تاریخ: ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۴۹
بازدید: ۳۴۹
کد خبر: ۲۲۰۷۴۱
سرویس خبر : انرژی

قطع برق ۲۵۰۰ میلیارد تومان از سود صنایع فولادی کاست

‌می‌متالز - مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری ارشک گفت: قطعی برق صنایع از جمله فولاد و سیمان می‌تواند به صورت مستقیم بر سوددهی آن‌ها تاثیر بگذارد، زیرا با قطعی برق یک هفته‌ای صنعت فولاد، حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان از سود این شرکت‌ها کاسته می‌شود و می‌تواند تغییرات چشم گیری در سوددهی شرکت‌ها داشته باشد.

به گزارش می‌متالز، درباره سوددهی شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه گفت: با اتمام فصل مجامع شرکت‌های بورسی، می‌توان گفت تقریبا بیشتر شرکت ها، سود خوبی میان سهامداران خود تقسیم کردند. با این حال در صنایعی مانند صنعت فلزات اساسی، سود چندانی تقسیم نشد و انتظار می‌رفت همانند سال‌های گذشته، این شرکت‌ها سود کمی میان سهامداران خود تقسیم کنند.

وی افزود: برنامه وزارت صنعت و معدن برای شرکت‌های فلزات اساسی از جمله فولاد، فملی و … این است که سود نقدی آن‌ها برای طرح‌های توسعه‌ای هزینه شود. کمااینکه در سال‌های گذشته شرکت‌های فولادی و فلزات اساسی نهایتا تا ۳۰ درصد از سود نقدی خود را تقسیم می‌کردند و ۷۰ درصد باقی مانده، به طرح‌های توسعه‌ای اختصاص داده می‌شد.

عوامل موثر بر کاهش نسبت P/E بازار سرمایه

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری ارشک درباره نسبت P/E بازار سرمایه توضیح داد: در حال حاضر P/E بازار سرمایه حول محور ۷ می‌گردد. کاهش این نسبت به دو مسئله بستگی دارد؛ کاهش قیمت سهام یا افزایش سود شرکت ها. در حال حاضر شرکت‌ها پیش بینی کرده اند که سوددهی شان در سال جاری از سال گذشته بیشتر خواهد بود و این امر می‌تواند نسبت P/E را کاهش دهد.

نفیسی با بیان اینکه کاهش قیمت سهام به عوامل مختلفی بستگی دارد، عنوان کرد: نرخ دلار و جریان نقدینگی ورودی به بازار سرمایه و خروجی از آن، عوامل مهمی هستند که می‌تواند قیمت سهام را تحت تاثیر قرار دهد. در حال حاضر به نظر می‌رسد که قیمت سهام در بازار طی بازه زمانی کوتاه مدت برای اکثریت نمادها، ریزش چشمگیری نخواهد داشت.

وی ادامه داد: طی ریزش سال گذشته که تا اوایل سال جاری نیز ادامه داشت، سهام بسیاری از شرکت‌ها تا ۳۰ الی ۴۰ درصد ریزش داشت. شرکت‌هایی که سهام گرانی داشتند، اصلاحات خوبی انجام دادند و شرکت‌های بنیادی، با سود خود، ریزش قیمت‌های خود را پوشش دادند.

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری ارشک تاکید کرد: کاهش یا افزایش قیمت سهام، به رشد دلار و گزارش ماهانه شرکت‌ها بستگی دارد. البته این روز‌ها مسئله قطعی برق در صنایع مطرح است که می‌تواند گزارش‌های شرکتی در تیرماه را نسبت به خردادماه ضعیف‌تر کند؛ بنابراین احتمال دارد که نسبت P/E بازار سرمایه طی بازه کوتاه مدت، ۲ دهم بالا و پایین شود.

نفیسی با تاکید بر بررسی وضعیت شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه در بازه بلند مدت، بیان کرد: در حال حاضر بازار سهام تحت تاثیر عوامل مختلفی است؛ به عنوان مثال نرخ دلار در حال افزایش است، قیمت‌های جهانی، برگزاری مجامع شرکت ها، گزارش‌های ۳ ماهه آن‌ها و دیگر مسائل منجر شده است که سهام صنایع و شرکت‌ها در بازار سرمایه ارزنده شوند.

وی با اشاره به قطعی برق صنایعی همچون فولاد و سیمان، تصریح کرد: در حال حاضر مشخص نیست که وضعیت برق صنایع چه می‌شود و وزارت نیرو برای برق کارخانه‌ها چه تصمیمی می‌گیرند؛ بنابراین نمی‌توان گفت این مسئله برای بازار سهام خوب است یا نه! با این حال تورم که ریسک آن وجود دارد و تاثیرات آن را در بازار به خوبی لمس می‌شود، وجود دارد و احتمال می‌رود روند نرخ دلار نیز کاهش پیدا کند! در این حالت بازار سرمایه برای بسیاری از صنایع وضعیت مطلوبی دارد.

قطعی برق منجر به کاهش سود شرکت‌ها می‌شود.

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری ارشک تاکید کرد: برق تاثیر مستقیمی بر سوددهی شرکت‌ها دارد. به عنوان مثال صنعت فولاد یک هفته برق نداشته باشد، نزدیک ۲۰۰ میلیون دلار از درآمد شرکت کم می‌شود. اگر این ۲۰۰ میلیون دلار را با حاشیه سود ۵۰ درصدی حساب کنیم، حدود ۱۰۰ میلیون دلار از سود شرکت‌ها کاسته می‌شود. اگر این مبلغ را در دلار ۲۰ هزار تومانی هم ضرب کنید، حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان، از سود شرکت‌های فولادی کاسته شده است؛ بنابراین یک هفته قطعی برق می‌تواند به صورت چشمگیری سود فولادسازان را جا به جا کند. صنایع دیگر هم به همین صورت هستند، زیرا نمی‌توانند تولید کنند و به دنبال آن فروش نیز ندارند؛ در نتیجه قیمت سهام کاهش می‌یابد.

نفیسی در پایان گفت: همه صنایع هزینه‌های ثابتی از جمله هزینه نیرو انسانی دارند که چه تولید داشته باشند چه نداشته باشند، باید این هزینه را پرداخت کنند! با فرض پرداخت این هزینه‌های ثابت، مشخص می‌شود که بسیاری از شرکت‌ها و صنایع به دلیل توقف تولید، در زیان به سر می‌برند.

منبع: بورس امروز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده