تاریخ: ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۹:۰۵
بازدید: ۱۵۱۴
کد خبر: ۲۲۳۳۵۱
سرویس خبر : آهن و فولاد
«می متالز» گزارش می‌دهد:

نقش آفرینی رسانه‌ها در تصمیم سازی مدیران/ خبرنگاران باید اطلاعات کامل و تخصصی داشته باشند

‌می‌متالز - پایگاه خبری «می متالز» در سری نشست‌های کلاب هاوسی خود به بهانه «روز خبرنگار» اقدام به برگزاری نشستی با حضور مدیران روابط عمومی واحد‌های معدنی و صنایع معدنی و مدیران مسوول برخی سایت‌های خبری کرد تا نظرات هر دو گروه گفته شود. در ادامه مشروح این گفتگو را می‌خوانید:

به گزارش می‌متالز، در این نشست کلاب هاوسی مهدی کرباسیان رییس اسبق هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) اظهار کرد: زمانی که در وزارت اقتصادی و دارایی قائم مقام وزیر بودم، مسوولیت گروهی را بر عهده داشتم که به اتفاق تعدادی از معاونین نهاد‌های نظارتی همچون بازرسی کل کشور در اجلاسی شرکت کردیم. در آن اجلاس دو روزه بحث مطرحی آن بود که برای داشتن جامعه شفاف و مبازره با مفاسد، یکی از چهار محور تاکیدی بحث آزادی مطبوعات و رسانه‌ها و حمایت ویژه از خبرنگاران بود.

وی ادامه داد: همچنین مطرح شد کشور‌هایی که دارای رسانه آزاد هستند در نهایت به توسعه اقتصادی کمک ویژه کرده اند، زیرا در آن کشور‌ها جهت اقتصادی حرکت درستی داشته و تخلفات به حداقل ممکن می‌رسد.

کرباسیان با اشاره به وضعیت کشور، بیان کرد: متاسفانه در کشور ما چنین وضعیتی وجود ندارد. علل آن بخشی به مدیران باز می‌گردد، زیرا انتظار آن‌ها از خبرنگاران و روابط عمومی تنها تعریف و تمجید است. موضوع دیگر آن است که روحیه انتقاد پذیری به ویژه در مسوولان رده بالای کشور بسیار کم است.

زمانی که یک خبرنگار نقد می‌کرد در صدا و سیما گا‌ها تا عزل پیش می‌رود. علت دیگر کم توجهی به جامعه مطبوعات است به ویژه در حوزه مالی و نقدینگی است. حتی تا چندی پیش موضوع سخت و زیان بار بودن خبرنگاری در تامین اجتماعی مورد چالش قرار داشت و نمی‌دانم این موضوع حل شد یا خیر.

وی افزود: به طور کلی افرادی که در این حرفه فعالیت می‌کنند، در سربلندی و سلامت، شفافیت کشور در تمام عرصه‌ها جایگاه ویژه دارند.

کرباسیان همچنین در ادامه بیان کرد: اگر به دنبال توسعه پایدار در کشور هستیم و مسوولان کشور به آن توجه بیشتر داشته باشند باید تحمل خود را افزایش داده و رسانه آزاد و حمایت از خبرنگار دلسوز کشور را در راس کار خود قرار دهند. با توجه به این موضوع و با برگزاری دوره‌های آموزشی می‌توان سطح کیفی کار را افزایش داد. باید پذیرفت این اتفاق به نفع کشور است.

وی افزود: بدیهی است خبرنگاری شغل سختی است و حتی دو خبرنگار توانستند نیکسون را از ریاست جمهوری کنار زنند. البته در ایران هم همین طور است در بخش معدن به ویژه در حوزه زیست محیطی اطلاع رسانی خبرنگاران موثر بود.

کرباسیان اضافه کرد: خبرنگاران بدانند که جایگاه آن‌ها ویژه و موثر است. بنده افتخار می‌کنم در سال‌های خدمت در محضر روابط عمومی‌ها و خبرنگاران بودم. خبرنگاران در جایگاه ویژه‌ای قرار دارند.

جمع آوری اطلاعات لازمه اطلاع رسانی است

در ادامه این برنامه سعید صمدی دبیر انجمن زغال سنگ ایران نیز بیان کرد: گفته می‌شود مطبوعات رکن چهارم دموکراسی است، زیرا در نقد حاکمیت وارد می‌شوند. در سال‌های گذشته خبرنگاران حرفه‌ای داشتیم به عنوان مثال آقای اسماعیل میرفخرایی از خبرنگاران سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی می‌گفت برای ۱ ساعت مصاحبه حداقل ۸ ساعت مطالعه و جمع آوری اطلاعات را انجام می‌دادم تا با سوالات اصلی وارد محتوا شود. به نوعی مسیر مصاحبه را به دست می‌گرفت و مطیع فرد مصاحبه شونده نباشد.

وی اظهار کرد: یک خبرنگار از یک مصاحبه باید محتوای بدون تناقض و قابل فهم برای مخاطب خلق کند تا مخاطب جذب این مطلب شده و ترغیب شود تا نشریه یا سایت مربوطه را دنبال کند.

صمدی گفت: خبرنگاران حاضر در بخش صنعت به جز خبرنگاران حوزه محیط زیست که فوق العاده نقد کننده هستند، در دیگر حوزه‌ها کمتر این روحیه دیده می‌شود. نظام خبرنگاری ما با این موضوع مواجه است هر چند برخی افراد پیشرفت خوبی داشتند، اما باید این مسیر طی شود.

وی با اشاره به عدم آمادگی نسبت به موضوع مصاحبه، تصریح کرد: به عنوان مثال برای مصاحبه با یک مدیر زغال سنگی بهتر است کمی مطالعه داشته باشند. متاسفانه آمادگی کیفی از آفات موجود در این حوزه است، اما مشکل دیگر تجارت حاکم بر این حوزه است و باید به دید یک بیزینس به آن نگاه کرد. حال این بیزینس می‌تواند با نگاهی کوتاه مدت باشد یا بلند مدت.

دبیر انجمن زغال سنگ ایران اضافه کرد: گاهی شاهد انتشار اخباری هستیم که به تنهایی هیچ احساسی در مخاطب ایجاد نمی‌کند، اما با نگاه بیزینسی منتشر می‌شود. متاسفانه با توسعه شبکه‌های اجتماعی نوع کار خسته کننده شده و مخاطب جذب نشده و منجر به توسعه حوزه نمی‌شود.

صمدی با اشاره به بخش معدن نیز گفت: بخش معدن یک بخش مغفول است. حدود ۳ تا ۳.۵ درصد ذخایر دنیا در ایران است. حال اگر ما جایگاه خود را داشته باشیم باید سالی ۹۰ میلیارد دلار گردش مالی بخش معدن کشور باشد که متاسفانه با این عدد فاصله زیادی داریم، زیرا بخش معدن در جامعه ناشناخته مانده و همه فکر می‌کنند معدنکار کسی است که با لودر طلا ۲۴ عیار استخراج می‌کند. به همین دلیل شاهد تصویب قوانین متعدد در بخش معدن هستیم و خارج از حوزه دید مثبتی نسبت به بخش معدن وجود ندارد. باید مشکلات نشان داده شود و اطلاع رسانی بیشتر باشد.

نقش رسانهها در عقب نشینی بحش قیمت گذاری دستوری

محمد حسنی سعدی مدیر روابط عمومی بورس کالای ایران نیز در این برنامه اظهار کرد: شاید بتوان نمونه‌ای بارز از همکاری رسانه و اثر گذاری آن در فضای کسب و کار به این مثال اشاره کرد که کمپین گسترده‌ای میان اصحاب رسانه شکل گرفت که به مجموعه بازار سرمایه و سهامداران شرکت‌های معدنی و ما در بورس کالا کمک شایانی کردند.

وی افزود: این موضوع را باید به عنوان حرکت موثر رسانه‌ای یاد کرد. در حالی که مجموعه دولت به غلط فکر می‌کردند با قیمت گذاری دستوری و سرکوب قیمت می‌توانند به مصرف کننده کمک کنند، دوستان ما در رسانه موفق شدند در بین جامعه و مدیران و نمایندگان مجلس اطلاع رسانی کنند که قیمت گذاری دستوری چیزی جز توزیع رانت در کشور نیست و راه حمایت از مصرف کننده نهایی از مسیر قیمت گذاری دستوری نمی‌گذرد.

حسنی تصریح کرد: با همت رسانه‌ها شاهد بودیم از وزیر صمت تا معاونان در برابر این حرف که حرفی حق بود عقب نشینی کردند. متاسفانه باز هم همچنان شاهد هستیم در میان برخی از مسوولین و حتی وزرای جدید که هنوز سرکار نیامده اند بحث سرکوب قیمت‌ها و قیمت گذاری دستوری دیده می‌شود که لازم است مجدد از رسانه‌ها خواهش کنیم به این کار فرهنگی دقیق ادامه داده و مسوولان را متوجه این اشتباه کنند.

وی همچنین بیان کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر نقد منصفانه ندیده ام و بیشتر رسانه‌ها در بحث تولید محتوا ضعیف هستند.

ضعف ادبیاتی در میان خبرنگاران

غلامرضا فروغی نیا مدیر روابط عمومی فولاد خوزستان نیز در این نشست بیان کرد: برخی مسائل خاصی در حوزه صنعت، معدن و صنایع معدنی وجود دارد که بسیاری از دوستان به آن پرداخته اند.

وی ادامه داد: نقطعه ضعف اصلی جامعه رسانه آن است که در بخش ادبیات با کمبود‌هایی مواجه هستیم که دوستان فعال باید در این زمینه خود را تقویت کنند. باید این موضوع به عنوان یک دستور کار در کنار موضوعات دیگر قرار بگیرد.

فروغی نیا افزود: ما امروز با پدیده روزنامه داری در مقابل روزنامه نگاری مواجه هستیم که بخش مدیریت و مالی روزنامه را در بر گرفته است، اما روزنامه نگاری بخش تولید محتوا است.

وی گفت: ازدیاد مجوز‌ها رقابت را شخصی کرده است.

به گفته فروغی نیا، روابط عمومی‌ها باید خبرنگاران تخصصی را پرورش دهند، زیرا این تولید سرمایه برای بخش است.

نقش رسانهها در تصمیم سازی مدیران

رضا صفریان مدیر روابط عمومی فولاد هرمزگان نیز در این برنامه بیان کرد: رسانه‌ها می‌توانند به تصمیم گیری مسوولان کمک کنند.

وی ادامه داد: زمانی که خبرنگاران خبر درستی را منعکس می‌کنند واقعیت‌ها می‌تواند به تصمیم گیری درست کمک کند.

صفریان با اشاره به سال ۹۹ نیز افزود: سال گذشته سال پر چالشی در بخش معدن بود. بنده به عنوان روابط عمومی نمی‌توانم رسانه ایجاد کنم، چون در حیطه وظایف من نیست. اما رسانه‌ها می‌توانند کمک کرده و این تصمیم سازی را شکل دهند.

وی بیان کرد: اطلاع رسانی درباره وضعیت مواد معدنی و قیمت محصولات فولادی می‌تواند به مسوولان برای تصمیم گیری کمک کند و این کار از سوی خبرنگاران قابل اجرا است.

صفریان با اشاره به اخبار منتشره درباره رکورد‌های تولیدی گفت: ما از این اخبار به عنوان اخبار امیدآفرین استفاده می‌کنیم. این رکورد‌ها روند پویایی یک سازمان را نشان می‌دهد.

خبرنگاران باید آگاهی داشته باشند

عزت الله صادقی نژاد مدیر روابط عمومی شرکت ملی صنایع مس ایران نیز در این نشست کلاب هاوسی بیان کرد: ارتباط سازمان‌ها و رسانه ارتباطی دو سویه است و نمی‌توان برای آن‌ها چارچوب فعالیت تعیین کرد. البته این ارتباط دو سویه بدان معنا نیست که نباید هیچ انتقادی از هم داشت.

وی گفت: ارتباط ما در حوزه تخصصی می‌تواند ارتباط خوبی باشد. اما خبرنگاران باید نسبت به حوزه آگاهی داشته باشند.

صادقی نژاد با اشاره به برگزاری تور‌های آموزشی بیان کرد: پیش‌تر تور‌های بسیاری از سوی شرکت مس برگزار شد، اما امروز به دلیل شرایط کرونایی کمی فعالیت در این زمینه سخت شده است.

خبرنگاران باید اطلاعات تخصصی داشته باشند

امیرعباس تقی پور مدیر مسوول ماهنامه مدیریت ارتباطات نیز در این نشست بیان کرد: اگر به دنبال توسعه پایدار و اقتصاد بدون نفت هستیم باید به سمت روزنامه نگاری تخصصی حرکت کنیم موضوعی که روابط عمومی‌ها نیز در آن نقش مهمی ایفا می‌کنند.

وی افزود: بدون شک روابط عمومی‌ها و رسانه‌ها در قبال یکدیگر وظایفی را بر عهده دارند. روابط عمومی‌ها و رسانه‌ها اگر ارتباط حرفه‌ای با هم داشته و به حقوق هم احترام بگذارند بسیاری از چالش‌ها برطرف خواهد شد.

تقی پور با اشاره به وظایف روابط عمومی‌ها در مقابل رسانه‌ها بیان کرد: باید خبرنگاران را در ردیف مهمترین ذینفعان خود بدانند. نباید خبرنگاران را غریبه بدانند. بدون شک اگر خبرنگاران ذینفع سازمان باشند هیچگاه در‌های سازمان به روی خبرنگار بسته نخواهد بود و رسانه هر زمان اراده کند می‌تواند در مقابل عملکرد سازمان پرسشگر باشد.

وی ادامه داد: خبرنگار انتظار دارد در کوتاه‌ترین زمان ممکن به اطلاعات صحیح دسترسی داشته باشد. اگر روابط عمومی‌ها سیستماتیک فعالیت داشته باشند، این اطلاعات که از واحد‌های مختلف دریافت شده را می‌توانند در کمال صحت و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به این نیاز پاسخ دهند.

تقی پور معتقد است، نباید همه بار پاسخگویی را به دوش روابط عمومی سازمان گذاشت بلکه تمام مدیران در قبال خبرنگاران با پروتکل‌های مشخص در مقابل خبرنگار موظف به پاسخگویی هستند. این موضوع می‌طلبد روابط عمومی‌ها در درون سازمان مدیران ارشد و میانی را بر اساس پروتکل‌های تعریف شده آموزش داده تا بدانند در مواجه با خبرنگاران باید چه طور برخورد کنند.

وی اظهار کرد: نشست‌ها و آموزش‌های تخصصی باید در ارتباط با خبرنگاران حوزه مربوطه از سوی روابط عمومی‌ها برگزار شود.

تقی پور با اشاره به مواردی که روابط عمومی‌ها از آن رنج می‌برند، افزود: متاسفانه خبرنگاران اطلاعات تخصصی لازم در حوزه مرتبط را در اختیار ندارند و باید دوستان رسانه‌ای به آن توجه ویژه داشته باشند. روابط عمومی‌ها در این زمینه می‌توانند پیشگام بوده و به عنوان بخشی از مسوولیت اجتماعی اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی کنند.

وی تصریح کرد: خبرنگاران یک حوزه باید بدانند مدیر روابط عمومی یک سازمان برنامه ریزی مشخصی برای نشست‌های خبری دارد و این را در قالب یک برنامه با خبرنگاران حوزه خود جلو می‌برند تا نتیجه بهتری به همراه داشته باشد.

تقی پور بیان کرد: روزنامه نگاری تخصصی یک حوزه جدید در کشور است. به هر میزان در این حوزه سرمایه گذاری کنیم، اتفاقات خوبی را شاهد خواهیم بود.

وی با اشاره به آفت‌های موجود در دوره تکنولوژی، گفت: در کنار رسانه‌های متعدد که صاحب شناسنامه هستند، شبه رسانه‌ها هم فعالیت دارند. به هر میزان که رسانه‌های رسمی پایبند با مقررات و قوانین باشند این شبه رسانه‌ها کنار زده می‌شوند.

رسانه یک بنگاه خدماتی است

امیدرضا طالشیان مدیر مسوول پایگاه خبری «معدن نیوز» نیز در این برنامه کلاب هاوسی با اشاره به مدیریت مهدی کرباسیان بیان کرد: عناصری همچون ادب و شعور یک مدیر را متمایز کرده و در موفقیت وی بیش از تخصص و تحصیل موثر است. آقای کرباسیان معدنی نبودند، اما ۴ سال ایمیدرو را به نحوی مدیریت کردند که به اعتقاد بنده یک ویرانه را آباد کرد. در واقع ایشان ایمیدرو را احیا کردند.

وی اضافه کرد: هرچند در همان ابتدای کار گفتند ۷ طرح فولادی را قبول ندارند، اما طرح احیای مستقیم هر ۷ طرح را با پیشرفت بیش از ۹۰ درصدی به تیم بعدی انتقال دادند.

طالشیان اظهار کرد: آقای کرباسیان تشخص و ادب ارتباطی خوبی داشتند، اما با این وجود هیچگاه در ایمیدرو مدیر روابط عمومی توانمندی نداشتند و همیشه خبرنگاران به این موضوع انتقاد داشتند که چرا این افراد مدیران تحولی نیستند. اما این موضوع به واسطه حضور آقای کرباسیان احساس نمی‌شد.

وی تصریح کرد: اما در فولاد هرمزگان مهندس ارزانی روحیه ارتباطی خوبی نداشتند و علاقه‌مند به ارتباط با رسانه نبودند، اما یک تیم توانمند همچون آقای صفریان و فراهانی، برند هرمزگان را در فضای رسانه مدیریت کردند.

طالشیان افزود: یک اشتباه کوچک در مورد فعالیت رسانه در ذهن افراد شکل گرفته است. این موضوع که دیگران رسالت رسانه را تعریف کنند اشتباه است، زیرا ما رسالت دیگران را تعریف نمی‌کنیم. رسانه یک بنگاه خدماتی است که قرار است به سازمان‌ها سرویس بدهد.

وی اضافه کرد: رسانه چند نیروی کاری دارد و باید بیمه و اجاره و ... را پرداخت کند درست مانند یک بنگاه اقتصادی، حال چرا برای آن رسالت تعریف می‌کنیم؟ مگر ما رسالت اضافی برای بهره بردار معدن چادرملو تعریف می‌کنیم؟ رسانه یک بنگاه خدماتی است.

مدیر مسوول سایت «معدن نیوز» بیان کرد: به هر میزان تعدد رسانه در کشور بیشتر باشد میزان آگاهی بخشی نیز افزایش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: زمانی که یک رسانه تعامل مالی با یک مجموعه دارد چطور باید این توقع را ایجاد کرد که باید از این مجموعه انتقاد کرد. هر رسانه بر حسب روابط خود انتقاد می‌کند و مجموع این روابط اجتماعی هدف ما را می‌سازد.

طالشیان اضافه کرد: رسانه حرفی را می‌زند که بابت آن پولی دریافت کرده باشد و این در تمامی رسانه‌ها از جمله صدا و سیما هم دیده می‌شود. فراموش نکنیم نقد محصول تعدد رسانه‌ها است.

وی تاکید کرد: نباید نگاه به رسانه نگاه به یک بنگاه خیریه نباشد و انتظار نداریم دیگران برای ما وظیفه تعیین کنند. رسانه یک بنگاه خدماتی است که کالای آن خبر است.

طالشیان همچنین بیان کرد: مدیرانی که از رسانه فرار می‌کنند یا ریگی در کفش دارند یا عقل آن‌ها هنوز کامل نشده است. مدیری که رسانه‌ای نباشد زحمات آن هم دیده نمی‌شود.

وی همچنین صداقت را جز اصلی‌ترین وظایف رسانه دانست و گفت: صداقت جزو رسالت اختصاصی رسانه نیست بلکه جزو رسالت انسانی است. متاسفانه برخی مدیران بخش خصوصی ارائه خدمات را وظیفه رسانه می‌دانند در حالی که به دنبال صرف هزینه نیستند.

طالشیان در ادامه با اشاره به موضوع آموزش خبرنگاران تخصصی تصریح کرد: مدیران روابط عمومی می‌توانند با برگزاری دوره‌های بازدید از کارخانه شناخت و اطلاعات خبرنگاران را ارتقا دهد. تور‌های آموزشی در این زمینه بسیار مفید است.

۹۰ درصد رسانهها فولاد را تبلیغ میکنند

سیداحمد مشکانی مدیرعامل گروه زرمش و عضو هیات مدیره انجمن مس ایران نیز در این برنامه اظهار کرد: رسانه‌های مختلف از جمله صدا و سیما و پس از آن رسانه‌های مکتوب و شبکه‌های مجازی را در اختیار داریم. نباید صداقت در رسانه را در وظیفه رسانه تکذیب کرد.

وی ادامه داد: متاسفانه امروز صدا و سیما مخرب بخش معدن است و تا به امروز برنامه مناسبی برای معرفی بخش معدن تولید نکرده است.

به گفته مشکانی، اگر صدا و سیما در دولت جدید نسبت به معدن تغییر نگاه دهد، رسانه‌های این حوزه نیز می‌توانند نقش مهمی در تولید محتوا و آگاهی سازی داشته باشند.

وی افزود: امروز ۹۰ درصد از رسانه‌های معدنی فولاد را تبلیغ می‌کنند در صورتی که حوزه‌ای رانتی بوده و حجم زیادی نقدینگی به آن تزریق شده است. در حالی که اگر این پول وارد حوزه‌های دیگر می‌شد شاهد اتفاقات بزرگ بودیم.

معدن نیازمند خبرنگار متخصص است

حسن حسینقلی رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های صنایع و معادن سرب و روی نیز در این برنامه با بیان اینکه خبرنگاران در ایران زحماتی زیادی می‌کشند، گفت: در بخش معدن نیازمند خبرنگار متخصص هستیم تا به فرآیند کار مسلط باشند.

وی افزود: در حوزه سرب و روی تغییرات در متن می‌تواند تمام معانی را تغییر دهد.

به گفته حسینقلی، خبررسانی درباره معدن و صنایع معدنی بسیار ضعیف است و جامعه کم اطلاع است. باید جلوی اطلاع رسانی دروغ گرفته شود. از سویی دیگر گاهی خبرنگار خبری را منتشر می‌کند که نمی‌داند این موضوع درست است یا خیر. خبرنگار باید واقعیت‌ها را به جامعه منتقل کند.

خبرنگاران تخصصی افزایش یافته اند

محمود بندرچی مدیرعامل شرکت نمایشگاهی «رستاک پاد ویژن» نیز در این نشست بیان کرد: هر کاری نیازمند هزینه است و فعالان معدنی باید به این موضوع توجه داشته باشند.

وی اظهار کرد: بدون هزینه چیزی بدست نمی‌آید.

به گفته بندرچی، خوشبختانه در حوزه‌های تخصصی خبرنگاران خوبی پرورش پیدا کرده اند البته افراد باید زمینه فعالیت خود را مشخص کنند.

نقش آفرینی رسانه‌ها در تصمیم سازی مدیران/ خبرنگاران باید اطلاعات کامل و تخصصی داشته باشند

نقش آفرینی رسانه‌ها در تصمیم سازی مدیران/ خبرنگاران باید اطلاعات کامل و تخصصی داشته باشند

نقش آفرینی رسانه‌ها در تصمیم سازی مدیران/ خبرنگاران باید اطلاعات کامل و تخصصی داشته باشند

نقش آفرینی رسانه‌ها در تصمیم سازی مدیران/ خبرنگاران باید اطلاعات کامل و تخصصی داشته باشند

نقش آفرینی رسانه‌ها در تصمیم سازی مدیران/ خبرنگاران باید اطلاعات کامل و تخصصی داشته باشند

 

نقش آفرینی رسانه‌ها در تصمیم سازی مدیران/ خبرنگاران باید اطلاعات کامل و تخصصی داشته باشند

 

نقش آفرینی رسانه‌ها در تصمیم سازی مدیران/ خبرنگاران باید اطلاعات کامل و تخصصی داشته باشند

نقش آفرینی رسانه‌ها در تصمیم سازی مدیران/ خبرنگاران باید اطلاعات کامل و تخصصی داشته باشند

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده