تاریخ: ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۵۵
بازدید: ۲۴۳
کد خبر: ۲۲۲۸۰۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

نگاه کاربران به آینده هرات و سکانداری وزارت اقتصاد

‌می‌متالز - سقوط هرات، گسترش ویروس کرونا در کشور، افزایش آمار مرگ‌ومیر شهروندان ایرانی و دیدار سفرای انگلیس و روسیه، از جمله موضوعاتی بود که در آخر هفته گذشته نه فقط توجه کل کاربران توییتر فارسی را به خود جلب کرده بود بلکه در جمع بورسی‌ها و اقتصادی‌ها درباره آن صحبت می‌شد.

به گزارش می‌متالز، از جمله موضوعاتی که در صدر لیست توجه کاربران حوزه بورس و اقتصاد در توییتر فارسی قرار گرفته بود، مساله کرونا، واکسیناسیون و مرگ شهروندان بود. در همین رابطه علی سعدوندی، اقتصاددان در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «در کشور دوست و برادر هندوستان یعنی همان کشوری که مقام برجسته‌اش از مقام بانمک ما تقاضای انتقال تجربه و کمک برای مقابله با کرونا کرده بود، تا امروز ۴۰۷ میلیون نفر دز اول و ۱۱۷ میلیون نفر دز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.» در ماجرای سقوط هرات هم کاربران حاضر در جمع اقتصادی‌ها درباره آینده رابطه اقتصادی با افغانستان می‌نوشتند. در همین رابطه مجید شاکری، پژوهشگر حوزه اقتصاد در توییتر خود این سوالات را مطرح کرد: «سرنوشت بازار هرات بعد از سقوط چه خواهد شد؟ آیا در وضعیت جدید امکان مداخله ایران در بازار دلار هرات متفاوت خواهد بود؟ آیا در صورت سقوط کابل (با زمان‌بندى‌ای که آمریکا پیش‌بینى کرده) آرین بانک تغییر وضعیت خواهد یافت؟ آیا شعبه هرات آرین بانک امکان نقش‌آفرینى متفاوتى را خواهد یافت؟»

از دیگر موضوعاتی که به صورت پیگیر و تخصصی در جمع بورسی‌ها و اقتصادی‌ها در فضای توییتر فارسی درباره آن صحبت می‌شد، موضوع معرفی احسان خاندوزی به عنوان وزیر اقتصاد به مجلس شورای اسلامی از سوی ابراهیم رئیسی بود. او چهارشنبه در صفحه شخصی خود در توییتر بعد از تشکر از رئیس دولت سیزدهم، اعلام کرد: «سند تحول اقتصادی دولت را تدوین کرده و چنانچه مجلس محترم به بنده رای دهد، به‌سرعت و با ترکیبی از متخصصان باتجربه و جوانان باانگیزه، کار را آغاز خواهیم کرد. دیگر مجال فرصت‌سوزی نداریم.» توییت او تا لحظه تنظیم این گزارش توسط بیش از ۵ هزار کاربر پسندیده شد و حدود ۵۰۰ نفر هم آن را بازنشر کرده بودند. در قسمت نظرات هم کاربران زیادی برای خاندوزی که گزینه سکانداری وزارت اقتصاد است، نظراتشان را نوشته بودند.

برخی از کاربران به حوزه بورس اشاره و درباره این مساله نوشته بودند که راه نجات اقتصاد کشورمان از حوزه بورس می‌گذرد و در نتیجه از او خواسته بودند که در صورت کسب رای لازم برای تکیه زدن بر کرسی ریاست وزارت اقتصاد، برای رشد و احیای حوزه بورس تلاش کند. مهدی سوری، تحلیلگر بازار سرمایه هم از جمله افرادی بود که در قسمت نظرات برای خاندوزی نوشته بود: «به عنوان نشانه‌ای از توجه شما به نقش حیاتی بازار سرمایه در اقتصاد، پیشنهاد می‌کنم نام بازار سرمایه به معاونت امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اضافه شده و دفتری با این نام در معاونت مربوطه تاسیس شود؛ تا ظرفیت‌ها و نیاز‌های بازار سرمایه در تصمیم‌گیری‌ها مورد توجه قرار گیرد.».

اما در پاسخ به او یکی از کاربران نوشته بود که «لزومی ندارد، چون رئیس بانک و بیمه مرکزی در هیات دولت تایید می‌شوند و انتخاب آن‌ها کاملا در اختیار وزیر اقتصاد نیست. در معاونت امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وظیفه وزارت اقتصاد، نظارت است در حالی که رئیس سازمان بورس مستقیما توسط وزیر اقتصاد انتخاب و در شورای عالی بورس تایید می‌شود.» پیمان مولوی هم با بازنشر نوشته احسان خاندوزی در صفحه خود پیشنهاد داده بود که قبل از پرداختن به سند تحول اقتصادی دولت به چند نکته توجه کنند: «اول: تکلیف خود را با تحریم و تاثیرش بر اقتصاد ایران در سال‌های اخیر و هزینه‌اش مشخص فرمایید. دوم: دقیقا از چه اقتصادی صحبت می‌کنیم؟ ورودی‌ها در سال اول چیست و خروجی‌ها در هر سال چگونه؟ سوم: چطور از نهاد‌ها و بنیاد‌هایی که مالیات نمی‌دهند می‌خواهید مالیات‌ستانی کنید؟»

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده