تاریخ: ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۵۳
بازدید: ۲۷۵
کد خبر: ۲۲۱۸۳۲
سرویس خبر : آهن و فولاد
انتظار فولادی‌ها از دولت رئیسی

ایجاد ارزش افزوده در مواد معدنی، نوسازی ناوگان معدنی اولویت‌های دولت جدید در صنعت فولاد

‌می‌متالز - مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت گفت: نوسازی تجهیزات معدنی و ایجاد ارزش افزوده در مواد معدنی و سنگ آهن هماتیتی از اقداماتی است که باید در دولت آینده برای افزایش تولید فولاد و دستیابی به تولید ۵۵ میلیون تن تا چهار سال اینده اقدام شود.

به گزارش می‌متالز به نقل از فولادبان، سیف الله امیری افزود: طبق برنامه چشم انداز توسعه اقتصادی اجتماعی میزان تولید فولاد کشور تا افق ۱۴۰۴ باید به ۵۵ میلیون تن برسد، بنابر این دولت آینده باید توجه ویژه‌ای به بحث اکتشاف مواد معدنی داشته باشد و فعالیت‌های اکتشافی بزرگ انجام دهد.

وی ادامه داد: یک سری پهنه‌های معدنی غنی شناسایی شده، اما این کافی نیست و ما به کار‌های اکتشافی بزرگ نیاز داریم، صنعت کشور بایستی به سمت اکتشافاتی برود که بتواند ارزش افزوده بالاتری را در مواد معدنی بویژه سنگ آهن هماتیتی ایجاد کند.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت با اشاره به اینکه ذخایر معدنی کشور تا ۱۵ سال آینده جوابگو زاست، افزود: به علت تحریم‌ها و نبود واردات، ماشین الات معدنی ما بسیار کهنه شده است لذا ناوگان حمل و نقل فرسوده معادن کشور نیاز به تجهیزفوری دارد.

وی با تاکید بر اینکه ماشین الات و تجهیزات فرسوده، روی راندمان تولید تاثیرمنفی دارد، افزود:هرچند وزیرصنعت مجوز واردات ماشین آلات معدنی را صادر کرده است، ولی ورود ماشین آلات جدید باید به همراه تکنولوژی و دانش فنی باشد.

مدیرکل دفترصنایع معدنی وزارت صمت نیاز ۱۰۰درصدی کشور به تجهیز ماشین الات معدنی را اساسی خواند و گفت: اگردرکشور این تکنولوژی وجود داشته باشد حتما از تولید داخل استفاده خواهد شد و چنانچه کیفیت آن‌ها پایین باشد باید در جهت اصلاح کیفیت آن اقدام شود، به هرحال وزارت صنعت در پی استفاده از تولیدات و تجهیزات وطنی است، اما اگر تولیدات داخل کشور وجود واقعی نداشته باشد نباید راه را بر نوسازی ماشین آلات بست.

امیری با اشاره به سیاست‌های صادراتی محصولات فولادی افزود: دولت جدید باید در پی صادرات بیشتر و سهمیه بیشتر از بازار‌های جهانی باشد وبتواند محصولات نهایی فولاد را به کشور‌های دیگر صادر کند تا سهم بیشتری از این بازار را برای خود فراهم کند.

وی تصریح کرد: صنعت فولاد یکی از صنایعی است که بعد از پتروشیمی ارزآورترین و راهبردی‌ترین صنعت در کشور است بنابر این دولت جدید باید برای صنعت فولاد، به تولیدکنندگان و حتی محصولات نهایی آن اهمیت زیادی قایل شود.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده