تاریخ: ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۲۷
بازدید: ۳۵۹
کد خبر: ۲۲۲۴۶۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

چه کسی سیمان را گران کرد؟

‌می‌متالز - مدت‌ها کمبود برق، به عنوان عامل اصلی افزایش نرخ سیمان معرفی می‌شد، اما برخی مصالح فروشان معتقدند تولیدکنندگان با برنامه‌ریزی قبلی، قیمت این محصول را بالا بردند.

به گزارش می‌متالز، بازار سیمان از مدتی قبل دچار اختلال شد و از همان ابتدا تولید کنندگان سیمان علت بروز این اختلال را کاهش تولید ناشی از کمبود برق اعلام کردند، اما فروشندگان مصالح بروز اختلال در بازار سیمان را برنامه‌ریزی شده و حاصل اقدامات انجمن تولیدکنندگان می‌دانند.

اگر چه تاثیر چشمگیر برق بر تولید و نرخ سیمان در بازار غیر قابل انکار است، اما بسیاری بر این باورند که با توجه به اطلاع‌رسانی‌های از قبل انجام شده درباره کاهش تامین برق و ادعای کارخانجات تولیدی مبنی بر پیشبینی مشکل تامین برق؛ تولید کنندگان سیمان با ایجاد اختلال و صادرات مواد اولیه باعث ایجاد اختلال در این بازار شده اند.

قیمت سیمان در بازار بین ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان

اسماعیل کاظمی رئیس اتحادیه مصالح فروشان تهران در این مورد گفت: اتفاقاتی در چند روز اخیر افتاده، اما هنوز در بازار اثر چندانی نداشته است. هم اکنون قیمت سیمان در بازار بین ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان است و در برخی نقاط به بیش از این مبالغ سرکشی می‌کند. در یک نقطه صعب‌العبور یا شمال شهر تهران ممکن است قیمت سیمان عجیب و غیر معمول باشد، اما در چند هفته اخیر شاهد ثبات حدودی قیمت در حوالی نرخ اعلامی بودیم.

وی بیان کرد: نوع اتفاقاتی که افتاده را نمی‌توان مسیر کنترل بازار دانست. زمانی عرضه در بورس می‌توان محقق و عملیاتی شود که تمام تولید کارخانجات از طریق بورس و با عرضه‌ای یک نواخت عرضه شود. متاسفانه در تیر و خرداد نوساناتی را در بازار سیمان شاهد بودیم که هدف آن افزایش قیمت بود و اثر بخش هم بود.

تولید عادی باشد، بازار سیمان ۲ هفته‌ای آرام می‌شود

کاظمی تشریح کرد: در سه ماه اول امسال شاهد بودیم سیمان خزر ۲۳۸ درصد، درود ۳۷۰ درصد، آبیک ۲۲۰ درصد و خوزستان ۳۲۵ درصد در تراز سود نشان داده است. از طرفی رئیس انجمن کارفرمایان صنعت سیمان با صراحت اعلام می‌کند که قیمت سیمان به صرفه نیست و سود آن به جیب دلال‌ها می‌رود. این سود از طریق فروش عرضه به بازار و اقداماتی که انجام دادند به دست آماده است. مدیر و انجمنی که طبق اعلام خودشان مطلع از وضعیت برق بودند در ۳ ماه ابتدای امسال ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تن کلینکر با نرخ هر تن ۳۰۰ هزار تومان و یک میلیون تن سیمان را صادر می‌کند.

او درباره تاثیر میزان کلینکر صادر شده در ماه‌های ابتدایی امسال تصریح کرد: از ۴ میلیون تن سیمانی که صادر شده در حال حاضر دو میلیون تن کلینکر موجود بود و در بازار تزریق می‌شد همان وضعیتی ایجاد می‌شد که که در گذشته داشتیم به کارخانجات به دنبال بازار می‌گشتند. کمبود در بازار مساله‌ای تصنعی بوده است. مرداد ۹۵ ما طی نامه‌ای به وزارت صمت نسبت به این عملکرد اخطار داده بودیم و تقاضا کردیم حلقه‌های غیر ضروری را حذف کنند و عرضه را در اختیار تشکل‌های رسمی و شرکت‌های تعاونی قرار دهند که نظارت بر آن‌ها هم سهل‌تر است، اما محقق نشد.

سیمان به شکلی عرضه شد که قیمت‌ها افزایش یابد

رئیس اتحادیه مصالح فروشان تهران بیان کرد: در جند ماه اخیر به شکلی سیمان در بورس عرضه شد که قیمت‌ها افزایش پیدا کند و متاسفانه امروز وزارت صمت سعی دارد با شیوه دستوری قیمت‌ها را مدیریت کند. این تحقق عملیاتی پیدا نخواهد کرد مگر تمام تولید کارخانجات در بورس عرضه شود. در این صورت مثل سال‌های گذشته مصرف کننده تایین می‌کند از کدام کارخانه خرید کند و همان تخفیف‌ها مجددا ایجاد خواهد شد. باید با دلال برخورد شود، اما آیا دلال کسانی هستند که از کارخانه و تحت هدایت انجمن سیمان گرفتند که خود انجمن مسئول است، اما اگر فرد ثالثی این کار را خریده باید ان را معرفی کنند انا ماجرا پیچیده‌تر از ان است.

کاظمی گفت: در حضور وزیر اعلام کردند که ۸ میلیون تن کلینکر موجودی داریم، این میزان ۵ روزه که تمام نشده و عرضه چندانی نداشتیم. ۸ میلیون تن مصرف حدود ۴۵ روز کشور است. اگر روند ادامه دار شود همین بلایی که می‌بینید بر سر بازار سیمان خواهد آمد و روند افزایش قیمت‌ها ادامه دار خواهد شد، اما اگر مشکل برق حل شود و طبق اعلام وزارت نیرو برق مورد نیاز واحد‌ها تامین شود به وضع نرمال بازخواهیم گشت.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده