تاریخ: ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۵۷
بازدید: ۳۱۲
کد خبر: ۲۲۱۹۸۶
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

غیبت تسلا در همایش خودرویی کاخ سفید

‌می‌متالز - وزیر حمل و نقل آمریکا، پیت بوتگیگ می‌گوید، نمی‌داند چرا ایلان ماسک در همایش بزرگ «خودروی پاک» بایدن در کاخ سفید حضور نداشت. به گزارش سایپانیوز، رهبران غول‌های خودروسازی آمریکا، فورد، جنرال موتورز و استلانتیس (حاصل ادغام فیات-کرایسلر با پژو-سیتروئن) و اتحادیه کارگری صنعت خودرو در این رویداد در کنار بایدن ایستادند. اما ایلان ماسک می‌گوید که از کاخ سفید هیچ دعوتی دریافت نکرده است.

به گزارش می‌متالز، این در حالی است که تسلا بزرگ‌ترین خودروساز برقی آمریکا و حتی جهان است. به بیان دقیق‌تر سهم تسلا از تولید خودرو‌های برقی در ۳ سال اخیر در آمریکا بیش از ۷۴ درصد بوده است. بایدن می‌گوید می‌خواهد گام‌های مهمی درباره خودرو و وانت پاک بردارد، اما چرا بدون تسلا؟ سی ان بی‌اس از بوتگیگ پرسیده است چرا زمانی که بایدن در حضور رهبران خودروسازی حکم حکومتی صادر می‌کرد یکی از موثرترین خودروسازان در این زمینه حاضر نبود و او هم در جواب گفته است: «با اطمینان نمی‌توانم بگویم چرا تسلا دعوت نبود.» و به سرعت هم موضوع بحث را عوض کرده و گفته است: «ما هیجان زده هستیم که تمام نیرو‌ها به سمتی می‌رود که مردم بتوانند در آینده خودرو‌های الکتریکی برانند. بر اساس این حکم حکومتی، نیمی از خودرو‌های تولیدی باید تا سال ۲۰۳۰ آلایندگی صفر داشته باشند. تسلا هنوز در اتحادیه کارگری صنعت خودرو عضویت ندارد و به نظر می‌رسد که مدیرعامل این خودروسازی هم ابایی ندارد که افکار عمومی این را بداند که خیلی موافق عضویت در اتحادیه کارگری نیست. در ماه مارس هم هیات روابط کار ملی از مدیرعامل تسلا خواست که توییت خود را در این زمینه حذف کند. کاخ سفید زیرنظر بایدن در حال حاضر خود را طرفدار اتحادیه‌های کارگری نشان می‌دهد و ممکن است به همین دلیل تسلا را دعوت نکرده باشد. البته جن ساکی معاون مطبوعاتی کاخ سفید در پاسخ به این سوال که دعوت نشدن تسلا به خاطر عدم عضویت این خودروساز در اتحادیه کارگری بوده است یا نه گفت: «اشکالی نمی‌بینم که شما به روش خودتان نتیجه‌گیری کنید.» ایلان ماسک هم در پیام توییتری خود با زبان محاوره‌ای نوشته است «کمی عجیب به نظر می‌رسد که تسلا دعوت نبوده.» قرار است استاندارد‌های جدیدی برای سال ۲۰۲۶ درباره آلایندگی و اقتصاد سوخت به تصویب برسد که رئیس‌جمهور قبلی به شدت با آن مخالف بود و با ایالت کالیفرنیا هم به چالش بزرگی برخورد کرده بود. چون کالیفرنیا با برخی از خودروسازان به توافق رسیده بود که استاندارد‌های سخت‌گیرانه‌تری درباره آب و هوا و آلایندگی‌ها به اجرا بگذارند. در حال حاضر فقدان یک شبکه جامع شارژ باتری‌های خودرو در سراسر کشور، همچنان بزرگ‌ترین مانع زیرساختی برای گسترش خودرو‌های برقی باقی مانده است. از این رو در لایحه تقدیمی دولت بایدن به مجلس این کشور، بخش اعظم برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری به ایجاد این زیرساخت اختصاص یافته است. هنوز کمپانی‌های فورد و جنرال موتورز در زمینه گسترش شبکه شارژ باتری به پای تسلا نمی‌رسند. از ۱۰۰ هزار جایگاه ایجاد شده در آمریکا ۲۵ هزار جایگاه متعلق به تسلا است که به طور اختصاصی به محصولات تسلا خدمات ارائه می‌دهند. تا پیش از ظهور تسلا، کمپانی فورد به عنوان شرکتی شناخته می‌شد که آمریکایی‌ترین خودرو‌ها را می‌سازد، در حالی که امسال تسلا با عمر کمتر از ۱۷ سال این عنوان پرافتخار را برای این کشور از چنگ فورد بیرون آورده است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده