تاریخ: ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۹:۲۰
بازدید: ۲۶۵
کد خبر: ۲۲۲۴۸۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رخداد‌های مهم بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت

‌می‌متالز - دولت سیاستگذار کلان و تنظیم گر اصلی اقتصاد کشور است، سازمان بورس دولت را در اداره بورس سهیم می‌داند و برای آن نقشی قایل است که آن را باید در اقتصاد کشور ایفا کند، به همین دلیل باید در کشور‌هایی مانند ایران که با اقتصاد دولتی همراه هستند در فرآیند تولید کالا و خدمات حضور داشته باشد.

به گزارش می‌متالز، سازمان بورس نقشی را برای دولت قائل است که آن را باید در اقتصاد کشور ایفا کند؛ دولت سیاست گذار کلان و تنظیم گر اصلی اقتصاد کشور است، به همین دلیل باید در کشور‌هایی مانند ایران که با اقتصاد دولتی همراه هستند در فرآیند تولید کالا و خدمات حضور داشته باشد. دهقان دهنوی معتقد است که وظیفه دولت دعوت مردم به بازار سرمایه است، مکانیزم آن باعث تامین مالی برای تولید می‌شود، پس با ورود منابع مردم به سمت بازار سرمایه بنگاه‌های اقتصادی و شرکت‌هایی که در بورس حضور دارند می‌توانند تامین مالی قوی تری را از این بازار داشته باشند و از این طریق نقدینگی را به منظور سرمایه گذاری به سمت فعالیت‌های خود انتقال می‌دهند تا سبب افزایش تولید و اشتغال شوند.

هم زمان با این رخداد اتفاق دیگری در بازار سرمایه رخ داده است که منجر به فراهم شدن امکان سرمایه‌گذاری غیرمستقیم بدون حضور در شعب بانک‌ها و به صورت آنلاین می‌شود.

امکان صدور و ابطال یونیت صندوق‌های سرمایه گذاری به صورت برخط

دراین شرایط امکان صدور و ابطال یونیت صندوق‌های سرمایه گذاری به صورت برخط از دیگر خدمات بازار سرمایه است که امکان سرمایه‌گذاری غیرمستقیم بدون حضور در شعب بانک‌ها و به صورت آنلاین به مردم می‌دهد. این دستورالعمل بر اساس بند ۲ ماده ۷ قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران با هدف تعیین ضوابط ناظر بر سامانه‌های دریافت و ارسال برخط درخواست‌های صدور و ابطال واحد‌های صندوق‌های سرمایه گذاری تهیه شده و در تاریخ ۱۶ تیر به تصویب هیئت مدیره سازمان رسید.

براساس این گزارش، این دستورالعمل امروز ۱۸مرداد ۱۴۰۰ پس از بررسی‌های لازم «ابلاغ» شده است. انتشار آخرین قیمت صدور، قیمت ابطال، قیمت آماری، قیمت تقریبی صدور، قیمت تقریبی ابطال و تعداد واحد‌های سرمایه گذاری نزد سرمایه گذاران صندوق‌های سرمایه گذاری فهرست شده در سامانه یکی دیگر از الزاماتی است که باید در «سامانه» صندوق‌های سرمایه گذاری اعمال شود.

همچنین در ادامه رخداد‌های بازار سرمایه دستورالعمل «تنظیم بازار پسماند» است که توسط شورای رقابت تصویب شد. شورای رقابت، دستورالعمل «تنظیم بازار پسماند» را با توجه به انحصاری تشخیص دادن بازار پسماند در حوزه جمع‌آوری و دسترسی فعالان صنعت بازیافت به انواع پسماند قابل بازیافت، مصوب کرد که براساس این دستورالعمل، بورس کالای ایران به عنوان اصلی‌ترین بستر فروش به شیوه مزایده عمومی مواد قابل بازیافت به طور تفکیک شده و قابل فروش معرفی شده است.

منبع: بورس امروز

عناوین برگزیده