تاریخ: ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۹:۲۰
بازدید: ۳۶۷
کد خبر: ۲۲۲۴۸۵
سرویس خبر : آهن و فولاد

نتیجه قطعی برق صنایع مشخص شد/ کاهش تولید انواع مقاطع و محصولات فولادی

‌می‌متالز - طبق آمار ارائه شده از سوی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، تولید انواع فولاد میانی، محصولات فولادی و آهن اسفنجی در تیرماه سال جاری نسبت به خردادماه کاهش شدیدی داشته است که منجر به ثبت آمار کاهشی تولید در چهارماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. این کاهش تولید از اثرات همان قطعی‌های برق واحد‌های تولیدکننده فولاد و عدم توجه به هشدارهاست.

به گزارش می‌متالز، از نیمه تیرماه سال جاری شرکت توانیر (مدیریت تولید، انتقال و توزیع برق ایران) دستور توقف فرآیند اصلی شرکت‌های فولادی و سیمانی را صادر کرد و پیرو مصوبات دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و هیات وزیران و مصوبه تاریخ ١٥ تیر ماه ١٤٠٠ ستاد فرماندهی راهبری اوج بار وزارت نیرو، اعمال محدودیت‌های جدی در تامین برق به دلیل افزایش بی‌سابقه مصرف، به منظور حفظ پایداری شبکه سراسری برق و جلوگیری از خاموشی‌های گسترده را ضروری دانست.

پس از آن، انجمن تولیدکنندگان فولاد در نامه‌ای از وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن درخواست بازنگری در محدودیت ابلاغی فعالیت کارخانه‌های زنجیره فولاد به ارائه پیشنهاداتی برای مدیریت تولید زنجیره فولاد در شرایط کمبود برق شده و بر لزوم تفکیک حلقه‌های زنجیره فولاد در محدودیت‌های اخیر شرکت توانیر تاکید کرد؛ اما در نهایت زمانیکه درخواست‌ها، پیگیری‌ها و هشدارها، راه به جایی نبرد؛ انجمن مذکور مجدد در نامه‌ای به وزیر صمت برنامه پیشنهادی خود برای تولید در زنجیره فولاد در شرایط اضطراری کمبود برق را ارائه داد.

اما بالاخره با انتشار آمار تولید فولادی‌ها در تیرماه امسال، تبعات قطعی برق صنایع مشخص شد. کاهش تولید فولاد کشور در تیرماه آن‌چنان شدید بوده که نرخ تولید مقاطع تخت و طویل فولادی، محصولات فولادی، فولاد میانی در چهار ماهه نخست امسال منفی و در صد تغییرات تولید آهن اسفنجی صفر شد.

طبق آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، در تیرماه امسال نسبت به خردادماه، تولید بیلت‌وبلوم ۴۲ درصد، تولید میلگرد ۵۳ درصد، تولید آهن اسفنجی ۴۲ درصد و تولید ورق گرم ۲۲ درصد کاهش یافته است.

در چهار ماهه ابتدایی سال جاری، بیشترین کاهش تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته مختص کل مقاطع تخت فولادی (ورق گرم، ورق سرد و ورق پوششدار) است که با افت ۱۱ درصدی از سه میلیون و ۱۶۷ هزار تن به دو میلیون و ۸۰۷ هزار تن رسیده است.

براین اساس، در چهار ماهه امسال ورق گرم با کاهش ۱۰ درصدی سه میلیون و ۵۱ هزار تن و ورق سرد با کاهش ۹ درصدی ۹۰۴ هزار تن تولید شده است. ورق پوششدار نیز ۴۹۳ هزار تن تولید شده که نسبت به چهارماهه ابتدایی ۱۳۹۹، پنج درصد افزایش تولید داشته است.

از ابتدای امسال تا پایان تیر ماه، در مجموع تولید محصولات فولادی نسبت به دوره مشابه سال گذشته، کاهش شش درصدی داشته است. مجموع تولید محصولات فولادی در چهار ماهه نخست امسال شش میلیون و ۴۷۰ هزار تن است؛ در حالی که در همین مدت در سال ۱۳۹۹، شش میلیون و ۸۶۴ هزار تن محصولات فولادی تولید شده بود.

طبق آمار‌های انجمن فولاد، در چهار ماهه ابتدایی سال جاری تولید بیلت و بلوم در ایران با کاهش پنج درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به پنج میلیون و ۷۸۱ هزار تن و تولید اسلب با کاهش سه درصدی به سه میلیون و ۷۹۴ هزار تن رسیده است. در مجموع چهار ماه نخست سال گذشته به ترتیب شش میلیون و ۱۰۴ هزار تن بیلت‌وبلوم و سه میلیون و ۹۲۱ هزار تن اسلب تولید شده بود.

بنابراین، فولاد میانی در چهار ماهه سال جاری چهار درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت تولید را ثبت کرده است و از ۱۰ میلیون و ۲۵ هزار تن به ۹ میلیون و ۵۷۵ هزار تن رسیده است.

کمترین میزان کاهش تولید در چهارماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته مختص کل مقاطع طویل فولادی است. در این مدت سه میلیون و ۶۶۳ هزار تن مقاطع طویل تولید شده که نسبت به سه میلیون و ۶۹۷ هزار تن تولید شده در چهار ماهه سال گذشته، یک درصد کاهش تولید داشته است.

از ابتدای سال جاری تا پایان تیرماه، تیرآهن با افت ۹ درصدی نسبت به چهارماهه سال گذشته، ۳۷۴ هزار تن و میلگرد با افت یک درصدی سه میلیون و شش هزار تن تولید شده است.

طبق گزارش آماری انجمن فولاد، تولیدکنندگان آهن اسفنجی در چهارماهه نخست سال جاری ۱۰ میلیون و ۵۸۵ هزار تن از آهن اسفنجی تولید کرده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته تغییری نداشته است.

منبع: ایسنا

عناوین برگزیده