تاریخ: ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۹:۵۱
بازدید: ۳۵۴
کد خبر: ۲۲۳۰۶۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

آخرین قیمت دلار پیش از امروز ۲۶مرداد + پیش‌بینی‌های بازار دلار

‌می‌متالز - قیمت دلار در بازار دیروز ۲۵مرداد بدون تغییر قیمت، ۲۶،۹۰۷ تومان اعلام شده است. با توجه به محدودیت منابع نمی‌توان عرضه دلار را برای همیشه در سطوح کنونی نگه داشت و سوال پیش رو این است که اگر کاهش عرضه پیش از افت قیمت اتفاق بیافتد، قیمت دلار چه روندی خواهد داشت؟

به گزرش می‌متالز، قیمت دلار عصر روز یکشنبه روی ۲۶ هزار و ۶۶۰ تومان قرار گرفت. قیمت دلار در هفته گذشته به کانال ۲۶ هزار تومان وارد شد و بالای مرز حساس ۲۶ هزار و ۳۰۰ تومان پایدار ماند. به دلیل بیماری کرونا بازار متشکل به مدت ۶ روز از دیروز تعطیل است. حجم معاملات بازار آزاد نیز دوشنبه محدود بود و نرخی از بازار آزاد بیرون نیامد.

افزایش قیمت دلار تحت تاثیر متغیر‌های متعددی اتفاق افتاد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کمرنگ شدن امید‌ها به احیای برجام و ناآرامی‌های افغانستان اشاره کرد. علت افزایش قیمت دلار هر آنچه بود، سوال مهم پیش روی فعالان بازار این است که روند عرضه در بازار متشکل با توجه به افزایش اخیر قیمت دلار چگونه رقم خواهد خورد.

محدودیت منابع و روند عرضه در بازار متشکل

متوسط عرضه دلار از هفت فروردین تا دوشنبه ۵ میلیون و ۶۳۱ هزار به دست می‌آید. بانک مرکزی تصور می‌کند از طریق عرضه در بازار متشکل در مواقع خاص دامنه نوسان قیمت دلار کاهش می‌یابد، اما محدودیت منابع بانک ممکن است باعث شود، توانایی این بانک برای کنترل قیمت دلار محدود باشد.

متوسط روزانه عرضه دلار در هفته اخیر (که تنها دو روز کاری داشت) ۷ میلیون و ۸۱۲ هزار بود. در هفته گذشته نیز متوسط روزانه عرضه دلار ۷ میلیون و ۹۴۵ هزار بود. هر دو این رقم‌ها به طور معناداری از مقدار متوسط بالاتر بودند. مثلا در هفته اخیر این رقم از مقدار متوسط حدود ۳۹ درصد بالاتر بود. سوال پیش رو این است که اگر قیمت دلار در هفته‌های آتی پایین نیاید، حجم بالای عرضه در بازار متشکل را می‌تواند در این سطوح نگه داشت و اگر عرضه به خاطر محدودیت منابع قبل از افت قیمت دلار پایین بیاید، برای قیمت دلار چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

برخی تحلیل گران اعتقاد دارند: اگر فاصله قیمت دلار در بازار رسمی به گونه‌ای باشد که با بازار غیر رسمی فاصله نداشته باشد می‌توان حجم تقاضا را در بازار مدیریت کرد. از سوی دیگر بازارساز می‌تواند با فعال سازی نقش خود در معاملات فردایی هیجان و نوسان در بازار غیر رسمی را مدیریت کند.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده