تاریخ: ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۱۷
بازدید: ۲۵۹
کد خبر: ۲۲۱۸۰۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

برخی انبوه سازان به دنبال ادامه برخورداری از رانت سیمانی/ سهم سیمان در ساخت مسکن چه میزان است؟

‌می‌متالز - بوه سازانی که سال‌ها از رانت قیمت دولتی درب کارخانه سیمان و بازار آزاد استفاده کرده اند امروز به امکان خرید مستقیم مصرف کنندگان سراسر کشور از بورس کالا حمله می‌کنند تا کماکان از این رانت قیمتی برخوردار باشند.

به گزارش می‌متالز، آمار و ارقام نشان می‌دهد سهم سیمان در هزینه‌های ساخت هر مترمربع ساختمان بسیار ناچیز بوده و تنها به ۲.۵ درصد می‌رسد. به بیان ساده‌تر ۲۶.۷ درصد از هزینه یک مترمربع مسکن مربوط به هزینه‌های ساخت و ۷۳.۳ درصد آن مربوط به ارزش زمین، هزینه جواز و سود سازنده است. همچنین سهم سیمان در بخش هزینه‌های ساخت ۲.۵ درصد، فولاد ۳۵ درصد و سایر هزینه‌های ساخت ۶۲.۵ درصد تخمین زده می‌شود.
با یک مثال ساده این موضوع قابل درک است: داده‌های آماری و تجربیات سازندگان گویای آن است که برای هر مترمربع زیربنا نهایتا ۲۰۰ کیلوگرم سیمان معادل ۴ پاکت سیمان نیاز است.
به تازگی قیمت فروش هر تن سیمان درب کارخانه ۴۸۰ هزار تومان معادل ۲۴ هزار تومان به صورت پاکتی اعلام شده است البته که پاکت سیمان به این قیمت به دست مصرف کننده نهایی نخواهد رسید؛ لذا چنانچه همان قیمت‌های ۵۰ هزار تومان کف بازار آزاد را هم برای محاسبات در نظر بگیریم هزینه سیمان برای هر متر مربع زیربنا ۲۰۰ هزار تومان می‌شود.
حال به سراغ سایر هزینه‌های ساخت مسکن در کشور می‌رویم. فرض کنید قصد احداث ساختمانی ۵ طبقه را داریم. زمینی به مساحت ۲۰۰ مترمربع خریداری می‌کنیم لذا با احتساب قیمت زمین در تهران در تابستان ۱۴۰۰ که به طور متوسط حدود ۴۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده، بهای زمین ۸ میلیارد تومان برآورد می‌شود.
طبق قوانین شهرداری نهایتا ۶۰ درصد مساحت زمین یعنی ۱۲۰ متر مربع قابلیت ساخت زیربنا را دارد. از ۱۲۰ متر مربع زیربنا نیز ۲۰ مترمربع به مشاعات ساختمان مربوط است. پس مساحت قابل سکونت ۵ طبقه ۱۰۰ متری یعنی معادل ۵۰۰ مترمربع است.
از این رو تا بدین جای کار به ازای هر مترمربع زیربنای قابل سکونت ۱۶ میلیون تومان هزینه زمین است و با احتساب هزینه ساخت و ساز در شرایط متعارف و با بکارگیری مواد با کیفیت معمول در بافت متوسط تهران که معادل ۸ میلیون تومان است و همینطور یک میلیون تومان هزینه جواز و سایر هزینه‌ها به ازای هر مترمربع زیربنا، مجموعا بهای تمام شده هر مترمربع زیربنای قابل سکونت ۲۵ میلیون تومان می‌شود.
حال با در نظر گرفتن خواب سرمایه یک تا ۲ ساله سازنده و تمام دردسر‌های ساخت و ساز، قیمت فروش هر متر مربع آپارتمان در تهران حدود ۳۰ میلیون تومان است؛ بنابراین ۲۰۰ هزار تومان هزینه سیمان در هر مترمربع در مقابل ۸ میلیون تومان هزینه ساخت و ساز یا ۱۶ میلیون تومان هزینه زمین و در نهایت ۲۵ میلیون تومان بهای تمام شده هر مترمربع، مبلغ ناچیزی به شمار می‌رود.
با همه این تفاسیر حتی اگر قیمت جهانی ۵۰ دلاری و دلار ۲۴ هزار تومانی را برای سیمان در نظر بگیریم، قیمت سیمان به تنی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌رسد و اگر فرض شود پاکت سیمان به ۱۲۰ هزار تومان به دست مصرف کننده برسد که البته در صورت واقعی شدن قیمت‌ها و حذف واسطه‌ها تفاوت نرخ فروش کارخانه و بازار آزاد به حداقل خواهد رسید، در این صورت بهای تمام شده هر متر مربع از ساختمان مذکور از ۲۵ میلیون تومان به ۲۵ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده