تاریخ: ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۰۵
بازدید: ۲۸۴
کد خبر: ۲۲۲۹۱۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
تحلیل دو کارشناس از:

عوامل تغییر دهنده رفتار بورس و پیش بینی روند صعودی شاخص

‌می‌متالز - دو کارشناس بازار سرمایه با اشاره به عوامل تغییر دهنده رفتار بورس طی ماه‌های اخیر و حرکت به سمت تعادل، ادامه روند رو به رشد شاخص را پیش بینی کردند.

به گزارش می‌متالزف دو کارشناس بازار سرمایه درباره عوامل تغییر دهنده رفتار بازار طی ماه‌های اخیر و حرکت به سمت تعادل و انتظار ادامه روند رو به رشد شاخص درصورت ثبات شرایط و عدم ورود متغیر‌های سیاسی جدید به گفتگو با روزنامه ایران نشستند که بدین شرح است:


۷ عامل تغییر دهنده رفتار بازار


فردین آقابزرگی: رفتار بازار طی ماه‌های اخیر تغییر محسوسی داشته و به سمت تعادل حرکت کرده که در مجموع هفت عامل باعث این تغییر رفتار و بهبود بازار شده است.

اصلاح قیمتی که در ۶ ماه گذشته رخ داده باعث شده نیمی از سهم‌های بازار به کمتراز ارزش ذاتی برسند. به طوری که این سهم‌ها بین ۴۰ تا ۸۰ درصد افت قیمت را تجربه کردند و بدین ترتیب افت شدید قیمت سهام باعث شده این سهم‌ها برای خرید جذاب شود.

دومین عامل تغییر رفتار بازار به پیش‌بینی‌های مثبت در سود و زیان شرکت‌های بورسی مربوط می‌شود. علاوه بر پیش‌بینی سوددهی در سه ماهه نخست سال، چشم‌انداز تا پایان سال‌جاری ازنظر سودآوری شرکت‌ها مثبت است و نسبت به مدت مشابه سال گذشته هم از نظر میزان فروش و هم کسب سود، با رشد همراه بوده است.

برخلاف تصوری که از کاهش نرخ ارز به ۱۵ هزارتومان وجود داشت در ماه‌های اخیر، نرخ ارز روند صعودی داشته و به کانال ۲۶ هزارتومان رسیده است. این رشد موجب شده ارزش جایگزینی و روز صنایع بورسی با رشد قابل توجهی مواجه شود که درسود شرکت‌ها نیز اثر مثبت دارد؛ بنابراین یکی از دلایل انتظار، تورمی است که در اقتصاد وجود دارد.

اصرار دولت برای انتشار اوراق و تأمین مالی از طریق بازار سرمایه کاهش یافته که باعث شده نقدینگی که پیش از این به‌سمت این اوراق و نهاد‌های منتشرکننده آن‌ها هدایت می‌شد به سمت سهام تغییرجهت دهد. درواقع خروج نقدینگی از بازار کاهش یافته است.

پنجمین عامل به تحلیل‌های تکنیکال از بازار مربوط است. طبق این تحلیل‌ها از ابتدای سال تا پایان تیرماه، بازدهی بورس صفر درصد بود درحالی که درمدت مشابه سال قبل این رقم به ۲۸۹ درصد می‌رسید، اما بازدهی ۱۳ درصدی بورس ازابتدای سال تاکنون عمدتاً به عملکرد بازار در مرداد برمی گردد که نشان از روند صعودی بازار است.

تعیین تکلیف مذاکرات برجام، یکی دیگر از عوامل مؤثر دربهبود روند بازار است. اکنون همه پذیرفته‌اند که درصورت تداوم مذاکرات قرار نیست با مفروضات دولت قبل سیلی از دارایی‌های خارجی ایران بازگردد یا درآمد‌های ارزی رشد چشمگیری کند.

هفتمین عامل به قطعیت کسری بودجه ۴۰۰ هزارمیلیارد تومانی سال‌جاری برمی گردد. این رقم امکان محاسبه نرخ تورم و چشم انداز اقتصادی را برای فعالان فراهم کرده به طوری که انتظار تورم ۴۰ تا ۵۰ درصدی وجود دارد. این انتظار تورمی موجب می‌شود نقدینگی به سمت بورس حرکت کند و بازار از حالت غیرپویایی خارج شود. نهاد‌ها و مسوولان ذیربط تلاش می‌کنند تا بازار با کمترین تلاطم فعالیت کند تا نارضایتی‌های سال گذشته تکرار نشود.

کاهش خروج پول حقیقی از بازار در چهار ماهه اخیر، کاهش تعداد صف‌های فروش از ۳۰۰ به ۶۰ شرکت و افزایش تعداد صف‌های فروش و افزایش ابطال واحد‌های صندوق‌های قابل معامله و ورود نقدینگی آن به بازار سهام، سه نشانه مهم برای تغییر شرایط بازار است.


پایان روز‌های هیجانی بازار


حمیدمیرمعینی: روندی که طی ماه‌های اخیر، بازار به خود گرفته نشان از پرهیز رفتار‌های هیجانی و عملکرد پخته‌تر و معقول تری دارد. در واقع بازار از جو هیجانی سال گذشته فاصله گرفته است.

با‌وجود اینکه برخی اعتقاد دارند شاخص بورس در کانال ۱.۵ میلیون واحدی با مقاومت مواجه می‌شود، اما نشانه‌ها حاکی از این است درصورت ثبات شرایط و عدم ورود متغیر‌های سیاسی جدید، روند رو به رشد شاخص ادامه خواهد یافت. سهامداران نیز مانند سال گذشته تحت تأثیر کانال‌های فضای مجازی قرار ندارند و هیجانی عمل نمی‌کنند. اکنون سهامداران با تحلیل واقع گرایانه و با لحاظ متغیر‌های جهانی و داخلی بنیادی اقدام به خرید و فروش سهم می‌کنند. برهمین اساس، عمده سهم‌های بنیادین بازار، معاملات پرعمق و پرگردشی دارد.


مهم‌ترین متغیر‌های تأثیرگذار درتغییر رفتار بازار


یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌ها، نرخ ارز است. پس از آنکه فعالان بازار مشاهده کردند امکان تحقق دلار ۱۵ هزارتومانی وجود ندارد و نرخ ارز در ماه‌های اخیر رشد داشته، نگاه را به بازار تغییر دادند. علاوه براین، پس از مشخص شدن ترکیب گروه دولت سیزدهم، تکلیف برجام نیز برای فعالان بازار تاحدود زیادی روشن شد.

این درحالی است که در دولت قبل، انتظار برای توافق جدید برجام که روی بسیاری از مؤلفه‌های بازار اثرگذار است، باعث نوعی بلاتکلیفی درمیان سهامداران شده بود، اما اکنون انتظاری برای دستیابی به یک توافق درکوتاه مدت وجود ندارد.

بدین ترتیب شاخص کل بورس که در سال‌جاری تا کف یک میلیون و ۸۵ هزار واحد کاهش یافته بود با نگاه منطقی‌تر به رخداد‌ها و متغیر‌ها به کانال ۱.۴ میلیون واحد و در آستانه ۱.۵ میلیون واحد رسید.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده