تاریخ: ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۱۲
بازدید: ۳۲۲
کد خبر: ۲۲۳۰۶۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

۲ سیگنال مثبت دولت جدید برای بورس

‌می‌متالز - به گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت مخالف قیمت‌گذاری دستوری است. اگر این اظهارنظر در عمل نیز رعایت شود سیگنال مثبتی برای بازار سهام خواهد بود. علاوه بر این، وزیر پیشنهادی اقتصاد نیز از مخالفت با سرکوب قیمت دلار صحبت کرده است.

به گزارش می‌متالز، بازار سهام در دو ماه اخیر یعنی تیر و مرداد ماه وضعیت بهتری نسبت به دیگر بازار‌های مالی داشته است. علاوه بر این، با تغییر دولت سهامداران امیدوار هستند این روند بهتر هم شود. مهدی سوری، کارشناس بازار‌های مالی و پشوتن مشهوری‌نژاد، کارشناس بازار سهام هر دو معتقدند که تا پایان سال شاخص بورس می‌تواند حتی تا مرز دو میلیون واحد هم برسد.

از سوی دیگر اولین سیگنال‌های معرفی کابینه دولت برای بازار سهام به نظر مثبت می‌رسد.

به گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت مخالف قیمت‌گذاری دستوری است. اگر این اظهارنظر در عمل نیز رعایت شود سیگنال مثبتی برای بازار سهام خواهد بود.

محمدرضا پورابراهیمی گفته است: جلساتی که با وزیر پیشنهادی صمت داشته‌ایم، ایشان مخالف قیمت‌گذاری دستوری هستند، ما نیز تمامی قواعد بازار را به وزرا گوشزد می‌کنیم.

این درحالیست که از نگاه محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار قیمت‌گذاری دستوری یکی از مهمترین چالش‌های صنایع بزرگی مثل خودرو است.

او در یک میزگرد با اشاره به اینکه عمده مشکلات و چالش‌های صنعت خودرو، حول محور قیمت‌گذاری دستوری بوده و در حال حاضر این موضوع بزرگ‌ترین دغدغه فعالان این صنعت است گفته است: مدیران صنعت خودرو نسبت به سهامداران مسئولیت دارند بنابراین در راستای صیانت از حقوق سهامداران و گذر از قیمت‌گذاری دستوری، باید اقداماتی جدی انجام دهند و لازم است برای رفع این چالش از طریق طرح شکایت به مراجع قانونی از جمله دیوان عدالت، هیات تجدید نظر شورای رقابت و دیگر محاکم قضایی در اسرع وقت اقدام کنند.

دهقان دهنوی تصریح کرد: مدیران صنعت خودرو و قطعه‌سازی باید درخواست خود را از رئیس‌جمهور مطرح کنند. جناب آقای رئیسی صراحتاً بر لزوم حذف قیمت‌گذاری دستوری در صنایع و ضرورت حمایت از بورس تأکید کرده و در ابتدای شکل‌گیری دولت اگر فعالان این صنعت بتوانند درخواست خود را به شکل مناسبی پیش برده و طرح کنند، حائز اهمیت است به خصوص که خوشبختانه در حال حاضر فضای مناسبی برای پیگیری موارد مرتبط فراهم شده است و وزرای جدید صمت و اقتصاد نیز تا هفته آینده مستقر خواهند شد.

علاوه بر این، وزیر پیشنهادی اقتصاد نیز از مخالفت با سرکوب قیمت دلار صحبت کرده است.

احسان خاندوزی اخیرا در گفتگویی اعلام کرده که مخالفت سرکوب کردن قیمت دلار است و می‌خواهد کاری انجام دهد که سیاست ارزی در ایران قابل پیش‌بینی باشد. اما او دقیقا اعلام نکرده که برای اجرای چنین سیاستی چه روشی در پیش دارد.

آیا این دو سیگنال می‌تواند روند بورس را امیدبخش نگه دارد؟ آیا در عمل نیز اعضای کابینه دولت رئیسی پایبند به اظهارات خود خواهند بود؟

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده