تاریخ: ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۳۱
بازدید: ۳۳۳
کد خبر: ۲۲۲۱۶۲
سرویس خبر : آهن و فولاد
چاینادیلی:

سیاست تعرفه صادراتی باعث تثبیت بازار فولاد چین شد

‌می‌متالز - خبرگزاری چاینادیلی در جدیدترین گزارش خود، علت تثبیت بازار فولاد در چین را وضع تعرفه صادراتی برای تولیدکنندگان دانست.

به گزارش می‌متالز به نقل از فولادبان، دور جدید اصلاحات چین در تعرفه‌های صادرات فولاد با هدف افزایش عرضه داخلی به منظور توسعه سالم صنعت فولاد در شرایطی که این کشور به دنبال محدود کردن تولید فولاد به منظور کاهش انتشار کربن است، شروع شده است.

بر اساس گزارش چاینادیلی، قیمت جهانی فولاد بیشتر به دلیل بهبود تقاضا در حال افزایش است و طبیعی است که هر کشوری برای حفظ تعادل بین عرضه و تقاضای داخلی، به تعرفه‌ها و تغییرات مالیاتی متوسل شود.

در دومین تعدیل طی سه ماه اخیر، چین تعرفه‌های صادراتی آهن خالص و فروکروم را به ترتیب به ۲۰ و ۴۰ درصد افزایش داد و تخفیف مالیات صادرات ۲۳ محصول فولادی را از اول اوت حذف کرد.

در ماه مه، چین تخفیف مالیات صادراتی برای ۱۴۶ محصول فولادی را لغو کرد، تعرفه‌های صادراتی فروسیلیس، فروکروم و آهن خام با خلوص بالا را افزایش داد و تعرفه‌های واردات آهن، فولاد خام، مواد اولیه فولاد بازیافتی و فروکروم را به طور موقت صفر کرد.

لی سینچوانگ، مهندس ارشد موسسه برنامه‌ریزی و تحقیقات صنعت متالورژی چین در پکن می‌گوید: این حرکت‌ها در راستای تلاش‌های شدید چین برای تغییر مسیر صنعت انرژی‌بر فولاد در جهت رشد سبزتر و باکیفیت است و هدف چین این است که تا سال ۲۰۳۰ میزان انتشار کربن را به حداکثر برساند و تا سال ۲۰۶۰ به خنثی‌سازی کربن نائل شود.

در حالی که چین قصد دارد امسال تولید فولاد خام را کاهش دهد، تعدیل تعرفه‌ها به تعادل عرضه و تقاضای فولاد داخلی کمک می‌کند.

دینگ ریجیا، پروفسور اقتصاد انرژی در دانشگاه معدن و فناوری چین در پکن هم گفت که اقدامات سیاستی برای بهبود بهره‌وری انرژی در صنعت فولاد و کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای و کمک به چین برای اجرای تعهدات خود در زمینه کاهش شدت کربن بسیار مهم خواهد بود.

علاوه بر تعدیل نرخ تعرفه برای برخی از محصولات فولادی، کاهش تولید باید موضوع اصلی کارخانه‌های فولاد چین در نیمه دوم سال جاری باشد، نه تنها به دلیل اهداف زیست‌محیطی، بلکه همچنین به دلیل این که برای شرکت‌ها امکان تولید زیاد وجود ندارد.

در حالی که تقاضای جهانی فولاد به خوبی با بهبود اقتصاد جهانی حمایت می‌شود، افزایش قیمت فولاد در بازار‌های خارج از چین مانند ایالات متحده و اروپا صادرات فولاد چین را افزایش داده است.

داده‌های اداره کل گمرک نشان می‌دهد که چین در نیمه اول امسال ۳۷٫۳۸ میلیون تن فولاد صادر کرده است که نسبت به سال گذشته ۳۰٫۲ درصد افزایش داشته است. واردات فولاد به چین هم به ۷٫۳۵ میلیون تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۰٫۱ درصد افزایش داشت.

رشد قیمت جهانی فولاد در حال حاضر به دلیل وقفه در تولید ناشی از کرونا و بهبود تقاضا است.

سیاست‌های تعرفه‌ای جدید ممکن است منجر به کاهش صادرات محصولات فولادی چین شود، اما درنهایت این بستگی به شرکت‌ها دارد که تصمیم بگیرند که محصولات را صادر کنند یا خیر. سیاست‌های جدید هیچ ارتباطی با افزایش عمدی قیمت فولاد در جهان ندارد.

این اقدام همچنین می‌تواند به جلوگیری از افزایش قیمت واردات سنگ‌آهن برای تسهیل عملکرد سالم بخش فولاد کمک کند.

چن زیقی، معاون شرکت مشاوره مهندسی بین‌المللی چین، گفت که تعدیل تعرفه‌ها بار دیگر تمرکز صنعت فولاد داخلی را بر تأمین تقاضای داخلی قرار داده و نشان می‌دهد که این صنعت، صادرات‌محور نیست.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده