تاریخ: ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۲۹
بازدید: ۲۷۲
کد خبر: ۲۲۲۱۶۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
واکنش‌ها به وضع عوارض صنایع معدنی:

وضع عوارض ۷۰ درصد با هدف ایجاد رانت مطرح می‌شود

‌می‌متالز - عضو خانه معدن ایران و تولیدکننده مواد معدنی گفت: عوارض ۷۰ درصدی صنایع معدنی غیرکارشناسی وغیر منطقی تعیین شده است و هیچ دلیلی برای تعیین مبنای آن مشاهده نمی‌شود.

به گزارش می‌متالز به نقل از فولادبان، فرزانه معصومی با اعتراض شدید به افزایش عوارض صادراتی محصولات معدنی افزود:دراین کشور باید منتظرهمه نوع اتفاقی بود، چرا برای صنایع معدنی عوارض ۷۰ درصد درخواست می‌شود؟ شاید ۸۰ درصد هم می‌صرفید و شاید حتی رقم ۷۰درصد پایین باشد بهتر بود اقای رزم حسینی در این مورد کارشناسانه‌تر برخورد می‌کرد تا کار پیش برود.

وی تصریح کرد: متاسفانه ما مردم مطالبه گری نیستیم و بسرعت با شرایط سازگار می‌شویم، اگر همین الان ما را در آب بیاندازند آبشش در می‌اوریم و شنا می‌کنیم ویا حتی اگر به کویر یا جنگل برویم خودمان را با این شرایط وفق می‌دهیم، چرا وزیر صمت عوارض ۲۰درصدی رابه ۴۵ درصد و بیشتر تغییر داد؟ حالا هم که نامه افزایش عوارض داده اند.

این فعال معدنی ادامه داد: دولت هنوز اشرافی به نقش نظارتی خود ندارد و تصورمی کند شریک مال مردم ومالک این کشور است. در کشور موضوعی بنام بیت المال و سرانه ملی درتفکر دولت وجود ندارد و گویی با بازگشت به دهه‌های قبل به مفهوم ارباب رعیتی برگشته ایم.

معصومی گفت: دولت بجای اینکه افزایش درآمد هر بخش صنعت را در توسعه آن صنعت بکارگیرد تلاش می‌کند دردرآمد آن شریک شود و این شراکت با نام عوارض به خزانه دولت سرازیر می‌شود. ما سال‌ها انواع و اقسام عوارض را پرداخت می‌کنیم، اما واقعا نمی‌دانیم این عوارض کجا می‌رود، آیا صرف ساخت بیمارستان و مدرسه می‌شود؟ منابع آبی مناطق محروم ساخته می‌شود؟ یا راه و زیر ساخت‌های شهری ایجاد می‌شود؟ واقعا سوالم این است عوارض پرداختی صنایع در کجا به مصرف می‌رسد؟

وی افزود: عوارض ۷۰درصدی صنایع معدنی غیرکارشناسی وغیر منطقی تعیین شده است و هیچ دلیلی برای تعیین مبنای آن مشاهده نمی‌شود آیا تعیین چنین عوارضی برای راهیابی مجدد اقای رزم حسینی در کابینه بعدی یا ایجاد رانت برای یک بخش خاص است؟ موضوعی که تقریبا تمام فعالین صنعتی به آن اذعان دارند.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده