تاریخ: ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۰:۵۹
بازدید: ۲۸۲
کد خبر: ۲۲۲۴۹۶
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
دبیر انجمن خودروسازان:

قرعه‌کشی برخی محصولات سایپا حذف شد / مشکل قیمت گذاری دستوری

‌می‌متالز - دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به حذف قرعه‌کشی برای برخی از محصولات سایپا با یکسان سازی نرخ کارخانه با بازار گفت: اگر قیمت محصولات ایران خودرو هم با کارخانه یکی شود، قرعه‌کشی حذف می‌شود.

به گزارش می‌متالز، احمد نعمت‌بخش با اشاره به حذف طرح قرعه‌کشی برای برخی از محصولات سایپا با یکسان سازی نرخ کارخانه با بازار گفت: اگر قیمت محصولات ایران خودرو هم با کارخانه یکی شود، قرعه‌کشی حذف می‌شود. تفاوت قیمت در محصولات مختلف وجود و تا زمانی که اختلاف قیمت بین کارخانه و حاشیه بازار از بین نرود، رانت بوجود می‌آید و دلالی در بازار به رشد همچنان ادامه می‌دهد. روش‌های بهتری برای حذف دلالان وجود دارد، اما متاسفانه از تجربه گذشته استفاده نمی‌شود.

وی افزود: باید خودرو در حاشیه بازار به فروش رود تا اختلاف قیمت‌ها کم شود و قیمت در حاشیه بازار و کارخانه تک نرخی شود. اگر از سال گذشته تاکنون قیمت خودرو افزایش یافته به دلیل قیمت‌گذاری دستوری است که اثرات آن به خودروساز می‌رسد. خودروسازان بدهی زیادی به قطعه سازان دارند و تا زمانی که قطعه‌سازان به خودروسازان قطعات ندهند، نمی‌توانند خودرو‌های ناقص را تکمیل کنند و به همین ترتیب تعداد خودرو‌های ناقص افزایش می‌یابد. اکنون ۱۲۰ هزار خودرو ناقص کف پارکینگ خودروسازان وجود دارد که دلیل آن هم نبود قطعه است و در صورتی که مطالبات قطعه‌سازان را نپردازند این میزان افزایش می‌یابد.

نعمت بخش تصریح کرد: اکنون مشکل اصلی، قیمت‌گذاری دستوری است و اگر خودرو در حاشیه بازار به فروش رود تک نرخی خواهد شد و قیمت‌ها در بازار کاهش می‌یابد. زمانی که خودرو در حاشیه بازار به فروش می‌رفت، قیمت یکسان شده بود و توازن در عرضه و تقاضا وجود داشت. اصولا قیمت هر کالایی را عرضه و تقاضا مشخص می‌کند و اگر تقاضا افزایش یابد، قیمت‌ها افزایش می‌یابد و با کاهش تقاضا، قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند. شرایط باید طوری مهیا شود که فروشنده برای خریدار فرش قرمز پهن کند.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده