تاریخ: ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۴۲
بازدید: ۳۱۱
کد خبر: ۲۲۰۴۲۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

مخالفت دولت با بورس سیمان / «گروگان گرفتن مردم است»

‌می‌متالز - وزیر راه و شهرسازی گفت: ورود سیمان و فولاد به بورس به نوعی گروگان گرفتن مردم است که با این قضیه مخالف هستم و اعضای دولت نیز با من هم‌نظرند.

‌می‌متالز - محمد اسلامی، شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی درباره گرانی‌های اخیر سیمان و فولاد گفت: متاسفانه در کشور ما ازهر مشکلی که پیش می‌آید برخی افراد سوءاستفاده می‌کنند. این قطعی برق که به علت کمک به زندگی مردم صورت گرفت همزمان شد با اقدامی که دولت هیچ نقشی در آن ایفا نکرده بود. سیمان را در بورس بردند که من مخالف این موضوع هستم.

وی افزود: سیمان همواره یک بازار سنتی داشته که در سطح کشور تامین می‌شده است. وقتی وارد بورس می‌شود یک نوع گروگان گرفتن مردم توسط عده‌ای است که بتوانند پولدار شوند و تحصیل مال کنند. دیروز هم این مساله را در دولت مطرح کردم و همه اعضای دولت با من هم‌نظر هستند که این کار نباید صورت می‌گرفت و باید همان روش قبلی باشد. ما هیچ زمانی در کشور مشکل سیمان نداشتیم. اما در یک ماه گذشته قیمت آن چهار برابر شده است. باید اجازه دهند همان فرآیند شبکه‌ای که وجود داشت و راحت سیمان را توزیع می‌کرد ادامه پیدا کند.

آخرین وضعیت مالیات بر خانه‌های خالی

وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره آخرین وضعیت مالیات بر خانه‌های خالی گفت: برنامه این است که واحد‌های خالی به سازمان امور مالیاتی معرفی شوند. هدف این است کسانی که مسکن را احتکار کرده و باعث التهابات بازار شده‌اند را کنترل کنیم تا سرمایه‌ها در بخش‌های مولد به کار گرفته شود. مسکن نیز برای مصرف کننده مورد استفاده قرار گیرد.

اسلامی با بیان اینکه تا کنون ۱.۳ میلیون واحد خالی را شناسایی و به سازمان امور مالیاتی معرفی کرده‌ایم افزود: من فکر می‌کنم این ۱.۳ میلیون حداقل ۶۰ درصد از خانه‌های خالی است. بیشتر از این هم ممکن است باشد و ما الان داریم ۲۵ میلیون خانوار که صاحب خانه هستند را شناسایی می‌کنیم. از روز‌های آینده وزارت راه و شهرسازی برای افراد پیامک ارسال می‌کند و وضعیت خانه را با مالک چک می‌کند که البته این گزینه دوم ما است. گزینه اول این بود که هرکسی در هرجا ساکن است در سامانه املاک و اسکان ثبت نام کند. از این طریق ۳ میلیون نفر خودشان را معرفی کردند.

بعضی اشخاص ۱۰۰۰ واحد خالی دارند

وی ادامه داد: در حال حاضر گزینه ما این است که برای مالک پیامک می‌فرستیم و اعلام می‌کنیم شما این خانه را دارید، آیا تایید می‌کنید یا تایید نمی‌کنید. این رفت و برگشت کمک می‌کند که آن ۱.۳ میلیون واحد به یک عدد دیگری برسد و بتوانیم به سازمان مالیات امور مالیاتی معرفی کنیم. البته در این ۱.۳ میلیون تردیدی نیست. این‌ها اشخاص حقوقی یا حقیقی هستند که هزار یا ۶۰۰ یا ۴۰۰ واحد خالی دارند. اشخاص حقوقی باید دو برابر اشخاص حقیقی آن‌ها مالیات بپردازند. سازمان امور مالیاتی بیش از ۱۰ تا ۱۵ روز دیگر وقت ندارد و بایدهرچه سریعتر مالیات را اعمال کند.

اسلامی درباره طرح مالیات بر عایدی سرمایه نیز بیان کرد: نکته حائز اهمیت این است که اقتصاد ما یک اقتصاد پویا و مولد باشد و دلالی و سوداگری خاتمه پیدا کند. مالیات بر عایدی سرمایه نیز هم‌اکنون در مجلس است و امیدواریم به نتیجه برسد؛ چرا که سم مهلک برای بازار مسکن این است که پول‌های سمی به منظور سوداگری وارد این بازار شود.

رئیسی گفت مسکن ملی را به یک میلیون واحد برسانید

وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به نشست ویژه الزامات ساخت مسکن با حضور رئیسی ـ رییس جمهور منتخب ـ گفت: هم‌اکنون ۵۳۴ هزار واحد طرح اقدام ملی مسکن به مرحله اجرا رسیده که امروز آقای رئیسی گفتند پرشتاب این برنامه را پیگیری کنید و به یک میلیون واحد برسانید.

مسکن ملی اندیشه تا سه ماه آینده تحویل می‌شود

وی تصریح کرد: برای ۵۳۴ هزار واحدی که الان در دست ساخت است متقاضی وجود دارد. یک بخش این برنامه بدین صورت است که خود مردم زمین گرفته‌اند و دارند می‌سازند. بخشی هم توسط انبوه‌سازان احداث می‌شود. پروژه ۵۳۴ هزار واحد در ۱۰ هزار در دست اجرا است. بخش‌هایی که زودتر شروع شده بعضا تحویل شده است. بخش‌هایی که دیرتر آغاز شده نیز در مراحل مختلف ساخت است. پروژه تهرانسر در حال ساخت به سقف‌های آخر رسیده و در پردیس، پرند، هشتگرد و اندیشه کار‌ها پیگیری می‌شود. در شهر جدید اندیشه تا سه ماه آینده اولین واحد‌ها آماده تحویل می‌شود.

به گفته اسلامی، تاکید آقای رئیسی این بود که اولا بخش خصوصی انبوه‌سازی که به کار گرفته می‌شود الزامات کیفیت و مطلوب ساختن را لحاظ کند و تعهدات به موقع انجام شود. ثانیا دولت فضا را باز کند که بخش خصوصی بیاید و سهم بیشتری بر عهده بگیرد. طبیعی است که این ساخت‌وساز‌ها تماما توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و بخش دولتی نداریم. با انبوه‌سازان تهران که در جلسه حضور داشتند صحبت شد و اعلام آمادگی کردند که بیشتر بتوانند نقش ایفا کنند.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده