تاریخ: ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۰۰
بازدید: ۳۲۵
کد خبر: ۲۲۲۸۰۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

یک هفته با صنایع بورسی

‌می‌متالز - سومین هفته مردادماه نیز سپری شد و در حالی که شاخص‌کل بورس تهران رشد ۶/ ۵ درصدی را ثبت کرد، نماگر هم‌وزن نیز با صعود ۷/ ۴ درصدی همراه شد تا گواهی بر رشد یکدست قیمت‌ها در تالار شیشه‌ای باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد در هفته‌ای که گذشت از ۳۸ گروه فعال بورس تهران، میانگین قیمت‌ها در ۳۵ صنعت مثبت بود و تنها ۲ گروه بودند که هفته‌ای منفی را پشت‌سر گذاشتند.

به گزارش می‌متالز، هر‌چند در هفته گذشته این گروه‌های بزرگ و کامودیتی‌محور بورس تهران بودند که اهرم رشد شاخص‌کل شدند، اما نگاهی به‌عملکرد هفتگی صنایع بورسی نشان از صدرنشینی گروه‌های کوچک و با ارزش بازار پایین‌تر است، به‌طوری که در مجموع هفته منتهی به‌۲۰ مردادماه، بیشترین رشد قیمتی از آن گروه ساخت دستگاه‌ها و وسایل ارتباطی با تک نماد «لپارس» شد. این سهم معاملات هفتگی خود را با صعود ۵/ ۲۶درصدی پشت‌سر گذاشت.

سهام شرکت پارس‌الکتریک در تمامی روز‌های کاری هفته گذشته با صف خرید همراه شد که نتیجه آن دادوستد در سقف مجاز روزانه بود. «لپارس» دوشنبه‌گذشته با ارسال گزارش عملکرد ماهانه خود روی سامانه کدال اعلام کرد؛ درآمد ماهیانه شرکت در تیر‌ماه امسال ۲/ ۱ میلیارد تومان بوده که نسبت به‌خرداد ماه رشد ۴۹۰درصدی داشته است. همچنین مقایسه فروش شرکت در تیر‌ماه ۱۴۰۰ با ماه مشابه‌در سال ۹۹ نشان از رشد ۱۶۷ درصدی میزان آن داشت. رتبه‌دوم صنایع با بیشترین بازده هفتگی نیز از آن گروه منسوجات با تک‌سهم «نمرینو» شد. این شرکت در هفته گذشته شاهد رشد ۵/ ۱۹ درصدی قیمت سهام خود بود. صنعت محصولات چوبی با تک نماد «چفیبر» نیز دیگر گروه پربازده هفته گذشته بورس تهران بود که با رشد ۴/ ۱۸ درصدی همراه شد. در رتبه‌چهارم نیز به‌گروهی دیگر که تنها دو سهم در زیرمجموعه خود دارد، اختصاص پیدا کرد. در این راستا صنعت خدمات فنی و مهندسی با دو نماد «رتکو» و «رمپنا» نیز این هفته را با رشد ۲/ ۱۲ درصدی پایان دادند. اما گروه پنجم و ششم نیز تک‌نماد بودند. به‌این ترتیب گروه استخراج نفت و گاز با تک سهم «حفاری» و محصولات چرمی با تک نماد «وملی» به‌ترتیب شاهد رشد ۱۲ و ۸/ ۱۱ درصدی قیمت سهام خود بودند. در آنسوی بازار، اما دو گروه مخابرات و خرده‌فروشی تنها صنایعی بودند که هفته پیش را با کاهش ارزش سهام پشت‌سر گذاشتند. در این راستا می‌توان به‌افت قیمت ۵۷/ ۰ درصدی گروه مخابرات و ۵۶/ ۰درصدی صنعت خرده‌فروشی اشاره کرد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده