تاریخ: ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۰۰
بازدید: ۵۹۱
کد خبر: ۲۲۲۲۵۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

پاسخ به اتهام اتحادیه مصالح فروشان تهران / گرانی را به گردن تولیدکنندگان سیمان نیندازید

‌می‌متالز - عضو هیات مدیره انجمن کارفرمایان صنعت سیمان کشور گفت: صورت مساله یعنی قطع و محدودیت مصرف برق فراموش شده و کمبود‌های تولید در برخی استان‌ها مانند تهران را به گردن این صنعت می‌اندازند.

به گزارش می‌متالز، اتحادیه مصالح فروشان تهران معتقدند، عامل اصلی گرانی سیمان تولید کنندگان هستند و بورس کالا ابزاری برای سودجویی سیمانی هاست.

این گروه ادعای نیاز برق ۷۰ درصدی مستمر برای تولید سیمان را کذب می‌دانند و معتقدند سیمانی‌ها با ۸ میلیون تن کلینکر انبار‌های خود و تامین روزانه ۱۰ تا ۳۰ درصدی برق، به راحتی می‌توانند محصولات خود را تولید و روانه بازار کنند و بلبشوی قیمت را سامان دهند.

اسماعیل کاظمی، رئیس اتحادیه مصالح فروشان تهران گفت: سیمانی‌ها بهانه می‌گیرند که این موجودی را برای احتمال استمرار قطع برق یا گاز آینده نگهداری کرده‌ایم که بدون شک توجیه است. در چند ماه اخیر به شکلی سیمان در بورس عرضه شد که قیمت‌ها افزایش پیدا کند و متاسفانه امروز وزارت صمت سعی دارد با شیوه دستوری قیمت‌ها را مدیریت کند.

وی افزود: سیمانی‌ها بدون هماهنگی و با نوسان در عرضه، به شکل سازمان یافته افزایش قیمت را به بازار تلقین کردند و در نهایت دو هفته قبل یک تن سیمان یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان فروخته شد.


گرانی را به گردن سیمانی‌ها انداختند


شهریار گراوندی، عضو هیات مدیره انجمن کارفرمایان صنعت سیمان کشور گفت: صنعت سیمان فراتر از برنامه توسعه‌ای کشور با ورود بخش خصوصی و برنامه‌های توسعه‌ای واحد‌های دولتی و وابسته توانست ظرفیت تولید را به ۹۰ میلیون تن در سال برساند و هم اکنون اشتغال مستقیم و غیر مستقیم یکصد هزار نفری در سطح کشور را بر عهده دارد.

وی افزود: سال‌ها به‌رغم افزایش هزینه‌های تولید که در چند سال گذشته به بیش از ۳ برابر رسیده، مشمول محدودیت‌ها و قیمت گذاری دستوری بوده است و هم اکنون هم ظاهرا صورت مساله یعنی قطع و محدودیت مصرف برق فراموش شده و کمبود‌های تولید در برخی استان‌ها مانند تهران را به گردن این صنعت می‌اندازند.

این فعال حوزه صنعت با بیان اینکه آمار‌های متفاوتی از موجودی کلینکر در کارخانجات اعلام می‌شود گفت: در این مهم به چند نکته باید توجه داشت؛ اول اینکه برخی آمار موجودی کلینکر را ارقام متفاوت اعلام می‌کنند. دوم اینکه موجودی کلینکر آماری کارخانجات سیمان کشور به دو بخش تقسیم می‌شود؛ بخش الف) موجودی دپو شده در بنادر کشور که منتظر کشتی جهت حمل بود که از ماه‌ها قبل به دلیل تحریم‌ها به سختی صورت گرفته و جزء موجودی شرکت‌هاست و بخش ب) موجودی کلینکر داخل کارخانجات که عموما و بیش از ۸۰ درصد آن کلینکر‌های کهنه سنوات قبل که بازار رقابتی و مصرف داخلی پایین‌تر از مقدار تولید کارخانجات بوده و درسال‌ها فاقد کیفیت مناسب جهت تولید سیمان به طور مستقیم است که با ملاحظات کنترل کیفی به صورت درصدی باید به کلینکر نوی تولیدی اضافه و در خط تولید قرار گیرد.

گراوندی ادامه داد: بخش آخر هم (ج) که با توجه به محدودیت مصرف برق باید گفت کلیه خطوط تولید سیمانی به جهت پیوستگی تولید و اینکه دپارتمان پخت و تغذیه آن یعنی آسیای مواد خام امکان استارت در شب و توقف در روز را ندارد و باید دایم در مدار بوده بنابراین حداقل به ۶۰درصد دیماند مصرفی برق در روز نیاز مبرم است.

عضو هیات مدیره انجمن کارفرمایان صنعت سیمان کشور تصریح کرد: با ملاحظات مطرح شده بیان برخی شبهات در مورد این صنعت به جای پرداخت به اصل صورت مساله یعنی قطع برق و محدودیت مصرف آن بیان سوء استفاده تولید کننندگانی که صد‌ها هزار میلیارد تومان سرمایه و ده‌ها هزار نفر اشتغال مستقیم و غیر مستقیم را در سرزمین ایجاد کرده‌اند توسط افرادی که بدون هیچ سرمایه‌گذاری حاصل زحمات این واحد‌ها را در بازار به یغما برده و اجحاف نه به تولید کننده بلکه به مصرف کننده درسالیان متوالی روا داشته اند.

وی در انتها گفت: امیدواریم وزارت صمت به این موضوع توجه کافی کند که چرا و به چه علت و چه کسانی مایل به عرضه سیمان در بورس کالا نیستند آن هم در حالی که بستری مناسب بوده و حق مالیاتی دولت هم در آن شفاف است.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده