تاریخ: ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۰۵
بازدید: ۳۲۳
کد خبر: ۲۲۱۷۵۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

ارزش آفرینی؛ اصل جدایی ناپذیر شرکت فولاد مبارکه/ ایستادن در جایگاه نخست شرکت‌های بورسی به لحاظ ارزش بازار

‌می‌متالز - ارزش آفرینی شرکت فولاد مبارکه در سال ۹۹ که مزین به نام جهش تولید بود، در بخش‌های مختلف از سودآوری شرکت گرفته تا ثبت رکورد‌های بزرگ در تولید محصول، همگی نشان از عظم بالای فولاد مبارکه برای تحقق شعار امسال یعنی تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها را دارد؛ نگاه بر عملکرد سالانه این شرکت در سال گذشته گواه روز‌های خوب برای سهامداران این فولادساز بزرگ و همچنین شرکت‌هایی است که تولیدشان وابسته به سبد محصولات فولاد مبارکه است.

به گزارش می‌متالز، سال ۱۳۹۹ که با عنوان سال جهش تولید از سوی رهبر معظم انقلاب نامگذاری شده بود، با رشد در تولید و سود آوری قابل قبولی برای بسیاری از شرکت‌های صنعتی و معدنی به ویژه شرکت فولاد مبارکه همراه شد. سالی که علاوه بر شیوع ویروس کرونا، تحریم‌های بین المللی همچنان بر اقتصاد و صنعت کشور سایه انداخته بود، اما این شرکت توانست با رکوردشکنی در تولید و ثبت تولید بیش از ۷ میلیون تن تختال، سال ۹۹ را به پایان برساند.

یکی از بهترین مستندات برای ثابت کردن این امر، گزارش عملکرد سالیانه شرکت‌هاست که از آن با عنوان مجمع عادی سالانه یاد می‌کنند و عمده این مجامع برای شرکت‌های معدنی و صنایع معدنی در تیر و مرداد ماه برگزار و روند فعالیت‌های مختلف یک شرکت از میزان تولید تا سودآوری آن بررسی و مشخص می‌شود.

شرکت فولاد مبارکه نیز که به تازگی مجمع عمومی عادی سالانه منتهی به ۳۰ اسفند ۹۹ آن برگزار شده، نشان از سودآوری این شرکت در سال گذشته دارد. برای نمونه شرکت فولاد مبارکه با تولید بیش از ۸ میلیون و ۳۲۳ هزار تن فولاد خام در سال ۹۹ موفق به کسب سهم ۳۷.۲ درصدی از بازار فولاد کشور شد. از طرفی دیگر گروه فولاد مبارکه نیز با تولید بیش از ۹ میلیون و ۸۴۵ هزار تن فولاد خام بیش از ۴۳.۵ درصد از فولاد کشور را در اختیار دارد.

رشد ۱۲۲ درصدی سود خالص هر سهم فولاد

همچنین گزارش‌های مالی حاکی از آن است که سود خالص هر سهم "فولاد" در مدت ۱۲ ماهه ۹۹ با رشد ۱۲۲ درصدی نسبت به سال قبل از ۷۰۸ ریال به ۱۵۷۲ ریال رسیده و این موضوع نیز بازهم صحه بر روند خوب فولاد مبارکه در سال جهش تولید می‌گذارد که توانسته در شرایط سخت با تلاش مجموعه افراد فعال در این شرکت فولادی نتایج قابل قبولی را در پایان سال ۹۹ رقم بزند.

اما اگر بخواهیم نگاهی گذرا بر دیگر شرکت‌های فعال در حوزه صنایع معدنی و معدن بیاندازیم می‌بینیم که فولادمبارکه در مقایسه با دیگر شرکت‌های فعال در حوزه صنعت به ویژه صنایع فلزی که در بورس نیز حضور پررنگ دارند؛ عملکرد بهتری را از خود نشان داده و به گفته حمیدرضا عظیمیان شرکت فولادمبارکه در حال حاضر رتبه نخست بین شرکت‌های بورسی به لحاظ ارزش بازار را دارا بوده و بازدهی سرمایه‌گذاری در سهام این شرکت اختلاف معنا داری با دیگر بازار‌های موجود ایجاد کرده است؛ به طوری که این بازدهی در بازار‌های سکه و ارز از ابتدای سال ۹۹ تاکنون به ترتیب ۸۸ و ۷۲ درصد بوده است، اما بازدهی سهام شرکت فولاد مبارکه به رشد قابل توجه ۲۵۳ درصدی رسیده است.

فولاد مبارکه چراغ تولید را روشن نگاه داشت

این موارد در حالی مطرح می‌شود که سال گذشته به دلیل رکودی که در اقتصاد کشور به وجود آمده بود و شرایط را برای ادامه بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی سخت کرده بود، اما فولاد مبارکه توانست با تولید محصولات جدید و تامین نیاز صنایع وابسته به آن چراغ تولید را همچنان روشن نگاه دارد. همچنین در خصوص حضور تاثیر گذار این شرکت در بورس نیز باید اشاره شود که عملکرد این فولادساز سبب شده تا نگاه سهامداران خرد به سهم‌های خاصی همچون فولاد جلب شده و در نهایت منجر به جذب سهامداران خرد در بورس کالا شوند.

به عقیده کارشناسان بازار سرمایه درخشانی وضعیت عملکرد آن‌ها و روان بودن معاملاتشان، همچنین رشد خوبی این شرکت‌ها باعث شد تا نگاه افراد حقیقی بازار سرمایه نیز به سمت سهام این شرکت‌ها تغییر محسوسی پیدا کند تا جایی که در ۲ سال اخیر جزو بهترین سهامداران بازار بوده اند و صاحبان سهام آن‌ها با وجود اینکه قیمت سهام شرکت، اصلاح داشته نسبت به وضعیت متوسط بازار شرایط بهتری را از لحاظ میزان بازدهی داشته اند.

در اینجاست که می‌توان سودآوری این شرکت که طی سال ۹۹ به میزان قابل قبولی بدست آمده نویدی برای ادامه طرح‌های توسعه‌ای گروه فولاد مبارکه و افزایش میزان تولید و همچنین بزرگتر شدن سبد محصولات این مجموعه بزرگ صنعتی و درنهایت بالارفتن درآمد و سودآوری آن خواهد شد و در نهایت سهامداران را نیز منتفع خواهد کرد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده