تاریخ: ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۹:۲۰
بازدید: ۳۰۵
کد خبر: ۲۲۰۷۸۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تنها بازار سودآور پارسال چه بود؟ / دو سناریو برای بازار‌های مالی

‌می‌متالز - از تیرماه سال پیش تا تیر امسال تنها بازاری که سود حقیقی داشته، بازار خودرو بوده است.در گفتگوی زنده اینستاگرامی با یک کارشناس بازار‌های مالی، آینده تمام بازار‌ها را در دو سناریوی خوشبینانه و بدبینانه بررسی می‌کند.

به گزارش می‌متالز، بررسی روند بازار‌های مالی از پایان تیرماه سال گذشته سال گذشته تا پایان تیر ماه سال جاری نشان می‌دهد تنها بورس افت داشته است. البته افت بورس هم قابل توجه بوده و رقمی حدود ۳۰ درصد به ثبت رسانده است.

مابقی بازار‌ها اعم از دلار (رشد ۱۶ درصدی)، طلا (رشد نه درصدی)، مسکن (رشد ۲۷درصدی) و سپرده‌گذاری در بانک‌ها (سود ۱۵ درصد) با این سودی نصیب سهامدارن خود کرده‌اند، اما سود هیچ یک در برابر تورم ۴۴درصدی این یکسال، حقیقی محسوب نمی‌شود و حرفی برای گفتن ندارند.

در این میان تنها خودرو با ثبت سود ۶۷ درصدی توانسته فعالان این بازار را به سود واقعی برساند.

اما پیش‌بینی‌ها از این بازار‌ها تا سال آینده چیست؟ سالی که در آن دولت هم قرار است تغییر کند. پاسخ به این سوال در گفتگوی زنده اینستاگرانی ابراهیم علیزاده، سردبیر تجارت‌نیوز با سامان کریمی‌شاد، کارشناس بازار‌های مالی در دو سناریوی خوشبینانه و بد بینانه بررسی شد.

سناریوی خوشبینانه

دلار

کریمی‌شاد معتقد است، چون روحانی در دوره چهار ساله اول ریاست جمهوری‌اش دلار را سه هزار تومانی گرفت و با ۳۰ درصد رشد وارد دوره دوم شد، احتمالا در دولت اول رئیسی هم همین اتفاق بیفتد. حتی اگر توافقی هم صورت نگیرد.

او می‌گوید: تاپایان دولت رئیسی بعید است که دلار از ۳۲هزار و ۵۰۰ تا ۳۳ تومان بگذرد و احتمالا کم بازده‌ترین بازار باشد.

کریمی‌شاد توضیح می‌دهد: گفتند کره‌جنوبی و ژاپن پول نفتی ایران را آزاد کرده‌اند، اما ارزی به کشور وارد نشد. ضمنا مشکل نقدینگی هم پابرجا است و حتما این دولت به توافقی هر چند حداقلی نیاز دارد. چرا که دلار را آقای روحانی ۲۵،۲۶ هزارتومانی تحویل داده و به راحتی اصلاح نمی‌شود. حالا هم مشکلات اقتصاد ما کم نیست و دولت خودش نوسانگیر است.

البته او احتمال رشد مقطعی دلار در این سال را می‌دهد، اما همچنان معتقد است احتمالا توافقی صورت می‌گیرد و رشد تا پایان چهار سال بیش از ۳۰ درصد نمی‌شود.

طلا

به گفته این کارشناس انس طلا پتانسیل این را دارد که تا هزار دلار نسبت به قیمت فعلی افزایش پیدا کند و حتی ممکن است تا یک سال و نیم آینده این اتفاق بیفتد.

او می‌گوید: همزمان با افزایش قیمت انس، نرخ دلار هم رشد دارد و این موجب می‌شود طلا بازار پرسودی در این چهار سال باشد. روی سکه هم می‌توان نوسان گرفت، چون هم دلار کاهشی نیست، هم انس جهانی افزایش پیدا می‌کند و این برای سکه خوب است.

مسکن

کریمی‌شاد عنوان می‌کند: در سال ۱۴۰۰مسکن‌هایی به فروش می‌رسد که با مصالح سال ۹۸ ساخته شده است. در دو سال آینده با افزایش قیمت مصالح ساختمانی، مسکن‌ها با نرخ گرانتری فروخته می‍شوند پس بازار مسکن هم احتمالا جز بازار‌های پر سود باشد.

بازار سهام

این کارشناس معتقد است که در ابتدای دولت جدید، مجلس و دولت سعی می‌کنند آبروی رفته بورس را بازگردانند پس بد نیست که مردم در سبد سرمایه‌گذاریشان نیم نگاهی هم به بازار سرمایه داشته باشند.

او ادامه می‌دهد: راکد نگه داشتن دلار می‌تواند موجب افزایش میل مردم به حضور در بورس شود، اما تا زمانی که بازار مثبت نشود، روند مثبت تداوم پیدا نکند، فایده‌ای ندارد. صف‌های فروش فقط با زمان حل می‌شود.

کریمی‌شاد می‌افزاید: به نظر من بازار سهام مستعد رشد است و در شش ماه اول دولت رئیسی رشد نشان می‌دهد. حتی تا آبان و آذر ممکن است برخورد کند به توافق و وضعیت بسیار بهتر شود. من فکر می‌کنم دیدن دوباره شاخص دو میلیون واحدی در سال بعد ممکن است، چون احتمالا آقای رئیسی برای آن برنامه دارد.

به عقیده او گروه مصالح ساختمانی می‌توانند جز پیشرو‌های بازار باشند و سهام‌های صنایعی که با صادرات در ارتباط هستند نیز احتمالا وضعیت خوبی داشته باشند چرا که او احتمال انجام توافق را بالا می‌داند.

سناریوی بدبینانه

در یک سناریوی بدبینانه کریمی‌شاد دلار ۳۲،۳۳ هزار تومانی را که به باور اومطابق با ارزش واقعی دلار است، محتمل می‍داند و عنوان می‌کند: اگر توافق صورت نگیرد حتی ممکن است تا عید ۱۴۰۱ به این نرخ برسیم. کف قیمت دلار نیز نمی‌تواند از ۲۴،۲۵ تومان کمتر باشد.

او می‌گوید: با جهش دلار من فکر می‌کنم بورس درجا خواهد زد، اما بازار‌های خودرو، مسکن، طلا و ارز‌های دیجیتال پر سودتر می‌شود. چون مثلا کسی که در بازار رمز ارز‌ها فعالیت می‌کند با جهش دلار درآمد بسیار خوبی می‌تواند داشته باشد یا با رشد دلار طبیعتا طلا هم گران می‌شود و با تورم ناشی از آن خودرو و مسکن هم افزایشی می‌شوند. این شرایط برای فعالان بازار‌ها بسیار جذابتر از بورس خواهد بود.

پس در صورت انجام نشدن توافق بازار سهام در برابر رقبایش شانسی ندارد.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده