تاریخ: ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۰:۰۲
بازدید: ۳۱۰
کد خبر: ۲۲۱۴۳۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

افزایش ۲ برابری ارزش ۵۰ شرکت معدنی جهان

‌می‌متالز - با وجود اینکه طلا رکورد سال گذشته خود را از دست داد، قیمت‌های مس رو به سردی گذاشت و به نظر می‌رسد بازار‌های سنگ‌آهن نیز از سطح فعلی بالاتر خواهند رفت، اما رتبه‌بندی ۵۰ معدنکار با ارزش جهان حاکی از آن است که کل سرمایه بازار این شرکت‌ها به بالاترین سطح خود یعنی ۴۷/ ۱تریلیون دلار در پایان سه‌ماه دوم رسید. ۵۰ شرکت ارزشمند معدنی در جهان درمجموع ۱۲۳میلیارد دلار سرمایه را طی سه ماه تا پایان ماه ژوئن به بازار اضافه کردند.

به گزارش می‌متالز، این شاخص با بررسی اعداد و ارقام از اوج همه‌گیری ویروس کرونا در ماه‌های مارس تا آوریل سال گذشته، نشان می‌دهد رقم خیره‌کننده ۷۵۴میلیارد دلاری تردید‌هایی را در این خصوص برای کارشناسان ایجاد کرد که آیا جهان وارد یک دوره رونق معدنی شده یا این افزایش سرمایه در بین معدنکاران فقط یک رونق پس از تزریق محرک‌های اقتصادی و دریافت پول آسان است. این در حالی است که معدن، مانند بسیاری از بخش‌های اقتصاد صنعتی، به‌طور فزاینده‌ای سنگین است و ۱۰ شرکت بزرگ این صنعت بیش از ۶۰ درصد از ارزش‌افزوده کلی در طول سه‌ماهه را به خود اختصاص داده‌اند. این به آن معنا نیست که رقابت در این بخش گسترده نبوده است، به‌طوری‌که در پایان سه‌ماه نخست سال گذشته، ارزش بیش از ۳میلیارد دلار، یک شرکت را در لیست ۵۰ معدنکار برتر قرار می‌داد، درحالی‌که امروز شرکت Fresnillo که در رده ۵۰ لیست قرار دارد، بیش از ۸میلیارد دلار سرمایه بازار دارد. با توجه به عمق شیوع کرونا در ۱۵ ماه پیش، ارزش ۳۸ شرکت موجود در لیست دو برابر شده و تنها سهام شرکت طلای شاندونگ امروز ارزش کمتری دارد. حتی این سهام نسبتا ضعیف نیز به‌طور متوسط در این مدت ۴۸درصد افزایش داشته است.

درحالی‌که رشد قیمت سنگ‌آهن بیش از ۲۰۰ دلار در هر تن باعث افزایش قابل‌توجه سرمایه شرکت‌های فعال در این بخش شد، ارزش شرکت BHP بیش از ۹۷میلیارد دلار بیشتر از پایان سه‌ماه اول ۲۰۲۰ شد. ازاین‌رو، شرکت‌های واله و ریو هر دو بیش از ۷۰میلیارد دلار پیشرفت در میزان ارزش بازار خود داشتند. ارزش سهام شرکت فورتسکیو نیز از ۲۰میلیارد دلار به ۵۰میلیارد دلار رسیده است و باوجود تزلزل در برنامه‌های توسعه سنگ‌آهن، حضور او در جایگاه ۱۰ شرکت نخست امن به نظر می‌رسد. همچنین با توجه یه یکی از بزرگ‌ترین IPO‌های معدنی از زمان گلنکور در سال ۲۰۱۱، بازار سنگ‌آهن با انفجار کامل مواجه شد، درحالی‌که شرکت CSN Mineração برزیل نیز به پیشرفت خود برای تبدیل‌شدن به یک شرکت با سهام ۱۰میلیارد دلاری ادامه داد. در طرف دیگر واحد معدنی غول فولادسازی Companhia Siderúrgica Nacional قرار دارد که در حال حاضر حدود ۳۳میلیون تن سنگ معدن در سال تولید می‌کند، اما برنامه‌های بلندپروازانه‌ای دارد که در دهه آینده این رقم را سه برابر کند. شرکت کلیولند-کلیفس، تولیدکننده سنگ‌آهن آمریکایی نیز با ادامه تلاش‌های خود، برای اولین بار وارد لیست ۴۰ شرکت برتر معدنی دنیا شد، به‌طوری که این سهام در سال ۲۰۲۱ حدود ۹۲درصد افزایش یافت و ارزش آن به بیش از پنج برابر مارس سال گذشته رسید.

امسال با بهبود شرایط در هر دو بخش لیتیوم و کود‌های معدنی، تولیدکنندگان این بخش در رتبه‌بندی برترین شرکت‌های معدنی قرار گرفتند. شرکت Tianqi Lithium در سه‌ماه دوم ۲۶ رتبه پرش کرد و برای نیم‌سال نیز ازنظر درصد از دومین عملکرد برتر پس از کلیولند-کلیفس برخوردار شد. این شرکت یک تولیدکننده مواد معدنی چینی است که در سیچوان مستقر است. از سال ۲۰۱۸ تاکنون این شرکت بیش از ۴۶درصد از تولید جهانی لیتیوم را در اختیار داشته است، اما سرمایه بازار شرکت آلبمارل در پایان فصل نخست سال جاری به اندکی کمتر از ۲۰میلیارد رسید، درحالی‌که ۱۵ ماه قبل زمانی که قیمت لیتیوم در حال کاهش بود، ارزش سهام این شرکت کمتر از ۷میلیارد دلار بود. شرکت ISR Chemicals نیز پس از مدت‌ها غیبت به فهرست ۵۰ برتر شرکت برتر بازمی‌گردد و به همراه Mosaic بهترین عملکرد را برای سه‌ماه دوم سال ۲۰۲۱ داشت. به عنوان یک گروه شرکت‌های تولید کود‌های معدنی، باوجود حذف اورال‌کالی شرکت صنایع شیمیایی روسی و غول تولیدکننده پتاس، بیش از ۵۵ میلیارد دلار ارزش داشتند.

اما در بخش شرکت‌های معدنی تولیدکننده طلا، شرکت‌های آنگلوگلد آشانتی و گلد فیلد نیمی از سال را از تولید جا ماندند و به خروج تولیدکنندگان طلا از این لیست در سال ۲۰۲۱ بیشتر دامن زدند. این در حالی است که تعداد انگشت‌شماری از شرکت‌های طلا از جمله B ۲ Gold، Yamana، Kinross و streamer Royal Gold امسال از لیست ۵۰ شرکت برتر خارج شدند. ارزش ترکیبی شرکت‌های معدنکاری طلا و نقره و شرکت‌های پخش‌کننده در رتبه‌بندی اکنون ۱۶درصد کل شاخص را تشکیل می‌دهند، درحالی‌که این تعداد در مقایسه با زمانی که قیمت طلا در سه‌ماه سوم سال گذشته به اوج خود رسیده بود، حدود ۲۶ درصد، کاهش یافته است. آمار و ارقام حاکی از آن است که این بخش، از زمان اوج گیری خود در سه‌ماه سوم ۲۰۲۰، بیش از ۳۰میلیارد دلار ارزش خود را از دست داده است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده