تاریخ: ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۱۲
بازدید: ۳۱۸
کد خبر: ۲۲۱۷۲۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم:

صادرات قم ۴۲ درصد رشد کرد

‌می‌متالز - رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم گفت: صادرات قم از ابتدای سالجاری تا تیرماه از نظر ارزشی ۴۲ درصد رشد کرده‌است.

به گزارش می‌متالز، محمود سیجانی در گفتگو با خبرنگاران، افزود: صادرات قم از نظر ارزشی در ۴ ماه ابتدای سال از ۴۰ میلیون دلار در سال ۹۹ به ۵۷ میلیون دلار در سالجاری افزایش یافته است.

وی ادامه داد: در این مدت صادرات قم از ۲۹ هزار تن به ۶۳ هزار تن رسیده که رشد ۱۱۵ برابری نسبت به مدت میانگین سال گذشته داشته است.

سیجانی یادآور شد: کشور‌های هدف صادراتی قم نیز در این مدت با اضافه شدن ۱۵ کشور جدید از ۲۵ کشور به ۴۰ کشور رسیده‌است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم گفت: همچنین طی این مدت تعداد کد تعرفه‌های صادراتی نیز با اضافه شدن یک کالای جدید از ۴۵ کدتعرفه به ۴۶ کدتعرفه افزایش یافته است.

سیجانی ابراز داشت: سال ۹۹ تا پایان تیرماه در مجموع ۱۲۰ کارت بازرگانی تمدید و یا صادر شده بود که این تعداد در مدت مشابه سالجاری به ۱۳۰ کارت افزایش پیدا کرده‌است.

وی با اشاره به ۱۰ کالای اول صادراتی قم، افزود: مواد پلاستیکی، محصولات فلزی، هیدرکربن‌های سبک و سنگین، محصولات لبنی، مفتول مس، کفش و دمپاییف الیاف مصنوعی، آلمینیوم و صنایع وابسته، ماشین آلات و مصنوعات روی مهمترین محصولات صادراتی قم هستند.

رییس سازمان صمت قم اضافه کرد: کشور‌های مانند بلغارستان، سوریه، کنیا، کویت، رومانی، ایتالیا، لبنان، تاجیکستان، مقدونیه، اسپانیا، قطر و ساحل عاج از امسال به بازار‌های هدف صادراتی قم اضافه شده‌اند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم ادامه داد: کشور‌های عراق، افغانستان، پاکستان، امارات، آلمان، هند، ترکیه، روسیه، ازبکستان و آذربایجان به ترتیب مهمترین بازار‌های صادراتی استان قم است.

مردادماه پایان مهلت صادرکنندگان سال ۹۹ برای بازگرداندن ارز به سیستم اقتصادی

وی ابراز کرد: صادرکنندگان قمی می‌توانند تعهدات ارزی خود را سال ۹۹ تا پایان شهریورماه امسال و صادرکنندگان سال ۱۴۰۰ نیز ۴ ماه بعد از صادرات می‌توانند نسبت به بازگشت ارز به سیستم بانکی اقدام کنند.

سیجانی در خصوص تمدید مهلت بازگشت ارز به سیستم اقتصادی کشور برای صادرکنندگان سال ۹۸، گفت: این افراد تا پایان مردادماه سالجاری باید نسبت به رفع تعهدات ارزی قم اقدام نمایند.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده