تاریخ: ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۳۹
بازدید: ۴۳۸
کد خبر: ۲۲۳۳۶۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

صادرات ال‌پی‌جی ایران به بالاترین رقم طی ۲ سال گذشته رسید

‌می‌متالز - افزایش خرید ال پی جی ایران توسط چین باعث افزایش صادرات این محصول به بالاترین رقم طی دو سال گذشته یعنی حدود ۵۰۰ هزار تن شده است.

به گزارش می‌متالز، صادرات ال‌پی‌جی ایران در ماه‌های ژوئیه و اوت به بالاترین رقم طی دو سال گذشته یعنی حدود ۵۰۰ هزار تن رسیده است.

دلیل این افزایش را می‌توان بالا رفتن تقاضای چین برای محصولات پتروشیمی دانست. انتظار می‌رود صادرات ال‌پی‌جی ایران تا پایان ۲۰۲۱ به خاطر افزایش تولید این محصول و بالا رفتن تقاضای آن از ۵۰۰ هزار تن فراتر رود.

طبق گفته یکی از منابع چینی، خرید ال پی جی توسط این کشور طی سال جاری میلادی افزایش یافته که دلیل آن می‌تواند قیمت بهتری ال پی جی ایران باشد.

گفته می‌شود ایران ال پی جی خود را ۲۰ دلار در هر تن ارزان‌تر از سایر تولیدکنندگان خاورمیانه به فروش می‌رساند که باعث افزایش تمایل خریداران به این محصول ایران شده است. خریداران چینی در دور قبلی تحریم‌های غربی علیه ایران در ۲۰۱۲، ال پی جی ایران را ۴۰ تا ۵۰ دلار ارزان‌تر از سایر تولیدکنندگان خریداری می‌کردند.

طبق گفته موسسه اطلاعات کپلر، چین در ماه ژوئن با خرید ۴۶۴ هزار تن ال پی جی، بزرگترین خریدار این محصول ایران بود. صادرات ال‌پی‌جی به چین ۹۵ درصد کل صادرات ایران را در این ماه تشکیل می‌داد و مقدار کمی هم به پاکستان و بنگلادش صادر شده بود.

صادرات ال‌پی‌جی ایران بیشتر از دو بخش کارخانه‌های پتروشیمی و پالایشگاه‌های گاز صورت می‌گیرد.

شرکت پتروشیمی بندر امام در خوزستان سالانه یک میلیون تن، شرکت پتروشیمی عسلویه یک و نیم میلیون تن و شرکت پتروشیمی خارک دویست هزار تن در سال ال پی جی تولید می‌کنند.

اطلاعات صنعتی نشان می‌دهند چین در ۲۰۱۹، ۴.۹۴ میلیون تن، در ۲۰۲۰، ۳.۸۵ و در پنج ماه اول سال میلادی جاری ۱.۹۶۵ میلیون تن ال‌پی‌جی از ایران وارد کرده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده