تاریخ: ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۴۵
بازدید: ۳۴۷
کد خبر: ۲۲۱۴۲۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در اولین ماه تابستان ۲۲ استان تورمی بالاتر از تورم میانگین کشوری ثبت کردند

تورم داغ تابستان در استان‌ها

‌می‌متالز - مرکز آمار ایران در گزارشی آمار تورم استانی مربوط به تیرماه را منتشر کرد. براین اساس ۲۲ استان کشور تورمی بالاتر از تورم سالانه کشوری به ثبت رساندند.

به گزارش می‌متالز، در این میان کردستان با تورم ۱/ ۵۰درصدی صدرنشین تورم سالانه در میان استان‌های کشور است. در تورم ماهانه، اما لرستان با ۹/ ۵درصد افزایش در سطح قیمت‌ها بالاترین رقم را به خود اختصاص داده است. در تورم نقطه به نقطه نیز استان ایلام با ۹/ ۵۳درصد بیشترین سطح افزایش قیمت را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده است. چندی قبل اطلاعات منتشرشده از سوی مرکز آمار نشان می‌داد که تیرماه تورم بالایی را به ثبت رسانده است. بدیهی است که تورم داغ نخستین ماه تابستان سال جاری استان‌های کشور را به یک نسبت متاثر نکرده و این گزارش به بررسی تورم خانوار‌های شهری و روستایی در استان‌های مختلف کشور پرداخته است.

تورم استان‌ها

مرکز آمار ایران اطلاعات مربوط به شاخص قیمت مصرف‌کننده به تفکیک استان‌های کشور را منتشر کرد. در نخستین ماه تابستان سال جاری عدد شاخص کل برای کل خانواده‌های کشور به ۴/ ۳۲۷ رسیده است و نسبت به ماه گذشته ۵/ ۳ درصد رشد را نشان می‌دهد؛ این عدد در سال پایه ۱۳۹۵ معادل ۱۰۰ قرار داده شده است. بر اساس همین اطلاعات، استان لرستان با تورم ماهانه ۹/ ۵ درصد بالاترین نرخ تورم ماهانه و استان سمنان با ۴/ ۱ درصد، کمترین نرخ تورم ماهانه را به خود اختصاص داده است. معیار دیگر بررسی افزایش سطح عمومی قیمت‌ها، تورم نقطه به نقطه است که شاخص قیمت‌های فعلی را با مدت مشابه پارسال مقایسه می‌کند. این شاخص نمایانگر آن است که یک خانواده برای خرید یک سبد مشخص از کالا و خدملت نسبت به مدت مشابه سال گذشته چه میزان باید بیشتر هزینه کند. بر اساس این شاخص تورم نقطه به نقطه خانوار‌های کشور در تیر ماه به بیش از ۶/ ۴۳ درصد رسیده است که در میان استان‌های کشور، ایلام با ۹/ ۵۳ درصد بیشترین و استان تهران با ۷/ ۳۷ درصد کمترین تورم نقطه به نقطه را به ثبت رسانده است. لازم به ذکر است این دو استان در ماه گذشته نیز همین جایگاه را میان استان‌های کشور داشتند. در تورم سالانه نیز اوضاع بر همین منوال است؛ در تورم سالانه استان کردستان با ۱/ ۵۰ درصد در صدر ایستاده و با افزایش کمتر از ۲ درصدی در آمار تورم سالانه روبه‌رو بوده است. استان‌های ایلام و خراسان شمالی هردو با ثبت تورم سالانه ۳/ ۴۹ درصدی در رتبه‌های بعدی تورم سالانه در تیرماه قرار گرفته‌اند. از طرفی دیگر، کمترین تورم سالانه در بین استان‌های کشور مربوط به استان قم است؛ تورم سالانه قم در تیر ۱۴۰۰ به ۲/ ۴۰ درصد رسیده است. استان‌های تهران و سمنان در رتبه‌های بعدی کمترین تورم سالانه در تیرماه قرار گرفته‌اند. لازم به یادآوری است که تورم سالانه کل کشور در تیرماه معادل ۲/ ۴۴ درصد بوده است. از اطلاعات موجود در آمار تورم سالانه به‌نظر می‌رسد که استان‌های پرجمعیت و صنعتی کشور شاهد تورم سالانه کمتری نسبت به استان‌های مرزی و کم‌برخوردارتر بوده‌اند. این موضوع را می‌توان با این مطلب توضیح داد که جمعیت ساکن استان‌های مرزی سهم بیشتری از دهک‌های درآمدی پایین‌تر جامعه را دارند و کالا‌های خوراکی، آشامیدنی‌ها و دخانیات سهم بیشتری در سبد مصرفی آن‌ها دارد. با توجه به اینکه بالاترین میزان تورم در ماه‌های اخیر مربوط به تورم گروه کالا‌های خوراکی بوده است و از طرفی کالا‌های غیرخوراکی و خدمات شاهد رشد قیمت کمتری بوده‌اند، سبد مصرفی مرزنشینان شاهد رشد قیمت بیشتری نسبت به استان‌های پرجمعیت و صنعتی بوده است.

تورم استانی در مناطق شهری و روستایی

بخش دیگری از آمار منتشرشده اطلاعاتی را به تفکیک مناطق شهری و روستایی ارائه می‌کند. بر این اساس بالاترین تورم ماهانه خانوار‌های روستایی متعلق به استان خوزستان است که شاهد رشد ۲/ ۵ درصدی در شاخص بهای مصرف‌کننده بوده است. از سوی دیگر خانوار‌های روستایی استان گیلان با ۴/ ۱ درصد رشد سطح قیمت‌ها، کمترین تورم ماهانه را تجربه کردند. همچنین تورم نقطه به نقطه خانوار‌های روستایی کل کشور ۷/ ۴۷ درصد بوده است. در این میان بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوار روستایی مربوط به استان ایلام با ۱/ ۵۹ درصد و کمترین آن متعلق به تهران با رشد ۵/ ۴۰ درصدی است. همچنین بالاترین نرخ تورم سالانه خانوار روستایی با ۱/ ۵۳ درصد تورم متعلق به استان کرمانشاه و کمترین آن با تورمی بالغ بر ۸/ ۴۱ درصد مربوط به استان تهران است. در طرف دیگر آمار مربوط به خانوار شهری ذکر شده است. بر این اساس بالاترین تورم ماهانه خانوار‌های شهری به استان لرستان متعلق است که شاهد رشد قابل توجه ۹/ ۶ درصدی در شاخص بهای مصرف‌کننده بوده است. از سوی دیگر خانوار شهری ساکن استان‌های سیستان و بلوچستان و سمنان با ۳/ ۱ درصد رشد سطح قیمت‌ها، کمترین تورم ماهانه را تجربه کردند. در تیرماه سال جاری تورم نقطه به نقطه خانوار‌های شهری کشور ۹/ ۴۲ درصد به ثبت رسیده است. در میان استان‌های کشور بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوار شهری مربوط به استان ایلام با ۷/ ۵۲ درصد و کمترین آن متعلق به سمنان با رشد ۵/ ۴۱ درصدی است. در آمار تورم سالانه بالاترین نرخ تورم سالانه خانوار شهری با ۹/ ۴۹ درصد تورم متعلق به استان کردستان و کمترین آن با تورمی بالغ بر ۱/ ۴۰ درصد مربوط به استان قم است.

تورم داغ تابستان

چندی قبل مرکز آمار ایران اطلاعات تورم در تیرماه را منتشر کرد و نخستین تصویر از تورم فصل دوم سال خبر از رکوردشکنی تورم در این ماه می‌داد. آمار‌ها حاکی از آن است که تورم تیرماه رکورد ۲۵ ساله تورم سالانه را که در خردادماه شکسته شده بود، بار دیگر جابه‌جا کرد و این متغیر در نخستین ماه فصل گرم سال با رسیدن به رقم ۲/ ۴۴ درصد دوباره رکوردشکنی کرد. طبق این اطلاعات تورم ماهانه نسبت به ماه گذشته یک‌درصد افزایش را تجربه کرد و در عدد ۵/ ۳ درصد ثبت شد که بالاترین میزان در ۸ ماه اخیر است. بر اساس گزارش مرکز آمار تورم نقطه به نقطه در جهت معکوس تورم سالانه حرکت کرده و میزان آن ۶/ ۴۳ درصد ذکر شده است که نسبت به ماه قبل و قله ۵/ ۴۹ درصدی آن در فروردین ماه شاهد کاهش بوده است. تورم نقطه به نقطه ۶/ ۴۳ درصدی تیرماه به این معناست که خانوار‌های کشور به‌طور میانگین ۶/ ۴۳ درصد بیشتر از تیر ۱۳۹۹ برای خرید یک «مجموعه کالا‌ها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند. به نظر می‌رسد رشد بیش از ۹ درصدی پایه پولی در سه ماه ابتدایی امسال بر اثر استفاده دولت از تنخواه‌گردان بانک مرکزی برای پرداخت دستمزد کارکنان دولت در اردیبهشت ماه تاثیرات خود را در تورم ماه‌های خرداد و تیر منعکس کرده است. همچنین این آمار‌ها نشان می‌دهد که تورم سالانه در ۱۰ ماه گذشته به‌طور پیوسته روندی صعودی را طی کرده است. باتوجه به ماهیت شاخص تورم و اندازه‌گیری آن براساس سبد مصرفی خانوار، بدیهی است که تورم خانوار‌های ایرانی بسته به سبد مصرفی‌شان از کالا و خدمات متفاوت است و افزایش قیمت‌ها استان‌های کشور را به یک میزان متاثر نکرده است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده