تاریخ: ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۸:۵۲
بازدید: ۴۷۴
کد خبر: ۲۲۲۱۷۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

پیش‌بینی قیمت دلار امروز ۱۹مرداد + آخرین قیمت دلار

‌می‌متالز - در سومین روز هفته، دلار توانست به مرز ۲۶ هزار تومانی نزدیک‌تر شود. روز دوشنبه، اسکناس آمریکایی ۲۲۰ تومان رشد را به ثبت رساند و به بهای ۲۵ هزار و ۹۲۰ تومان رسید.

به گزارش می‌متالز، در سومین روز هفته، دلار توانست به مرز ۲۶ هزار تومانی نزدیک‌تر شود. روز دوشنبه، اسکناس آمریکایی ۲۲۰ تومان رشد را به ثبت رساند و به بهای ۲۵ هزار و ۹۲۰ تومان رسید. به گفته فعالان، افزایش تقاضای حواله‌ای مهم‌ترین عاملی بود که زمینه‌ساز صعود قیمت دلار در بازار داخلی شد. دیروز نرخ حواله درهم نه تنها بالای مرز ۷ هزار تومانی باقی ماند که توانست تا نزدیک محدوده ۷ هزار و ۷۰ تومان جهش پیدا کند.

در حالی که برخی معامله‌گران افزایش قیمت درهم را عامل اصلی افزایش دلار دانسته بودند، دسته دیگری باور داشتند نزول معنادار اونس طلا نقش اساسی در افزایش خرید‌های ارزی داشت. دیروز اونس طلا در اواسط روز زیر محدوده هزار و ۷۵۰ دلار معامله شد و ریزش به زیر محدوده یاد شده موجب شد قیمت سکه تحت فشار بیشتری قرار بگیرد. از نگاه برخی فعالان، سکه‌بازان برای اینکه فشار را بر بازار خود کاهش دهند، وارد بازار ارز شدند و از طریق خرید دلار، ارزش ذاتی فلز گران‌بهای داخلی را بالا آوردند.

رشد سکه با دلار تناسب نداشت

افزایش قیمت دلار موجب شد سکه امامی‌۱۰ هزار تومان رشد را تجربه کند و به بهای ۱۱ میلیون و ۲۶۰ هزار تومان برسد. رشد قیمت سکه نسبت به دلار چندان قابل قیاس نبود، ولی نشان داد که فلز گران‌بهای داخلی بیشتر از نوسانات اونس طلا، جابه‌جایی‌های قیمت دلار را جدی می‌گیرد. کاهش اونس طلا دیروز برای بازار سکه تنها نقش ضربه‌گیری در مسیر افزایش را ایفا کرد و اجازه نداد که فلز گران‌بهای داخلی با همان سرعتی رشد کند که دلار افزایش یافته بود. در واقع رشد ۸ دهم درصدی دلار در بازار سکه زمینه‌ساز افزایشی بیشتر از یک دهم درصد نشد.

معامله گران سکه گیج شدند

برخی از معامله‌گران اعتقاد داشتند که شرایط بازار اونس طلا، معامله‌گران بازار داخلی را گیج کرده بود. اونس طلا دیروز به یک‌باره در شروع بازار به زیر مرز هزار و ۷۰۰ دلار ریخت. هر چند در ادامه روز طلا تا حدی خود را احیا کرد، ولی باز هم بازیگران بازار داخلی احتیاط را کنار نگذاشتند. بخشی از بازیگران سکه عنوان می‌کردند تا زمانی که طلا زیر مرز هزار و ۷۵۰ دلار قرار دارد، احتمال نزول بیشتر بازار زیاد خواهد بود.

قدرت ارزی بانک مرکزی تضعیف شد

قیمت دلار آمریکا عصر روز گذشته روی ۲۵ هزار و ۷۲۰ تومان قرار داشت. قیمت دلار معاملات امروز را با قیمت ۲۵ هزار و ۶۶۰ تومان آغاز کرد. مرز ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان برای دلار مهم محسوب می‌شد. قیمت دلار در ادامه معاملات روز دوشنبه افزایش یافت، اما نتواست از مرز ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان عبور کند. قیمت دلار در آخرین ساعات معاملات امروز ۲۵ هزار و ۷۸۰ تومان بود.

افزایش عرضه دلار

امروز قیمت دلار بازار آزاد به مرز حساس ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان نزدیک شد، همراه با این امر عرضه دلار در بازار متشکل ارزی ۲۰ درصد نسبت به روز گذشته افزایش یافت و روی رقم ۷ میلیون و ۷۰۸ هزار قرار گرفت. عرضه دلار امروز به طرز معناداری از مقدار متوسط بالاتر بود. متوسط عرضه دلار از ۷ فروردین تا امروز ۵ میلیون و ۵۱۷ هزار محاسبه می‌شود. عرضه دلار امروز از این رقم ۴۰ درصد بالاتر بود و از ابتدای هفته گذشته سابقه نداشت. آیا بانک مرکزی در روز‌های آتی نیز حجم عرضه را در این سطوح نگه می‌دارد و آیا با شکل‌گیری انتظارات فعالان بازار حول این مقدار از عرضه، این ابزار همچنان در کنترل رشد قیمت دلار موثر خواهد بود؟

برای جمع‌بندی می‌توان گفت سکه امامی با وجود عملکرد ضعیف طلا، در مقابل کاهش قیمت مقاومت می‌کند، اندازه حباب سکه بزرگ است، اما سکه تا اینجای کار مرز حساس را از دست نداده است. قیمت دلار آمریکا به مرز ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان نزدیک شد. همراه با آن عرضه دلار رشد کرد و ۴۰ درصد بالاتر از مقدار متوسط قرار گرفت. اما انتظارات رفته رفته تغییر می‌کند و باید دید قیمت دلار در روز‌های آتی چگونه به مقدار عرضه در بازار متشکل واکنش نشان می‌دهد.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده