تاریخ: ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۰۰
بازدید: ۳۲۹
کد خبر: ۲۲۱۶۶۳
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

طرح جدید کنترل قیمت خودرو / خرید خودرو با نصف قیمت در بورس!

‌می‌متالز - اگرچه بسیاری از کارشناسان می‌گویند امکان عرضه خودرو در بورس وجود ندارد، اما حالا نمایندگان مجلس از طرحی رونمایی کرده‌اند که هر فرد می‌تواند یک دستگاه خودرو از بورس بخرد. آن هم احتمالا با قیمت کارخانه و نصف قیمت بازار آزاد.

به گزارش می‌متالز، مجلس طرح «تحول صنعت خودرو» را پیشنهاد داده است. پیشنهادی که به گفته نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس سال ۹۹ مطرح شده و به عرضه خودرو‌های داخلی در بورس اشاره می‌کند.

بر اساس طرح ساماندهی عرضه خودرو، خریداران باید ۱۸ سال تمام داشته و دارای گواهینامه رانندگی پایه ۳ باشند. متقاضیان خرید خودرو در بورس نباید دارای پلاک فعال باشند و هر متقاضی می‌تواند هر سه سال یک بار و با استفاده از کد ملی، یک دستگاه خودرو در بورس کالا بخرند.

به عبارتی می‌توان گفت شرایط خرید خودرو در بورس مانند شرایط پیش‌فروش خودرو توسط خودروسازان است و تفاوتی با آن ندارد. چون اکنون هم شرط شرکت در پیش‌فروش ایران‌خودرو و سایپا افراد نباید پلاک فعال داشته باشند و از زمان خرید آخرین خودرو آن‌ها از خودروسازان، باید حدود ۴۸ ماه گذشته باشد.

بر این اساس مشخص نیست که نحوه عرضه خودرو در بورس چه تفاوتی با شرایط کنونی دارد.

از طرف دیگر سید جواد حسینی کیا، عضو کمیسیون صنایع مجلس گفته با اجرای طرح تحول صنعت، قیمت خودرو احتمالا روند نزولی خواهد داشت. چون قیمت را عرضه و تقاضا تعیین می‌کند. در این طرح قیمت‌گذاری دستوری حذف می‌شود، اما سقف قیمت گذاری وجود دارد و قیمت خودرو در بازار تعیین می‌شود.

پیش از این هم رییس کمیته خودروی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفته بود: فروش خودرویی که از بورس خریداری می‌شود تا ۲ سال مشمول مالیات ۳۰ درصدی نسبت به قیمت خریداری شده می‌شود. این کار می‌تواند کمک کند تا جلوی سوداگری و خرید خودور به قصد سود گرفته شود.

البته گفته می‌شود که احتمالا دولت رئیسی برنامه جدیدی برای بازار خودرو دارد. اما باید منتظر ماند و دید که آیا طرح تحول صنعت خودرو توسط مجلس اجرا می‌شود یا نه.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده