تاریخ: ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۲۸
بازدید: ۳۲۹
کد خبر: ۲۲۱۰۵۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
با تهدید اعتصاب

تامین جهانی مس به خطر افتاد

‌می‌متالز - کارگران بزرگترین معدن مس جهان با رد پیشنهاد نهایی گروه بی اچ پی در خصوص دستمزد، به اعتصاب رای دادند که نگرانی‌هایی در خصوص تامین جهانی این فلز ارزشمند را برخواهد انگیخت.

به گزارش می‌متالز، در این رای گیری ۹۹.۵ درصد از ۲۱۷۵ عضو اتحادیه اصلی اسکوندیدا با تحت فشار قرار دادن بی اچ پی برای دادن پیشنهاد بهتر برای توافق دستمزد سه ساله جدید موافقت کردند. مقررات کارگری در شیلی به هر یک از طرفین اجازه می‌دهد از دستکم پنج روز میانجی گری دولت پیش از آغاز یک اعتصاب استفاده کنند. گروه بی اچ پی تایید کرد که به منظور رسیدن به توافق، درخواست میانجی گری خواهد کرد.

احتمال مختل شدن تولید معدن اسکوندیدا که سال گذشته ۱.۲ میلیون تن سنگ مس استخراج کرد، در سراسر بازار مس انعکاس پیدا کرده است آن هم در شرایطی که تقاضا قوی و قیمت‌ها بالاست. بهای معاملات در دو هفته گذشته حدود پنج درصد افزایش پیدا کرده است. همین اتحادیه کارگری که اکنون خواستار سهم بزرگتری از درآمد مس است، بازار را در سال ۲۰۱۷ با توقف ۴۴ روزه کار بهم ریخت.

شیلی که در بیش از یک چهارم از عرضه جهانی مس سهم دارد، شاهد مجموعه مذاکرات دستمزد است که ریسک مختل شدن عرضه را به همراه دارند آن هم درست وقتی که تریلیون‌ها دلار محرک مالی دولتی تقاضا برای فلزات صنعتی را تقویت کرده است.

کارگران معدن با درآمد‌های بالای تولیدکننده جسارت یافته اند درخواست دستمزد بهتری داشته باشند. از سوی دیگر دولت شیلی به دنبال افزایش مالیات‌ها برای حل نابرابری‌های اقتصادی است که با شیوع ویروس کرونا تشدید شده اند. شرکت‌های معدنی همزمان با کاهش کیفیت سنگ‌های استخراج شده و افزایش هزینه‌های عملیاتی، تلاش می‌کنند هزینه‌های نیروی کار خود را کنترل کنند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، سران اتحادیه اسکوندیدا این شرکت را متهم می‌کنند به منظور تقویت بهره وری و سود، پاداش‌های بزرگ را در قبال ساعات کاری طولانی‌تر و درخواست‌های جدید معلق کرده اند. شرکت بی اچ پی اعلام کرده که پیشنهادش شامل شرایط بهتر و مزایای جدید است و همچنان از مذاکره استقبال می‌کند.

منبع: ایسنا

عناوین برگزیده