تاریخ: ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۵۳
بازدید: ۲۶۴
کد خبر: ۲۲۲۶۳۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بازاری شفاف‌تر از بورس‌کالا برای عرضه سیمان نیست

‌می‌متالز - بازاری شفاف‌تر از بورس را نمی‌توان در هیچ بخش از اقتصاد کشور یافت اما؛ بسیاری اینگونه می‌پندارند که بازار‌های شفاف باعث افزایش حباب قیمتی می‌شود و حتی برای عرضه خودرو نیز چنین رویکردی و پیش‌داوری وجود دارد، ولی بورس، آیینه اقتصاد بوده کمبود‌های تولیدی در سطح عرضه‌ها نمایان شده و قیمت‌ها آنجاست که دستخوش تغییر می‌شود.

به گزارش می‌متالز، سید کاظم موسوی، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس درخصوص عرضه کالا‌ها در بورس کالا بورس کالا و قیمت گذاری از طریق بورس کالا اظهار کرد: "بورس" به‌عنوان بازارشفاف و شیشه‌ای که جای زیست دلالان نیست، فضایی بسیار عالی برای زیست بسیاری از کالا‌هایی بوده که متقاضی آن، مجموع جامعه را در بر می‌گیرد یعنی ارائه چنین کالا‌هایی قبلا به نام "قیمت درب کارخانه" به دلالان یا تولیدکنندگان به فروش می‌رسید و با مشکلات و نارسایی‌هایی همراه بود اما؛ بورس‌کالا با بازاری شفاف می‌تواند به تمام کارخانه‌های تولیدی به‌خصوص سیمان، فولاد و ... کمک شایانی داشته باشد.

وی ادامه داد: بنابراین باید تاکید کرد که بازاری شفاف‌تر از بورس را نمی‌توان در هیچ بخش از اقتصاد کشور یافت اما؛ باید اطلاع‌رسانی نسبت به عرضه‌ها و البته چرایی کمبود عرضه‌ها نیز اقدام کرد، زیرا بسیاری اینگونه می‌پندارند که بازار‌های شفاف باعث افزایش حباب قیمتی می‌شود و حتی برای عرضه خودرو نیز چنین رویکردی و پیش‌داوری وجود دارد، ولی بورس، آیینه اقتصاد است؛ زمانی که سطح عرضه‌های بورسی بخاطر شرایط اقتصادی نظیر کمبود برق، تعرفه‌های نادرست یا ... با تنش مواجه می‌شود، این امر طبیعی است که کمبود عرضه‌ها و عدم پاسخ‌دهی به مشتریان، سطح تقاضا و نرخ‌ها را بالا می‌برد.

موسوی در پایان گفت: عرضه کالا‌ها باید به صورت تدریجی صورت بگیرد چراکه شاید در ابتدا تنها نظارت بر این معاملات اهمیت بسزایی داشته باشد تا میزان حساسیت‌ها بر این بازار جدید کاسته شود، بنابراین باید این بازار مسیر‌های این شفافیت را برای فعالان بازار و عموم مردم نشان دهد تا این هجمه‌ها کاهش یابد.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده