تاریخ: ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۰۴
بازدید: ۲۶۴
کد خبر: ۲۲۲۸۰۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
اوج‌گیری سکه در بازار مالی در عین سقوط بهای طلای جهانی

محرک‌های بازار گواهی سپرده سکه

‌می‌متالز - انتظار افزایش قیمت در رفتار معامله‌گران گواهی سکه در بازار مالی بورس کالا ظرف هفته اخیر به قوت نمایان بود.

به گزارش می‌متالز، این انتظارات قیمتی درحالی در این بازار به چشم می‌خورد که طلا در بازار جهانی در مسیر سقوط شتابان نرخ، نوسان داشت و بسیاری از معامله‌گران این فلز گرانبها در موقعیت فروش قرار گرفته بودند. با وجود این، افزایش نرخ ارز در بازار داخل، سیگنال‌ساز اصلی بازار گواهی سکه داخلی ظرف هفته اخیر بود. مثبت‌شدن انتظارات قیمتی میان معامله‌گران گواهی سپرده سکه، در شرایطی که طلا در بازار جهانی در مسیر سقوط قیمتی نوسان دارد، بیانگر انتظار رشد نرخ ارز در بازار داخل است. هرچند رفتار بازارساز و سیگنال‌های سیاسی در روز پایانی هفته گذشته، یعنی پنج‌شنبه ۲۱ مرداد، این برآورد قیمتی را میان معامله‌گران بازار مالی بورس کالا نقض کرد. در این شرایط، استمرار روند افزایشی پیشین بازار گواهی سپرده در روز‌های ابتدایی هفته آینده بعید به نظر می‌رسد.

محرک‌های رشد بهای گواهی سکه

ظرف هفته گذشته، سکه در بازار مالی بورس کالای ایران و بازار فیزیکی روز‌های خوشی را سپری کرد، این در حالی بود که سیگنال‌های جهانی اثرگذار بر این بازار، کاهشی بود. با وجود این، سیگنال‌های مثبت نرخ ارز در کشور بسیار قوی‌تر از سیگنال‌های منفی جهانی عمل کرد و باعث شد ظرف یک هفته اخیر متوسط قیمت معامله هر گواهی سکه در بازار مالی بورس کالا رشد ۶/ ۳ درصدی را تجربه کند. همچنین در همین بازه زمانی، سکه در بازار فیزیکی کشور رشدی ۵/ ۳ درصدی داشت. با وجود رشد ارزش هر گواهی سکه در بازار مالی بورس کالا ظرف هفته اخیر، معامله‌گران حاضر به رقابت و خرید آن با قیمتی بالاتر از ارزش بنیادی آن شدند. ظرف دو هفته اخیر، ذهنیت افزایشی میان معامله‌گران گواهی سپرده سکه در بازار مالی بورس کالا حاکم شده و از همین‌رو شاهد خرید و فروش انواع گواهی سکه در قیمتی بالاتر از ارزش بنیادی هر گواهی هستیم. به شکل بنیادی، ارزش هر واحد گواهی سکه طلا برابر ۰۱/ ۰ ارزش نرخ معامله (میانگین قیمت خرید و فروش روز) سکه در بازار فیزیکی است، اما نرخ معامله در این بازار براساس عرضه و تقاضا و ذهنیت معامله‌گران می‌تواند رقمی کمتر یا بیشتر از این ارزش بنیادی باشد. ظرف دو هفته اخیر شاهد افزایش بهای هر گواهی سکه نسبت به ارزش بنیادی آن هستیم که این موضوع نشان از مثبت‌شدن انتظارات قیمتی میان معامله‌گران این بازار دارد. مثبت‌شدن انتظارات قیمتی میان معامله‌گران گواهی سپرده سکه در شرایطی که طلا در بازار جهانی در مسیر سقوط پرقدرت قیمتی نوسان دارد، بیانگر انتظار رشد نرخ ارز در بازار داخل است. ظرف یک هفته اخیر، اسکناس آمریکایی در بازار داخل در مسیر صعود قیمتی نوسان داشت و در پنجمین روز از هفته به اوج ۹ ماه اخیر خود یعنی ۲۶ هزار و ۶۰۰ تومان رسید. قرارگیری در زمان انتقال دولت و وجود ابهام در ذهن معامله‌گران نسبت به سیاست‌های اقتصادی دولت آینده، در عین کاهش امیدواری نسبت به احیای برجام و رشد افسارگسیخته نقدینگی و پایه پولی در کشور، مهم‌ترین دلایل اوج‌گیری بهای اسکناس آمریکایی بودند که به افزایش ارزش گواهی سپرده سکه طلا منجر شد. در عین حال، معامله‌گران گواهی سکه ظرف یک هفته اخیر حاضر به خرید هر گواهی سکه با نرخی در حدود یک تا دو درصد بالاتر از ارزش بنیادی آن شدند که این موضوع از ذهنیت معامله‌گران این بازار نسبت به استمرار رشد نرخ ارز حکایت داشت.

افزایش حباب سکه تا اواسط هفته جاری بیانگر آن است که معامله‌گران بازار فیزیکی نیز در انتظار رشد نرخ ارز بودند. در روز ابتدایی هفته گذشته، یعنی شنبه شانزدهم مرداد، حباب سکه تمام‌بهار آزادی در بازار فیزیکی برابر ۵۵ هزار تومان بود. این حباب تا اواسط هفته قبل در مدار صعودی نوسان داشت و روز دوشنبه، هجدم مردادماه، به ۱۸۳ هزار تومان رسید. اما در ادامه از میزان حباب سکه در بازار فیزیکی کاسته شد و این نرخ تا روز چهارشنبه به ۶۰ هزار تومان به‌ازای هر سکه تمام‌بهار آزادی رسید. به این ترتیب می‌توان گفت که از اواسط این هفته ذهنیت معامله‌گران سکه در بازار فیزیکی رو به تعدیل گذاشت.

ذهنیت رشد نرخ ارز میان معامله‌گران بازار مالی بورس کالا محقق نشد. روز پنج‌شنبه از قیمت اسکناس آمریکایی کاسته شد، به‌گونه‌ای که شاهد افت ۳۰۰ تومانی ارزش اسکناس آمریکایی در بازار داخل بودیم. افزایش عرضه اسکناس آمریکایی توسط بازارساز و احتمال برقراری روابط مثبت سیاسی با دولت‌های اروپایی، مهم‌ترین دلایل این عقبگرد قیمتی بودند. استمرار سیاست افزایش عرضه توسط بازارساز در روز ابتدایی هفته می‌تواند بر رفتار معامله‌گران گواهی سپرده در روز ابتدایی هفته جاری اثرگذار شود.

 

اثرگذاری گاو‌ها در بازار طلای جهانی به پایان رسیده است؟

درحالی طلا در بازار‌های جهانی ظرف دو هفته اخیر سقوط قیمتی قابل‌ملاحظه‌ای را تجربه کرد که بخشی از کشور‌های دنیا و به‌خصوص کشور‌های آسیایی با شیوع گسترده سویه دلتای کرونا روبه‌رو هستند. در این میان چین برای کنترل شیوع سویه جدید کرونا که نمونه‌هایی از آن در ۱۲ شهر آن دیده شده، دست به اعمال محدودیت‌های ترددی زده است. احتمال می‌رفت که گسترش مجدد کووید-۱۹ و سیاست‌های اعمالی از سوی دولت‌ها به‌منظور کنترل گسترش آن بتواند سیگنالی مثبت و اثرگذار بر بازار جهانی فلزات گرانبها باشد. اما انتشار داده‌های اقتصادی ایالات‌متحده آمریکا و قوت گرفتن احتمال توقف سیاست انبساطی از سوی فدرال‌رزرو و افزایش شاخص دلار آمریکا در تقابل با داده‌های مثبت اثرگذار بر قیمت طلا عمل کرد و به کاهش محسوس ارزش طلا و سایر کامودیتی‌ها انجامید.

در آخرین روز از هفته گذشته، یعنی جمعه ششم آگوست، طلا در بازار‌های جهانی به کانال ۱۷۰۰ دلاری سقوط کرد. این عقبگرد قیمتی در روز‌های ابتدایی هفته اخیر (منتهی به دیروز جمعه سیزدهم آگوست) نیز ادامه یافت، به‌گونه‌ای که هر اونس طلا در بازار‌های جهانی در روز سه‌شنبه دهم آگوست برابر نوزدهم مرداد با نرخ هزار و ۷۲۹ دلار مورد دادوستد قرار گرفت که این نرخ، کمترین رقم فروش این فلز گرانبها پس از روز‌های پایانی ماه مارس امسال بود. در روز‌های بعد، بهای طلا در بازار‌های جهانی اندکی رشد داشت و بخشی از ریزش قیمتی خود را تا دیروز جبران کرد. در زمان تنظیم این گزارش، یعنی اواسط روز جمعه سیزدهم آگوست، هر اونس طلا با نرخ هزار و ۷۵۷ دلار و ۹۳ سنت معامله شد و به این ترتیب این فلز زیان ۲۷/ ۰ درصدی هفتگی را برای سرمایه‌گذاران خود به همراه داشت. همچنین این فلز گرانبها در بازه زمانی یک ماه اخیر افت نرخ ۷۸/ ۳ درصدی را تجربه کرده است.

به گزارش کیتکونیوز، شاخص تورم سالانه تولیدکننده PPI ایالات‌متحده آمریکا برای ماه جولای در روز پنج‌شنبه اعلام شد. این شاخص نسبت به ماه ژوئن افزایش یک درصدی داشت و به ۸/ ۷ درصد رسید. اما بازار فلزات و بسیاری از دیگر کامودیتی‌ها واکنش چندانی به این خبر نشان ندادند؛ چرا که داده‌های تورمی ایالات‌متحده ظرف هفته‌های اخیر فراتر از پیش‌بینی بود و بنابراین رشد PPI چندان تعجب‌آور نبود. شاخص قیمت تولیدکنندگان آمریکایی بیشترین رشد سالانه خود را در بیش از یک دهه اخیر ثبت کرده است. در عین حال برای سومین هفته متوالی از تعداد آمریکایی‌هایی که خواهان دریافت مزایای بیمه بیکاری شدند، کاسته شد که این موضوع سیگنالی مهم برای اقتصاد این کشور است. همچنین رویترز در گزارشی به نقل از وزارت خزانه‌داری ایالات‌متحده آمریکا میزان کسری بودجه این کشور در ماه جولای را برابر ۳۰۲ میلیارد دلار اعلام کرد که این رقم بیشترین کسری بودجه ماهانه در طول تاریخ معاصر آمریکا بوده است. با توجه به آمار شاخص‌های کلان اقتصادی آمریکا همچون افزایش هزینه‌های دولت، رکوردشکنی تورم در عین کاهش میزان بیکاری، احتمال آغاز سیاست انقباضی از سوی فدرال‌رزرو وجود دارد. مجموع این موارد باعث شده است تا ظرف دو هفته اخیر تمایل معامله‌گران برای خرید دلار افزایش یابد و از تمایلات آن‌ها برای خرید کامودیتی‌ها و به‌خصوص طلا کاسته شود. مجموع برآورد‌های فعالان بازار از استمرار روند افزایشی شاخص دلار آمریکا در میان‌مدت حکایت دارد که سیگنالی منفی برای سرمایه‌گذاران طلا است. در این میان، شیوع سویه دلتای کرونا یا هر سویه جدیدی از این بیماری در بخش قابل ملاحظه‌ای از کشور‌های دنیا می‌تواند سیگنال‌های کاهشی اثرگذار بر این بازار را خنثی کند و به افزایش قیمتی آن بینجامد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده