تاریخ: ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۲۸
بازدید: ۲۸۰
کد خبر: ۲۲۲۱۹۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

مشکل تورم با دستور رفع نمی‌شود/ یک راهکار برای کنترل دلار

‌می‌متالز - یک نماینده سابق مجلس با اشاره به لزوم تدوین طرحی برای سوددهی به دلار و کنترل نرخ آن، گفت: دولت جدید باید این نکته را مورد توجه قرار دهد که مشکل تورم و رشد نقدینگی با دستور و بخشنامه حل نمی‌شود.

به گزارش می‌متالز، عزت‌الله یوسفیان ملا، نماینده سابق مجلس و کارشناس اقتصادی درباره اولویت‌های دولت جدید برای بازگشت ثبات به اقتصاد کشور گفت: ظاهرا آقای رئیسی پیام ۱۰ فرمانی را برای بهبود شرایط مورد اشاره قرار داده که در همین خصوص باید به این نکته اشاره داشت، دستیابی به تمام آن موارد امکان‌پذیر نیست و همانطور که رهبری هم فرمودند زمان‌بر است، بنابراین باید دو یا سه مورد را که اکنون مردم در حال حاضر بسیار درگیر آن هستد، مورد توجه قرار داد.

وی در ادامه اضافه کرد: کنترل ویروس کرونا و تهیه واکسن مربوط به آن لازم است تا در برنامه دولت جدید جای داده شود که برای برآورد کردن این نیاز باید تولید درآمد مورد توجه قرار گیرد، زیرا ردیف بودجه بهداشت و درمان عدد قابل توجهی نیست و در صورتی که مساله فوق مورد توجه قرار نگیرد، رئیس‌جمهور نیاز پیدا خواهد کرد تا از مقام معظم رهبری مجوز برداشت از صندوق توسعه ملی را اخذ کند، زیرا شرایط بیماری کرونا در حال حاضر ناگوار است.

این نماینده سابق مجلس در این رابطه یادآور شد: خرید واکسن در حال مردمی شدن بود که آقایان متاسفانه آن را رد کردند، به این معنا؛ در جزیره کیش قرار بود با نظارت وزارت بهداشت مردم به جای رفتن به کشور ارمنستان به این جزیره بروند و ضمن دریافت واکسن، ارز هم داخل کشور باقی می‌ماند. این خود به نوعی فعالیت بخش خصوصی به حساب می‌آمد که در شرایط موجود بسیار کمک کننده بود.

یوسفیان ملا در این خصوص تاکید کرد: دولت اعلام کرده که باید تولید را از بخش مالیاتی معاف کنیم، این معافیت به معنای از بین رفتن بخشی از درآمد‌ها است. علاوه بر این مساله باید مورد توجه داشت که مهمان‌هایی در مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری حضور داشتند که از نظر عددی به ایران بدهکار محسوب می‌شوند، چنانچه مذاکرات وین به سرانجام می‌رسید شاید بخشی از این بدهی‌ها به کشور می‌آمد، بدهی‌هایی که با توجه به شرایط فعلی وصول آن‌ها راحت نیست و عدد بالایی هم محسوب می‌شود.

این کارشناس اقتصادی درباره تورم و نقدینگی نیز اظهار داشت: نکته‌ای که باید در خصوص دولت آینده مورد توجه قرار گیرد، برطرف نشدن تورم و نقدینگی با دستور و بخشنامه است. ارز خانگی در این شرایط می‌تواند کمک کننده باشد که دولت قبل برای جذب آن جهت پس‌انداز ملی کاری انجام نداد، زمانی هم که به فکر این کار افتاد، در قبال دریافت ارز خارجی به سپرده‌گذاران گفت که ریال خواهد داد. سال گذشته ترکیه شرایطی مانند ایران پیدا کرد، اما دولت این کشور در بین مردم ایجاد اعتماد کرد و بنابراین به سمت بانک‌ها برای سپرده‌گذاری هجوم برده شد.

وی در ادامه تاکید کرد: مناسب آن است تا برای سوددهی ارز خارجی به دلار طرحی در مجلس به تصویب برسد که در این صورت خزانه کشور تکان خواهد خورد و قیمت ارز هم پایین می‌آید، به خدمت نگرفتن راه‌های اینچنینی دولت را به سمت چاپ اسکناس بدون پشتوانه سوق خواهد داد که رشد تورم و بالا رفتن نقدینگی را به دنبال می‌آورد.

این نماینده سابق مجلس در این رابطه توضیح داد: پشتوانه تمام مطالبی که مورد اشاره قرار دادم اعتماد عمومی و ملی است، به این معنا که وقتی رئیس‌جمهور سابق مردم را برای حضور در بورس دعوت می‌کرد، پشتوانه اقتصادی آن را هم باید مورد توجه قرار می‌داد.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده