تاریخ: ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۵۴
بازدید: ۲۷۵
کد خبر: ۲۲۳۳۳۰
سرویس خبر : انرژی

کاهش پایبندی اوپک پلاس به توافق کاهش عرضه نفت

‌می‌متالز - سطح پایبندی کشور‌های عضو اوپک پلاس به توافق کاهش عرضه در ماه ژوئیه با افت ۶ درصدی نسبت به ماه پیش از آن به ۱۰۹ درصد رسید.

به گزارش می‌متالز، گزارش داخلی کمیته مشترک فنی سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (ائتلاف اوپک پلاس) در روز پنجشنبه (۲۸مردادماه) نشان داد سطح پایبندی این ائتلاف به توافق کاهش تولید در ماه ژوئیه به ۱۰۹ درصد رسیده است، این رقم در ماه پیش از آن ۱۱۳ درصد بود.

احتمال می‌رود دلیل این کاهش پایبندی، بازگشت ۴۰۰ هزار بشکه پایانی از کاهش عرضه داوطلبانه عربستان باشد. این کشور تعدیل کاهش تولید داوطلبانه روزانه یک میلیون بشکه‌ای خود را در بازه زمانی ماه‌های فوریه تا آوریل اجرا کرد.

اوپک پلاس در ژوئیه و پس از دو هفته معلق نگه داشتن بازار، سرانجام توافق کرد کاهش تولید باقیمانده خود را به‌تدریج تعدیل کند، همچنین مقرر شد کشور‌های امارات، عربستان، روسیه، عراق و کویت از ماه مه ۲۰۲۲ خط پایه تولید بالاتری داشته باشند.

بر اساس گزارش کمیته فنی اوپک پلاس، مقدار پایبندی کشور‌های اوپک به توافق کاهش تولید این ائتلاف در ماه ژوئیه ۱۱۶ درصد و پایبندی کشور‌های غیر اوپک ۹۷ درصد بوده است.

پایبندی کشور‌های اوپک به این توافق در ماه ژوئن ۱۲۰ درصد بود. پایبندی کشور‌های اوپک به این توافق در حالی کاهش یافته که سطح پایبندی کشور‌های غیراوپک تغییری نکرده است.

گزارش ماهانه بازار نفت اوپک که هفته گذشته منتشر شد نشان داد میانگین تولید نفت این سازمان در ماه ژوئیه ۲۶ میلیون و ۶۵۷ هزار بشکه در روز بوده و ۶۳۷ هزار بشکه در روز نسبت به ماه ژوئن افزایش داشته است. بیشتر این افزایش تولید مربوط به عربستان، عراق و نیجریه بود.

روسیه هم برای نخستین بار در سه ماه گذشته تولید خود را افزایش داده است.

منبع: بورس امروز

عناوین برگزیده