تاریخ: ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۰۷
بازدید: ۲۹۲
کد خبر: ۲۲۱۰۳۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رییس سازمان صنعت، معدن وتجارت استان آذربایجان غربی:

سازمان صمت آذربایجان غربی پیگیر استخراج و بهره برداری اصولی از معادن است

‌می‌متالز - رییس سازمان صنعت، معدن وتجارت استان آذربایجان غربی در جلسه کارگروه تعامل با تاکید بر اینکه این سازمان پیگیر استخراج و بهره برداری اصولی از معادن است، گفت: با بهره برداران غیر اصولی که موجب تخریب شوند مطابق قانون رفتار خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، غلامرضا بابایی گفت: بهره برداری از معادن استان باید بصورت اصولی و علمی انجام شود و تخریب بی مورد و مازاد بر نیاز سینه کار به طبیعت و اکو سیستم زیست محیطی منطقه وارد نشود. سازمان دنبال استخراج علمی و اصولی از معادن است و با بهره برداران غیر اصولی که موجب تخریب شوند مطابق قانون رفتار خواهد شد.

رییس سازمان صنعت، معدن وتجارت استان آذربایجان غربی تصریح کرد: در سال گذشت وصول حقوق دولتی از معادن استان ۲۶۸ درصد افزایش داشته که متاسفانه با توجه به شرایط اقتصادی فعلی و عدم تحقق درآمدها، ۱۵ درصد از حقوق دولتی دریافتی که در قانون برای مصرف در ایجاد زیرساخت‌ها برای معادن استان و ۱۲ درصد برای موارد منابع طبیعی تعیین شده که باید به استان بازگردانی شود لیکن از این مبالغ بخش ناچیزی برگشت داده شده است.

بابایی افزود: معدنکاران باید مسوولیت‌های اجتماعی خود را در قبال مردم منطقه اجرا کنند تا اثرات و برکات برداشت و استخراج مواد معدنی در منطقه نمایان شود و معارضین محلی نیز با معدنکاران همراه و همگام شوند.

رییس سازمان صنعت، معدن وتجارت استان آذربایجان غربی اضافه کرد: با توجه به اینکه جاده‌ها و راه‌های روستای از استاندارد لازم برخوردار نمی‌باشند و حمل بار با تناژ بالا هم سبب تخریب راه‌های دسترسی می‌شود که باید در مدت زمان معینی باز سازی و ترمیم شوند.

بابایی تأکید کرد: معدنکاران باید در راستای ایجاد و تکمیل زنجیره ارزش افزوده برای مواد معدنی استان و بهبود وضعیت درآمدی و اشتغال مردم منطقه نسبت به ایجاد واحد‌های فرآوری و توسعه کسب و کار‌های مرتبط با معادن اقدام کنند.

ضرورت جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی استان

در این جلسه انور حبیب زاده نماینده مردم شریف بوکان در مجلس شورای اسلامی نیز خاطرنشان کرد: مسوولان باید ممنون افرادی باشند که برای حل مشکلات اقتصادی مردم، ایجاد اشتغال و درآمد آفرینی برای مردم مناطق محروم سرمایه گذاری می‌کنند.

وی عنوان کرد: در راستای جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی استان اقدام به ایجاد واحد فرآوری مورد نیاز کنند تا با ایجاد اشتغال و ثروت آفرینی برای مردم منطقه از بروز هرگونه مشکل در منطقه جلوگیری شود.

حبیب زاده گفت: مقامات استان باید با رعایت موارد قانونی و مقررات کشور از سرمایه گذاران در استان حمایت کنند و بنا به فرموده مقام معظم رهبری نسبت به رفع موانع سر راه تولید اقدام و سرمایه گذاری را ممکن سازند.

در این جلسه مشکلات و موانع تعدادی از معدنکاران استان مورد بررسی و رسیدگی قرار گرفت و نسبت به رفع این موانع تصمیماتی اتخاذ گردید.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده