تاریخ: ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۱۳
بازدید: ۳۲۷
کد خبر: ۲۲۲۰۳۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
از سوی کارشناسان کانون تفکر آب دانشگاه یزد؛

بهره‌برداری از معدن مس دره‌زرشک با مخالفت مواجه شد

‌می‌متالز - اعضای کانون تفکرآب دانشگاه یزد پس از ده‌ها ساعت بحث‌های کارشناسانه با صدور پروانه بهره برداری از معدن مس دره زرشک مخالفت کردند.

به گزارش می‌متالز، اعضای کانون تفکر آب دانشگاه یزد پس از ده‌ها ساعت بحث‌های کارشناسانه با حضور مسوولان، کارشناسان دستگاه‌های اجرایی و صاحبنظران همچنین متخصصان مختلف و با توجه به نتایج مطالعاتی که تاکنون در این منطقه انجام شده، با انتشار بیانیه‌ای از صدور هرگونه پروانه بهره برداری از معدن مس دره‌زرشک، مخالفت خود را اعلام کردند.

از آنجا که در گذشته فعالیت‌های معدنی بدون رعایت الزامات زیست محیطی ضمن رونق اقتصادی برای استان یزد انجام شده و تاثیرات جبران ناپذیری بر منابع آب و زمین، محیط زیست، منابع طبیعی و اقتصادی - اجتماعی این استان وارد کرده است، لذا در آینده در صورت افزایش بهره برداری از معادن بدون این ملاحظات، حیات استان یزد با خطرات جدی مواجه خواهد شد.

بر اساس این گزارش، طرح معدن مس دره‌زرشک نیز از این امر مستثنی نیست بلکه با توجه به محل قرارگیری آن دقت چندین برابر را می‌طلبد.

معدن مس دره زرشک در منطقه ای واقع شده که از لحاظ ویژگی‌های هیدرولوژی و منابع آب، اقلیمی، محیط زیستی، اکولوژی و مسائل اجتماعی و اقتصادی قابل مقایسه با هیچ یک از معادن و مناطق دیگر کشور نیست.

بارندگی بسیار ناچیز در دشت های‌های بزرگ یزد - اردکان، تفت - نصرآباد و دهشیر و وابستگی شدید این مناطق به بارش‌های ارتفاعات کم وسعت شیرکوه که معدن دره زرشک در آن واقع شده و اکوسیستم آسیب پذیر منطقه نشان می دهد که استان یزد به هیچ عنوان بنیه چنین چالش آبی و اکولوژیک بزرگ و مخربی را ندارد.

از جمله دیگر پیامد‌های فعالسازی معادن می توان به تاثیر در زندگی ساکنان منطقه، تاثیر بر فعالیت‌های کشاورزی، فرهنگ بومی، از بین رفتن ظرفیت‌های ییلاقی و اکوتوریسم و درآمد‌های حاصل از آن در منطقه و همچنین تاثیرات اقتصادی اجتماعی اشاره کرد.

بنابراین، کانون تفکر آب دانشگاه یزد بر این باور است که فعالسازی معدن مس دره زرشک اثرات و پیامد‌های منفی، جبران ناپذیر و تهدیدکنند‌ه ای به وجود خواهد آورد و این کار را به هیچ عنوان به نفع و صلاح منطقه نمی داند و با صدور هرگونه پروانه بهره‌برداری از معدن مس دره‌زرشک مخالف است.

منبع: خبرگزاری مهر

عناوین برگزیده