تاریخ: ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۰۷
بازدید: ۲۷۷
کد خبر: ۲۲۲۳۴۸
سرویس خبر : انرژی
نخعی در تشریح جلسه امروز کمیسیون انرژی؛

مشکل کاهش حقوق کارکنان عملیاتی وزارت نفت حل شده است

‌می‌متالز - سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با اشاره بررسی طرح "استفساریه جزء ۷ بند (الف) تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور" در جلسه امروز کمیسیون متبوعش، افزود: به دلیل عدم افزایش حقوق پرسنل عملیاتی وزارت نفت در سال جاری تعدادی از نمایندگان این طرح استفساریه را با هدف حل مشکل پیشنهاد دادند، اما با توجه به مصوبه اخیر دولت مبنی بر اصلاح دریافتی این کارکنان و حل نسبی مشکل آن‌ها، طرح مذکور از دستور کار کمیسیون خارج شد.

به گزارش می‌متالز، مصطفی نخعی در تشریح جلسه امروز (یکشنبه ۱۷ مردادماه) کمیسیون انرژی از بررسی ۳ طرح با عنوان‌های طرح "انجام پروژ‌های ریلی با تهاتر نفت خام"، طرح "تشکیل شرکت ملی صنایع پالایشی و پتروشیمی" و "طرح اساسنامه شرکت ملی صنایع پتروشیمی" خبر داد.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در ابتدای جلسه طرح "انجام پروژ‌های ریلی با تهاتر نفت خام" -که به کمیسیون انرژی به‌عنوان کمیسیون فرعی ارجاع شده بود- پس از بحث و بررسی مورد تصویب نمایندگان قرار نگرفت.

وی در ادامه توضیح داد: طراحان طرح "انجام پروژ‌های ریلی با تهاتر نفت خام" معتقدند؛ صنعت ریلی کشور آنطور که باید توسعه پیدا نکرده و این صنعت در ایران از کشور‌های دیگر بسیار عقب‌تر است البته علت این عدم توسعه یافتگی را کمبود بودجه می‌دانند لذا در این طرح پیشنهاد شده است؛ شرکت‌ها توسعه صنعت ریلی را در دست گرفته و در قبال طلب خود نفت خام دریافت کنند.

نخعی اظهار کرد: از آنجا که بحث تهاتر حدود ۲ سال است در قوانین بودجه سنواتی کشور گنجانده شده و ظرفیت قانونی آن وجود دارد دیگر نیاز به طرح برای تحقق این مهم نیست، درواقع اکنون اگر یک پیمانکار بخواهد می‌تواند به جای طلب خود نفت خام تحویل بگیرد، اما علیرغم گذشت ۲ سال از این ظرفیت قانونی، هیچ استفاده‌ای از آن نشده است لذا برخی از اعضای کمیسیون معتقدند؛ تهاتر در شرایط فعلی امکان‌پذیر نیست به همین دلیل به آن رای منفی دادند.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه طرح "استفساریه جزء ۷ بند (الف) تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور" نیز در جلسه امروز بررسی شد، افزود: به دلیل عدم افزایش حقوق پرسنل عملیاتی وزارت نفت در سال جاری تعدادی از نمایندگان این طرح استفساریه را با هدف حل مشکل پیشنهاد دادند، اما با توجه به مصوبه اخیر دولت مبنی بر اصلاح دریافتی این کارکنان و حل نسبی مشکل آن‌ها طرح مذکور از دستور کار کمیسیون خارج شد.

وی توضیح داد: هدف این استفساریه این بود که کسی نسبت به اسفندماه سال ۹۹ با کاهش حقوق رو به رو نشود، درواقع میزان کاهش حقوق‌شان را در قالب یک تطابق تطبیقی به آن‌ها پرداخت کنند چراکه براساس جزء ۷ بند (الف) تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، سقف ناخالص حقوق و مزایای گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر در دستگاه‌های اجرایی از (۲۱) برابر حداقل حقوق مصوب شورای حقوق و دستمزد به (۱۵) برابر حداقل حقوق و دستمزد کاهش می‌یابد ضمن آنکه مالیات پلکانی نیز شامل این حقوق‌ها می‌شود.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: در این راستا نمایندگانی از سازمان برنامه و بودجه و دیوان محاسبات توضیح دادند؛ با توجه به مصوبه اخیر هیات وزیران، کسی با کاهش حقوق مواجه نمی‌شود، این مصوبه می‌گوید؛ ۲۱ برابری که به ۱۵ برابر کاهش یافته، فقط مشمول حقوق پایه شده و عملا مشمول بسیاری از کارکنان نمی‌شود بنابراین با این مصوبه مشکل حل شده است.

نخعی با بیان اینکه طرح "تشکیل شرکت ملی صنایع پالایشی و پتروشیمی" با هدف کار تخصصی و بررسی بیشتر به کمیته تخصصی ارجاع شد، اضافه کرد: همچنین مقرر شد؛ در جلسه بعدی ۸ نفر از اعضای کمیسیون برای عضویت در کمیسیون مشترک جهت بررسی "طرح اساسنامه شرکت ملی صنایع پتروشیمی" انتخاب شوند تا موضوع به صورت تخصصی مورد بحث و بررسی بیشتر قرار گیرد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس درباره اهداف طرح "تشکیل شرکت ملی صنایع پالایشی و پتروشیمی"، توضیح داد: از آنجا که موضوع پالایش در "شرکت ملی پالایش و پخش"، "شرکت ملی گاز" و "شرکت ملی پتروشیمی" به صورت توامان پیگیری می‌شود، طراحان این طرح درصدد ادغام "واحد‌های تولیدی" ذیل وزارت نفت هستند.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده