تاریخ: ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۴۲
بازدید: ۲۵۴
کد خبر: ۲۲۱۹۷۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
گزارش اشتغال ماه جولای ایالات متحده منتشر شد

کارنامه قبولی اشتغال آمریکا

‌می‌متالز - اشتغال‌زایی در ایالات متحده رکوردی یک‌ساله زد. بعد از افزایش میزان واکسیناسیون و احتمال کاهش برنامه خرید دارایی، میزان اشتغال در آمریکا در حال افزایش است. در آخرین گزارش وزارت کار ایالات متحده که در روز جمعه منتشر شد، داده‌ها نشان از ایجاد ۹۴۳ هزار شغل داشت که این شاخص بیکاری را در آمریکا به ۴/ ۵ درصد می‌رساند.

به گزارش می‌متالز، این در حالی است که انتظارات برای اشتغال پایین‌تر از این میزان بود. به دنبال این اتفاق باید منتظر افزایش دستمزد نیروی کار در ایالات متحده بود. کاهش نرخ بیکاری می‌تواند این چرخه را سرعت ببخشد و احتمال اجرایی شدن هرچه سریع‌تر برنامه حمایتی کاهش خرید دارایی را افزایش دهد. با این اتفاق طلای جهانی ریزشی شدید را تجربه کرد. فلز زرد بعد از شنیدن این خبر بیشترین افت روزانه و هفتگی خود را در تقریبا دو ماه گذشته به ثبت رساند و دوباره به کانال هزار و ۷۶۰دلاری بازگشت.

کاهش نرخ بیکاری در ایالات متحده

گزارش داده‌های اشتغال ایالات متحده نشان از اشتغال‌زایی فراتر از انتظار در ماه جولای داشت. کاهش زیاد در شاخص بیکاری و افزایش میزان دستمزد‌ها در ماه گذشته می‌تواند فدرال رزرو را برای کنار گذاشتن برنامه‌های حمایتی شدید خود، به فکر فرو برد. در اواسط هفته گذشته مدیر تازه‌وارد به هیات سیاستگذاری فدرال رزرو ایالات متحده گفت که او معتقد است درصورتی‌که بین ۸۰۰ هزار تا یک‌میلیون شغل در ماه‌های جولای و آگوست اضافه شود، فدرال‌رزرو می‌تواند تا ماه اکتبر برنامه خرید دارایی ۱۲۰ میلیارددلاری خود را کاهش دهد. گزارش وزارت کار ایالات متحده در رابطه با اشتغال در روز جمعه منتشر شد که نشان می‌دهد در ماه جولای، ۹۴۳هزار شغل ایجاد شده است که این میزان بالاتر از پیش‌بینی ۸۰۰هزار اشتغال‌زایی اقتصاددانان در نظرسنجی رویترز بود. این رشد در میزان نیروی کار، رکورد بیشترین رشد اشتغال‌زایی را در یک سال گذشته در ایالات متحده ثبت کرد. نرخ بیکاری نیز با کاهشی ۵/ ۰درصدی به ۴/ ۵درصد رسید که باز هم از پیش‌بینی‌ها ۳/ ۰درصد پایین‌تر بود. کارفرمایان آمریکایی در حال حاضر به‌طور متوسط حدود ۸۳۲هزار شغل در سه ماه گذشته ایجاد کرده‌اند. پیش از گزارش روز جمعه وزارت کار، این میانگین در حدود ۵۶۷هزار بود. سایر مقامات فدرال رزرو نیز از جمله ریچارد کلاریدا، نایب رئیس فدرال در این هفته اعلام کردند که درصورت ادامه روند اشتغال‌زایی، برنامه خرید‌های اوراق بهادار تحت نظر فدرال رزرو را کاهش دهند. مایک بل، استراتژیست بازار‌های جهانی در جی‌پی مورگان در همین راستا گفت: «گزارش حقوق و دستمزد منتشرشده در روز جمعه، بهبود سریع بازار کار را نشان می‌دهد.» با این حال، این گزارش اشتغال که بالاتر از انتظار است، زمان دقیق کاهش خرید دارایی و افزایش نرخ بهره را مشخص نمی‌کند. این رشد، اما نتوانسته گپ ۷/ ۵میلیونی اشتغال ناشی از پاندمی کووید-۱۹ را جبران کند. همچنین در میان نرخ بیکاری نژاد‌های مختلف، اختلاف زیادی یافت می‌شود. نرخ بیکاری سفیدپوستان در ماه جولای ۸/ ۴درصد اعلام شد؛ درحالی‌که ۲/ ۸درصد از سیاه‌پوستان با معضل بیکاری روبه‌رو بودند. میزان اشتغال جمعیت فعال به ۸/ ۷۷درصد رسید؛ درحالی‌که در ماه گذشته این میزان ۳/ ۷۶ درصد بود. اما اشتغال این گروه هنوز از محدوده ۸۰درصدی اشتغال پیش از پاندمی کووید-۱۹ فاصله دارد.

سقوط ۴۰ دلاری طلا

طلا بدترین روز و هفته خود را در تقریبا ۴۰ روز گذشته تجربه کرد و به پایین‌ترین سطح خود رسید. فلز زرد با ریزشی ۳/ ۲درصدی که از اواسط روز جمعه شروع شد، بار دیگر به کانال هزار و ۷۶۰دلار رسید. فلز زرد بعد از ریزش شدید اواسط ماه ژوئن، در انتهای این ماه به هزار و ۷۶۰دلار رسید. بعد از آن برای نخستین‌بار، ریزش اخیر موجب شد تا طلای جهانی مجددا به حمایت هزار و ۷۵۴دلاری نزدیک شود. پایین‌ترین قیمتی که طلا در روز جمعه لمس کرد، هزار و ۷۵۸دلار در هر اونس بود و درصورتی‌که در روز یکشنبه را پایین‌تر از این قیمت به تمام برساند، باید منتظر ریزش بیشتر طلا تا حداقل قیمت‌های هزار و ۷۳۰دلار بود. بعد از رسیدن گزارش وزارت کار ایالات متحده و وجود نشانه‌هایی از بازگشت به دوران پساکرونا، دلار آمریکا افزایشی شد و منجر شد تا طلا این روند شدید نزولی در پیش بگیرد. با افزایش میزان اشتغال، نشانه‌های افزایش نرخ بهره روشن‌تر شده‌اند. همین موجب می‌شود تا سرمایه‌گذاران در بازار طلای جهانی با احتیاط بیشتری قدم بردارند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده