تاریخ: ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۵۹
بازدید: ۲۱۹
کد خبر: ۲۲۲۹۷۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت صمت:

مستندسازی تجارب راهکاری موثر برای ایجاد نوآوری و بروز رفتار‌های کارآفرینانه در سازمان است

‌می‌متالز - رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت صمت با تاکید بر جایگاه مستند سازی تجارب در مدیریت موفق، آن را عامل مهمی در ایجاد توانایی رقابت و نوآوری در سازمان‌ها دانست و گفت: مستند سازی تجارب مدیران نقش مهمی در رشد و بلوغ سازمان‌ها دارد که لازم است به آن توجه بیشتری شود.

به گزارش می‌متالز، محمدحسن ترابی در جلسه ویدئو کنفرانسی که با حضور وزیر صمت، مدیران وزارت صنعت‌معدن و تجارت، سازمان‌های صمت و مدیران شهرک‌های صنعتی بر گزار شد، با تاکید بر اهمیت مستند سازی تجارب در مدیریت موفق گفت: یکی از مهم‌ترین رویکرد‌ها در مدیریت دانش که توانایی رقابت و نوآوری مداوم را ایجاد می‌کند، توجه به مستند سازی تجربیات است.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت صمت، مستند سازی تجربیات را تبدیل دانش ذهنی و ضمنی افراد به دانش صریح و اشکار اعلام کرد و افزود: از طریق این دانش مستند و صریح جامعه به دانش‌های جدیدی دست پیدا می‌کند، البته در این مسیر و در کنار مستندسازی تجارب موفق، نباید فراموش کرد تجارب ناموفق نیز ارزش ثبت و مستندسازی دارند.

وی ادامه داد: نوآوری و یادگیری سازمانی از جمله عوامل مهمی است که عمدتا به دنبال مستند سازی تجارب در سازمان شکل می‌گیرد و این عوامل علاوه بر بهبود عملکرد و کسب مزیت رقابتی در سازمان موجب بروز رفتار‌های کارآفرینانه سازمان نیز می‌شوند.

ترابی یکی از اقدامات مهم در فرآیند مستندسازی تجارب مدیران موفق را اکتساب دانش از این افراد دانست و تصریح کرد: مستند سازی در علوم مدیریتی دارای ارزش و جایگاه بالایی است و جمع‌آوری و سازماندهی اطلاعات در این روش عمدتا با هدف ایجاد حافظه سازمانی برای ترسیم نقشه راه آینده سازمان انجام می‌شود.

وی این اقدام را در رشد و بلوغ سازمان تأثیرگذار توصیف کرد و گفت: مستند سازی و ثبت تجارب مدیران عامل مهمی در سازمان‌های یادگیرنده است.

بر اساس توضیحات ترابی، کتاب «صمت تدبیر و امید» بر گرفته از گزارش اقدامات و دستاورد‌های وزارت صنعت معدن و تجارت در دولت‌های یازدهم و دوازدهم است؛ کتاب «وقف صمت» نیز شامل خلاصه‌ای از عملکرد و اقدامات ۱۰ ماهه گذشته وزارتخانه و در دوره تصدی و مسوولیت رزم‌حسینی است؛ کتاب «کتاب مسوولیت‌های اجتماعی صمت» نیز به بیان مهم‌ترین اقدامات جامعه تولید و تجارت در حوزه ایفای نقش مسوولیت‌های اجتماعی می‌پردازد و کتاب آخر درخصوص اهم فعالیت‌های حوزه صمت در مقابله با پاندمی کرونا تدوین شده است که سعی شده در مستند سازی آن‌ها از رویکرد‌های دانش محوری، اطلاعاتی، نگاه بر نوآوری و سازمان یادگیرنده استفاده شود.

لازم به ذکر است از چهار عنوان کتاب «مسوولیت اجتماعی صمت»، «اهم اقدامات و عملکرد وزارت صنعت معدن و تجارت در مدیریت و مقابله با بیماری کرونا (کووید۱۹)»، «صمت تدبیر و امید، گزارش عملکرد هشت ساله وزارت صنعت، معدن و تجارت» و «وقف صمت» با همت مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی، موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی و معاونت طرح و برنامه وزارت صمت که در راستای مستند سازی و بهره‌وری آموزشی، هم‌آموزی و یادگیری سازمانی گردآوری و تدوین شده است بعد از ظهر امروز با حضور وزیر صمت رونمایی شد.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده