تاریخ: ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۷:۰۱
بازدید: ۳۴۳
کد خبر: ۲۲۳۳۳۷
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

متقاضیان طرح پیش‌فروش خودرو بخوانند / موجودی انبار خودروسازان منفی شد!

‌می‌متالز - موجودی انبار خودروسازان و قطعه‌سازان منفی شده است. آن هم در حالی که دو کارخانه بزرگ خودروسازی در ایران مدام در حال پیش‌فروش خودرو‌هایی هستند که احتمالا نتوانند در موعد مقرر آن‌ها را به متقاضیان تحویل دهند.

به گزارش می‌متالز، گزارش ماهانه تولیدات صنعتی با استفاده از اطلاعات شرکت‌های بورسی اطلاعات عجیبی درباره شرکت‌های خودروسازی اعلام می‌کند.

براساس این گزارش موجودی انبار خودروسازان در چند ماه گذشته تغییر بسیار زیادی داشته است. این گزارش می‌گوید در هفت ماهه پایانی سال ۹۹ -یعنی از مرداد تا اسفند ماه به طور متوسط هر ماه ۱۲.۸ درصد به موجودی انبار خودروسازان اضافه شده است.

اما در اردیبهشت سال جاری رشد فروش این گروه ۲۷ درصد بیشتر از تولید بوده که این به معنی کاهش موجودی انبار انباشته شده در ماه‌های قبل است. کاهش موجودی انبار خودروسازان در تیرماه شدت گرفته است.

براساس داده‌های اعلام شده رشد فروش خودروسازان در تیرماه ۱۵ درصد بیشتر از رشد تولید این صنعت بوده است.

کاهش موجودی انبار، قطعه‌سازان را هم درگیر کرده است. بر اساس این گزارش، موجودی انبار قطعه‌سازان در سه ماهه منتهی به تیرماه منفی ۹.۹ بوده است.

به عبارتی موجودی انبار خودروسازان و قطعه‌سازان در تیرماه افت ۱۵ درصدی داشته است.

کمبود قطعه، خط تولید را متوقف کرد؟

کمبود موجودی در انبار خودروسازان، احتمالا دلیل متوقف شدن تولید برخی از خودرو‌های داخلی است. هفته گذشته وزارت صمت گزارشی منتشر کرد که بر اساس آن خط تولید پنج خودروی داخلی متوقف شده است. پژو ۲۰۶ تیپ پنج، سمند سورن، پژو پارس، ۲۰۷ دستی و رانا خودرو‌هایی هستند که خط تولید آن‌ها متوقف شده است. خودرو‌هایی که هم قیمت آن‌ها در بازار رکورد زده و هم پای ثابت طرح‌های پیش‌فروش یک ساله ایران خودرو هستند.

البته ایران خودرو ماجرای توقف خط تولید محصولات خود را نپذیرفته و اعلام کرده دلیل توقف تولید برخی از این خودرو‌ها به‌روزرسانی امکانات رفاهی و ایمنی جدید و مورد نظر و خواست مشتریان است و نه چیز دیگری.

اما حالا گزارش‌های مختلف می‌گوید خودروسازان با کمبود قطعه مواجهند و این کمبود قطعه سبب شده که موجودی انبار آن‌ها منفی شود. از طرف دیگر گزارش‌های متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد بیش از ۱۰۰ هزار خودروی ناقص در انبار خودروسازان دپو شده است.

حالا سوالی که وجود دارد این است که با توجه به منفی شدن موجودی انبار خودروسازان و قطعه‌سازان آن‌ها چگونه قرار است خودرو‌های پیش‌فروش شده را به مردم تحویل دهند؟

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده