تاریخ: ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۳۷
بازدید: ۳۴۴
کد خبر: ۲۲۱۷۷۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

وضعیت آینده اقتصادی جهان از دید کمیسیون اروپا

‌می‌متالز - تا سال ۲۰۴۰، قدرت اقتصادی هفت کشور نوظهور (چین، هند، اندونزی، برزیل، روسیه، مکزیک و ترکیه) می‌تواند به دو برابر قدرت اقتصادی هفت کشور صنعتی (آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، ایتالیا، کانادا و ژاپن) برسد. کمیسیون اروپا در گزارشی به برآورد وضعیت اقتصاد جهان در سال‌های آینده پرداخت که طبق این پیش‌بینی ها، اقتصاد‌های نوظهور به ویژه کشور‌های جنوب شرق آسیا به تدریج سهم بیشتری از اقتصاد جهانی را تصاحب خواهند کرد.

به گزارش می‌متالز، نکات مهم این برآورد در ادامه آورده شده است:

- تا سال ۲۰۴۰ قدرت اقتصادی هفت کشور نوظهور (چین، هند، اندونزی، برزیل، روسیه، مکزیک و ترکیه) می‌تواند به دو برابر قدرت اقتصادی هفت کشور صنعتی (آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، ایتالیا، کانادا و ژاپن) برسد.

- در سال ۲۰۳۰ هیچ کشوری به تنهایی ابرقدرت جهان نخواهد بود. چه آمریکا، چه چین و چه هر کشور دیگری قدرتی فراتر از بلوک‌های مختلف نخواهد داشت.

- تا سال ۲۰۳۰، رشد اقتصادی و جمعیت جوان کشور‌های آسیایی از اروپا و آمریکای شمالی جلو خواهد زد. به همین دلیل این کشور‌ها مقصد سرمایه گذاری جذاب‌تری از غرب خواهند شد.

- تا سال ۲۰۳۰ روند رو به رشد اقتصاد‌های منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا نظیر ایران، مصر و ترکیه ادامه پیدا خواهد کرد.

- در کوتاه‌مدت، متوسط رشد اقتصادی سالانه کشور‌های نوظهور حدود چهار درصد و کشور‌های پیشرفته دو درصد خواهد بود.

- انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۰ گروه کشور‌های

«Next Eleven» شامل: بنگلادش، مصر، اندونزی، ایران، مکزیک، نیجریه، پاکستان، فیلیپین، کره‌جنوبی، ترکیه و ویتنام در مجموع به قدرت اقتصادی بالاتری از اتحادیه اروپا دست یابند.

- تا پایان سال ۲۰۵۰ پیش‌بینی می‌شود سهم کشور‌های عضو اتحادیه اروپا به ۹ درصد کاهش یابد. این رقم در سال ۲۰۱۸ معادل ۱۶ درصد بود.

- آلمان در سال ۲۰۳۰ نیز کماکان بزرگ‌ترین اقتصاد اروپایی باقی خواهد ماند، اما تداوم روند پیری جمعیت در این کشور، مساله‌ای است که می‌تواند به چالشی جدی برای چشم‌انداز اقتصادی این کشور در آینده تبدیل شود.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده