تاریخ: ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۹:۵۵
بازدید: ۷۲۷
کد خبر: ۲۲۳۳۸۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

پیش‌بینی قیمت طلا امروز ۳۱مرداد + آخرین قیمت طلا و سکه

‌می‌متالز - قیمت طلا گرمی ۱۸ عیار در بازار آزاد دیروز شنبه ۳۰مرداد با یک هزار و ۶۰۰ تومان افزایش، ۱،۱۴۶،۵۰۰ معامله شد. پیش‌بینی‌ها در بازار طلا چگونه است؟

به گزارش می‌متالز، قیمت طلا گرمی ۱۸ عیار در بازار آزاد دیروز شنبه ۳۰مرداد با یک هزار و ۶۰۰ تومان افزایش، ۱،۱۴۶،۵۰۰ معامله شد. قیمت سکه امامی در بازار آزاد دیروز شنبه ۳۰مرداد با سه هزار تومان کاهش، ۱۱،۸۱۴،۰۰۰ معامله شد.

سیگنال‌های متناقض برای طلا

به نظر برخی تحلیل‌گران، چشم‌انداز طلا در بلندمدت مثبت به نظر می‌رسد. کریگ ارلام، تحلیل‌گر اوآندا گفت که تقاضای خریداران برای طلا دوباره شدت گرفته است و این نتیجه وضعیت نسبتا امن این فلز است. او اعلام کرد که فشار نزولی بر طلا در میان‌مدت باقی خواهد ماند، اما این نمی‌تواند روند بلندمدت صعودی آن را تار کند. با این حال، اما برخی دیگر از تحلیل‌گران معتقدند که طلای جهانی دستخوش تاثیر از نیرو‌های مختلفی شده است. همین امر موجب شده برخی از تحلیل گران تصویر روشنی از آینده طلا را پیش‌بینی نکنند. این اتفاق در نظرسنجی اخیر سایت کیتکو به وضوح قابل مشاهده است.

در نظرسنجی اخیر این سایت که برای پیش‌بینی روند طلا در هفته کاری پیش‌رو برگزار شد، ۱۵ تحلیلگر وال‌استریت در این نظرسنجی شرکت کردند و در میان این شرکت‌کنندگان، ۴۷ درصد انتظار افزایش قیمت طلا را داشتند. تحلیلگرانی که انتظارات نزولی و خنثی داشتند، مساوی بودند و هر دو سناریو چهار یا ۲۷ درصد رای به دست آورد. در همین حال، در میان ۹۳۰ تحلیل‌گر غیرحرفه‌ای که در این نظرسنجی شرکت کردند، ۴۶ درصد افزایش قیمت را برای طلا پیش‌بینی می‌کردند و ۳۶ درصد انتظارات نزولی برای طلا داشتند. این نشان از افزایش احساسات منفی در بازار طلا دارد. همچنین کاهش میزان مطالبات مزایای بیکاری در ایالات متحده و رسیدن به کمترین میزان در ۱۷ ماه گذشته، نشان می‌دهد گزارش بعدی اشتغال با رشدی قابل‌توجه همراه خواهد بود که می‌تواند فشار نزولی مضاعفی را بر طلا وارد کند. گزارش‌های سه ماهه دوم تولید ناخالص داخلی آمریکا، شاخص مخارج مصرفی خانوار و شاخص‌های درآمدی که در هفته آتی منتشر خواهد شد نیز می‌تواند برخی دیگر از نیرو‌های موثر بر روند آتی طلا باشد.

ریسک بالاتر در قطعات کوچک‌تر

روند صعودی بازار طلا و سکه تا قبل از تعطیلات کرونایی منجر به رشد نرخ سکه‌های طرح جدید تا نزدیکی مرز ۱۲ میلیون تومانی شد. توقف معاملات در بازار‌های داخلی از ۲۵ تا۳۰ مرداد ماه سبب عدم‌واکنش این فلز گرانبها به تغییرات اونس طلا جهانی شد و آنچه باعث جهش قوی سکه به سطوح جدید شده تغییرات ناشی از سیر صعودی دلار و سطوح جدید آن است. به این ترتیب هر قطعه از سکه امامی در معاملات روز یکشنبه هفته گذشته به ۱۱ میلیون و ۹۳۰ هزار تومان رسید و رشد بیش از ۳ درصدی را در کارنامه هفتگی به ثبت رساند. با وجود اینکه چنین شرایطی سبب کاهش حباب سکه شده، اما قطعات کوچک‌تر مسکوکات طلا به دلیل بالا بودن تقاضا برای خرید و عرضه اندک از ریسک بالاتری برخوردار هستند.

طلا از صعود بازماند

اونس طلا در معاملات هفته گذشته شاهد ریسک‌گریزی شدیدی از سوی سرمایه‌گذاران بود. با این حال ارزش فلزات گرانبها با تقویت شاخص دلار آمریکا و کاهش قیمت نفت خام نسبت به روز‌های پایانی هفته گذشته عقب‌نشینی داشت. به این ترتیب طلا در پایان معاملات روز جمعه در حالی تثبیت شد که تقویت ارزش دلار موج خرید طلا که به وسیله بحران کرونای دلتا به وجود آمده بود را خنثی کرد. بر این اساس بهای هر اونس در سطح ۱۷۸۱ دلار بسته شد، اما رشد چشمگیری در مقیاس هفتگی نداشت. بازار طلا تحت‌تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد، زیرا اقتصاد جهانی با رشد تورم و کندی روند احیا بر اثر پاندمی کووید-۱۹ روبه‌روست. همزمان سرمایه‌گذاران تلاش می‌کنند گام بعدی بانک مرکزی آمریکا و تاثیر آن بر بازده اوراق قرضه و دلار آمریکا را ارزیابی کنند.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده