‌وارد «سپید» پس از برگزاری مجمع سالانه با رشد ۲/ ۷ درصدی شاخص همراه شد و بیشترین میزان رشد را در میان صنایع از آن خود کرد. پس از آن دو گروه «اطلاعات و ارتباطات» و «کانه‌های فلزی» بیشترین رشد را به خود اختصاص دادند. در میان نماد‌های گروه «کانه‌های فلزی» نیز نماد معاملاتی «ومعادن» پس از رفع تعلیق و افشای اطلاعات بااهمیت گروه الف روز گذشته با افزایش تقاضا بازگشایی شد. این نماد در کنار اثر مثبت سایر نماد‌های گروه همچون «کچاد» و «کگل» شاخص صنعت را با رشد ۱/ ۴درصدی همراه کرد. در مقابل «استخراج نفت و گاز»، «خرده‌فروشی» و «محصولات چرمی» بدترین عملکرد روز دوشنبه را به خود اختصاص دادند.

«وهامون» چهارشنبه عرضه اولیه خواهد شد

از جمله اخبار پیرامونی بازار سهام، عرضه اولیه شرکت سرمایه‌گذاری هامون صبا بود که که قرار بود سه شنبه گذشته به عنوان هشتمین عرضه اولیه امسال با نماد معاملاتی «وهامون» در بازار اول فرابورس انجام شود که به دلیل تعطیلات کرونایی بورس با اعلام فرابورس ایران این عرضه اولیه به چهارشنبه هفته جاری موکول شد. بر این اساس در این عرضه تعداد ۴۵۰میلیون سهم (معادل ۱۵درصد) از سهام شرکت سرمایه‌گذاری هامون صبا در محدوده قیمتی ۱۷۵۰ تا ۱۹۰۲ ریال برای هر سهم و با سهمیه ۸۴۰ سهمی برای هر کد حقیقی و حقوقی عرضه خواهد شد.

بهبود نسبی در روند معاملات خرد

با شروع هفته جدید و در جریان معاملات روز گذشته با وجود اینکه همچنان ارزش دادوستد‌های خرد با روز‌های رونق بورس فاصله قابل‌توجهی دارد، شاهد بهبود ۶/ ۵ درصدی ارزش معاملات خرد بورس به نسبت دوشنبه هفته گذشته (کمترین ارزش معاملات خرد بورس از ۳۱ خرداد ماه) بودیم. بر این اساس در جریان دادوستد‌های خرد بورسی سهامی به ارزش ۳۷۵۶ میلیارد تومان و در معاملات خرد فرابورسی سهامی به ارزش ۱۲۲۰ میلیارد تومان میان سهامداران جابه‌جا شد. در این بین «شستا» در بورس و «شگویا» در فرابورس در صدر دادوستد‌های خرد قرار داشتند.

راه سهام کوچک و بزرگ از هم جدا شد؟

روز دوشنبه مجددا شاهد پیشی‌گرفتن ارزش و تعداد صف خرید‌های بورسی از تعداد و ارزش صف فروش‌های آن بودیم. در بازار اصلی فرابورس شاهد روند معکوس بودیم، اما اختلاف ارقام بسیار ناچیز بود. در بازار پایه ارزش صف فروش‌ها اختلاف بیشتری نسبت به ارزش صف خرید‌ها داشت که این موضوع بیانگر توجه اهالی بازار سهام به سهام بنیادی و بزرگ‌تر است، به طوری که با برگزاری مجامع بورسی و بررسی عملکرد شرکت‌ها شاهد گرایش سهامداران به سهام ارزنده و اجتناب از سهام بی‌پشتوانه هستیم. به بیان دیگر به نظر می‌رسد سهام بزرگ و کوچک راهشان را از هم جدا کردند. هرچند باید دید این رویه تا کجا پابرجا خواهد بود؟

حقیقی‌ها خریدار ماندند

روز گذشته سهامداران خرد برای دومین روز متوالی با خالص خرید مثبت ۲۵۸ میلیارد تومانی مالکیت‌های سهام را از آن خود کردند. این در حالی بود که میزان مشارکت سهامداران خرد در سمت خرید ۸۳درصد و سهامداران عمده ۱۷ درصد از کل معاملات بود. سهام سه گروه «محصولات شیمیایی»، «مواد دارویی» و «کانه فلزی» در صدر خرید‌های حقیقی‌ها قرار داشت. نماد معاملاتی «تیپیکو» با استقبال سهامداران خرد همراه شد و بیشترین میزان ورود پول توسط حقیقی‌ها را داشت. در مقابل بیشترین خروج پول این دسته از سهامداران از نماد معاملاتی «برکت» بود. همچنین حقوقی‌ها با وجود اینکه دیروز بیشتر فروختند، به خرید سهام از سه گروه «سیمان»، «بانک‌ها» و «نهاد‌های مالی» گرایش بیشتری داشتند.

بورس دوشنبه از دریچه آمار

در روزی که شاخص کل بورس تهران رشد ۹/ ۰ درصدی همراه شد، از ۲۹۴ نماد معامله‌شده، قیمت پایانی ۱۳۵ سهم (۴۶ درصد) مثبت بود و در مقابل ۱۵۲ سهم (۵۲ درصد) در سطوح منفی دادوستد شدند. در این بازار ۴۴ نماد (۱۵ درصد) صف خریدی به ارزش ۴۱۲ میلیارد تومان تشکیل دادند. اما در مقابل شاهد شکل‌گیری صف فروش در ۴۲ نماد بورسی (۱۴ درصد) به ارزش ۳۲۷ میلیارد تومان بودیم. در فرابورس ایران در روزی که آیفکس رشد ۱۵/ ۱ درصدی را ثبت کرد، ۱۱۳ نماد معامله شدند که در این میان قیمت پایانی ۶۸ سهم (۶۰ درصد) مثبت و ۴۳ سهم (۳۸ درصد) منفی بود. در این بازار ۱۶ نماد (۱۴ درصد) صف خریدی به ارزش ۱۰۸ میلیارد تومان تشکیل دادند، اما ۱۳ نماد (۱۲ درصد) نیز با صف فروشی به ارزش ۱۲۵ میلیارد تومان مواجه شدند. بازار پایه نیز روز گذشته میزبان دادوستد ۸۲ نماد بود. در این میان ۲۷ سهم (۳۳ درصد) مثبت ماندند و در مقابل شاهد دادوستد ۴۸ سهم (۵۹ درصد) در محدوده منفی بودیم. در این بازار نیز ۱۷ نماد (۲۱ درصد) صف خریدی به ارزش ۴۷ میلیارد تومان شکل دادند و صف فروش در این بازار به ۴۰ نماد (۴۹ درصد) با ارزشی بالغ بر ۲۶۶ میلیارد تومان اختصاص پیدا کرد.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده