تاریخ: ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۰۰
بازدید: ۳۰۰
کد خبر: ۲۲۳۰۸۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بورس‌های جهان پشت چراغ قرمز

‌می‌متالز - شاخص‌های مهم بورسی جهان تحت تاثیر آمار بد اقتصادی چین ریزش کردند.

به گزارش می‌متالز، آمار‌های جدید از وضعیت اقتصادی چین باعث ناامیدی معامله گران شده تا جایی که علاوه بر افزایش نرخ بیکاری، تولیدات صنعتی به میزان محسوسی کاهش یافته است. نرخ بیکاری چین در ۱۲ ماه منتهی به جولای در شرایطی به ۵.۱ درصد رسیده است که در مقایسه با بازه مشابه منتهی به ماه قبل، نرخ بیکاری این کشور ۰.۱ درصد افزایش یافته است. این نرخ بیکاری که ۰.۱ درصد بیشتر از برآورد قبلی کارشناسان است، بالاترین نرخ بیکاری ثبت شده در این کشور در دو ماه اخیر محسوب می‌شود.

دیوید اسپیکا - کارشناس ارشد سرمایه گذاری در موسسه گاید استون کپیتال - گفت: به صورت کلی، تمایل معامله گران به فروش سهام خود با بهبود چشم انداز اقتصادی خیلی کمتر از قبل شده است. با این حال ریسک‌های زیادی وجود دارد که می‌تواند روند را به طور کامل معکوس کند: گونه دلتا ویروس کرونا نیز با توجه به قدرت سرایت بالایش به یک نگرانی مهم تبدیل شده است. ما نگرانی‌های تورمی و احتمال افزایش تنش‌ها بین چین و آمریکا را نیز کماکان داریم.

بورس آمریکا

در وال استریت همه شاخص‌ها ریزشی بودند؛ تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح پایینتری از روز قبل خود بسته شدند.

شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۰۲ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۳۵ هزار و ۵۰۲.۲۲ واحد بسته شد. شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۱۵ درصد ریزش تا سطح ۴۴۶۱.۰۸ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۴۸ درصد کاهش در سطح ۱۴ هزار و ۸۰۷.۴۸ واحدی بسته شد.

بورس‌های اروپایی

در معاملات بازار‌های بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۹ درصد ریزش نسبت به روز قبل و در سطح ۷۱۵۳.۹۸ واحد بسته شد. شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با کاهش ۰.۳۲ درصدی و ایستادن در سطح ۱۵ هزار و ۹۲۵.۷۳ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با عقبگرد ۰.۸۳ درصدی در سطح ۶۸۳۸.۷۴ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۰.۸۱ درصد پایین رفت و به ۸۹۲۶.۶۰ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد بدی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با ریزش ۱.۶۲ درصدی تا سطح ۲۷ هزار و ۵۲۳.۱۹ واحدی پایین رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ‌کنگ ۰.۸ درصد پایین رفت و در سطح ۲۶ هزار و ۱۸۱.۴۶ واحد بسته شد.

در چین شاخص "شانگ‌های کامپوزیت" کاهش ۰.۱ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۴۹۴۱.۰۷ واحد بسته شد. در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۰.۶۱ درصد ریزش و ایستادن در سطح ۷۵۸۲.۴۶ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن نزولی بود. (معیار محاسبه تغییرات قیمتی، ساعت پایانی معاملات روزانه بورس نیویورک بوده است.)

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده