تاریخ: ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۷:۰۴
بازدید: ۲۵۸
کد خبر: ۲۲۳۱۳۰
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

احتمال افزایش وام طرح ملی مسکن به ۳۵۰ میلیون تومان

‌می‌متالز - در حالی حدود ۹۳ درصد واحد‌های طرح ملی مسکن نیمه‌تمام است که به دلیل نوسانات شدید قیمت مصالح ساختمانی احتمال افزایش وام این طرح به ۳۵۰ میلیون تومان وجود دارد.

به گزارش می‌متالز، در سه سالگی آغاز عملیات اجرایی طرح ملی مسکن، حدود ۷.۵ درصد از واحد‌های این طرح در دولت حسن روحانی افتتاح شد. قرار بود این طرح طی سال‌های ۹۸ و ۹۹ با متوسط قیمت ساخت هر مترمربع ۲ میلیون تومان به اتمام برسد.

آبان ماه سال ۹۸ معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اعلام این‌که ثبت‌نام‌کنندگان طرح ملی مسکن باید در مرحله اول ۳۰درصد قیمت‌تمام شده را پرداخت کنند، گفته بود: بازپرداخت وام ۱۰۰میلیونی با سود ۱۸درصدی نیز ۱۲ساله است.

محمود محمودزاده افزود: قیمت تمام‌شده واحد‌های مسکونی طرح ملی ۱.۶ تا ۲.۵ میلیون تومان و به‌طور متوسط ۲ میلیون تومان است. این در حالی بود که وی به فاصله یکماه بعد یعنی در آذرماه ۹۸ با اعلام میانگین قیمت ۳.۵ تا ۴ میلیون تومانی یک مترمربع زمین در طرح ملی مسکن گفته بود: متقاضیان باید طی ۱۲ سال ۱۲۰ میلیون تومان برای زمین پرداخت کنند.

وی افزود: در شهر‌های استان تهران میانگین یک مترمربع زمین ۳.۵ تا ۴ میلیون تومان است. برای آپارتمان‌های پرتراکم با مساحت ۳۸ تا ۴۳ مترمربع در شهر‌های استان تهران قیمت زمین ۱۲۰ میلیون تومان تخمین زده می‌شود که متقاضیان باید این مبلغ را در اقساط ۱۲ساله پرداخت کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که قیمت تمام‌شده ساخت نیز محاسبه و اطلاع‌رسانی خواهد شد، اضافه کرد: متقاضیان باید آورده‌ای بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان داشته باشند و پرداخت اقساط واحد‌های مسکونی توسط متقاضیان بعد از تحویل واحد، آغاز می‌شود.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه میانگین مساحت واحد‌های مسکونی طرح ملی مسکن را ۷۵ مترمربع اعلام کرد و گفت: هزینه ساخت هر مترمربع از واحد‌های این طرح یک تا ۲.۵ میلیون تومان به‌صورت ناخالص بر اساس قیمت‌های امروز خواهد بود.

هزینه ۵ میلیون تومانی ساخت هر مترمربع مسکن ملی

این در حالی است که سه سال پس از کلنگ‌زنی واحد‌های طرح ملی مسکن، دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با انتقاد از نوع تعامل معاونت مسکن و ساختمان با انبوه‌سازان گفت: متاسفانه هیچکدام از متقاضیان این طرح با قیمت اعلام شده ۲.۷ میلیون تومانی خانه‌دار نمی‌شوند. نمی‌خواهیم مردم را ناامید کنیم، این‌ها مصداق بازر دخالت دولت در بازار مسکن است که همیشه هم شکست خورده است.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان کشور تاکید کرد: اگر ۲ سال و نیم قبل بخش خصوصی که ساختار و جایگاه داشت در طرح ملی مسکن فعال می‌شد، ۵۰۰ هزار واحد وعده داده شده حسن روحانی تا الان تحویل مردم می‌شد آنهم با کمترین خسارت. در همین شرایط اقتصادی کشور این کار انجام می‌شد.

پورحاجت با بیان این‌که در دوره آخوندی به بخش خصوصی توجه می‌شد، اما کاری انجام نمی‌شد، در پاسخ به این پرسش که چرا وزارت راه اطلاع‌رسانی شفافی درباره هزینه تمام شده واحد‌های طرح ملی مسکن انجام نمی‌دهد با توجه به این‌که بسیاری از متقاضیان دار و ندار خود برای این طرح فروخته‌اند، اظهار کرد: هزینه تمام شده واحد‌های طرح ملی مسکن با قیمت‌های امروز حدود ۵ میلیون تومان خواهد بود.

وی توضیح داد: محاسبه هزینه تمام شده کار سختی نیست؛ برای ساخت هر مترمربع ساختمان استاندارد که در برابر زلزله مقاومت است حدود ۷۰ کیلوگرم میلگرد مصرف می‌شود. قیمت هر کیلوگرم میلگرد حدود ۲۰ هزار تومان است. بر این اساس هزینه میلگرد درب کارخانه هر متربع مسکن ۱.۴ میلیون تومان است.

وی بیان کرد: قیمت سیمان درب کارخانه حدود ۱۰۰ هزار تومان است؛ هر مترمربع ساختمان با اسکلت بتنی نیز حدود ۲۲۰ کیلوگرم سیمان می‌خواهد که با محاسبه قیمت روز هرمترمربع حدود ۳۰۰ هزار تومان هزینه سیمان مصرفی خواهد بود. جمع همین این دو عدد ۱.۷ میلیون تومان است.

وی با طرح این سئوال که آیا با ۲.۷ میلیون تومان اعلام شده وزارت راه و شهرسازی می‌تواند مسکن ملی را ساخت، گفت: به ضرس قاطع می‌گویم خیر. ما باید مسکنی در شأن و شخصیت مردم ایران بسازیم نه این‌که بیاییم مسکنی را بسازیم که در آن حداقل‌ها رعایت شده و هزینه آسانسور و… را جدا دریافت کنیم.

پیگیری‌ها حاکی از آن است که با توجه به افزایش هزینه ساخت واحد‌های طرح ملی مسکن، احتمال افزایش وام این طرح به ۳۵۰ میلیون تومان وجود دارد. با آن‌که وزیر راه و شهرسازی از افزایش وام این طرح به ۲۵۰ میلیون تومان خبر داده، اما در زمان حاضر وام ۱۵۰ میلیون تومانی توسط بانک عامل برای پروژه‌های طرح مذکور پرداخت می‌شود.

میزان اقساط وام ۱۵۰ میلیون تومانی در بازپرداخت ۱۲ ساله و سود ۱۸ درصد ماهانه حدود ۲ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان و کل سود وام ۲۱۷ میلیون تومان است. میزان اقساط وام ۲۵۰ میلیون تومان با وجه به اظهارات وزیر راه شهرسازی در خصوص بازپرداخت ۲۰ ساله ماهانه حدود ۳.۸ میلیون و کل سود وام کمی بیش از ۶۷۵ میلیون تومان خواهد بود.

حال در صورتیکه وام طرح ملی مسکن به ۳۵۰ میلیون تومان افزایش یابد که با توجه به قیمت مصالح ساختمانی قابل پیش بینی است، میزان اقساط ماهانه در بازپرداخت ۲۰ ساله افزایش قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت. بر این اساس قسط وام ۳۵۰ میلیون تومانی ماهانه ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان خواهد بود.

کل سود این وام نیز ۹۴۶ میلیون تومان در ماه ۱۲ سال بیستم خواهد بود. به نظر نمی‌رسد پرداخت اقساط ۵.۴ میلیون تومانی از عهده متقاضیان طرح ملی مسکن برآید و دولت سیزدهم بایستی فکری اساسی برای ۹۳ درصد از واحد‌های باقیمانده طرح ملی مسکن داشته باشد. متقاضیان این طرح حق دارند از واقعیت‌های طرح ملی مسکن اطلاع داشته باشند، مسئله‌ای که تاکنون معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در رابطه با آن کم‌کاری کرده است.

منبع: بورس امروز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده