تاریخ: ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۱۹
بازدید: ۳۰۱
کد خبر: ۲۲۳۳۸۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تحلیل بورس یکشنبه ۳۱مرداد / شستا لیدر بازار نیست!

‌می‌متالز - امروز بازار سهام بعد از گذشت چند روز تعطیلی آغاز به کار کرده است. شاخص کل امروز معاملات مثبتی را رقم زده و در محدوده یک میلیون و ۵۱۸ هزار واحد قرار گرفته است. امروز کدام نماد‌ها در تعیین جهت بازار موثر هستند؟

به گزارش می‌متالز، بازار سهام امروز پس از گذشت چند روز تعطیلی با تحرکات مثبت آغاز به کار کرده است و شاخص کل بورس در محدوده یک میلیون و ۵۱۸ هزار واحد قرار گرفته است. شاخص کل هم‌وزن هم امروز حدودا هشت هزار واحد مثبت در محدوده ۴۳۶ هزار واحد قرار گرفته است. همچنین امروز ارزش معاملات بورس در نیمه اول بازار به حدود شش هزار میلیارد تومان رسیده است.

بیشترین تاثیر مثبت را امروز نوری، شتران و شپنا در بازار گذاشتند و بیشترین تراکنش هم برای سپید، شستا و شپنا ثبت شده است. امروز بیشتر گروه‌ها مثبت و شاهد تقاضا هستند در نیمه اول معاملات میدکو، فخوز و ذوب از جمله نماد‌های منفی هستند. به طور کلی امروز رشد محسوسی در نماد‌های فولادی دیده نمی‌شود و بیشتر نماد‌های این گروه در محدوده منفی هستند.

در معاملات امروز بازار سهام شستا به دلیل انتشار خبر برکناری رضوانی‌فر مدیر عامل شستا منفی آغاز به کار کرد البته در دقایقی معاملات این نماد مثبت شد، اما دوباره به روند قبلی خود بازگشت. اما مساله اینجا است که معاملات شستا بر دیگر نماد‌ها هم تاثیرگذار است یا نه؟

درباره این موضوع حسین زمانی، کارشناس بازار سرمایه معتقد است: لیدر‌های بازار در حال حاضر نماد‌های بانکی و خودرویی هستند و شستا را به عنوان لیدر نمی‌توان به حساب آورد.

همچنین زمانی می‌گوید: لیدر‌های بازار قابلیت و توانایی این موضوع را دارند که بر دیگر نماد‌های بازار تاثیر خود را بگذرانند و به عبارتی با تغییرات مثبت یا منفی آن‌ها دیگر نماد‌ها هم تغییر کنند.

این کارشناس بازار همچنین درباره لیدر‌ها و تاثیر آن‌ها بر بازار معتقد است: نماد‌هایی که نسبت به گروه‌های دیگر ظرفیت بیشتری را دارند و یا به اصطلاح لیدر بازار هستند محرک اصلی نماد‌های دیگر هم به حساب می‌آیند. به همین دلیل با تحرکات این نمادها، گروه‌های کوچک‌تر هم حرکت می‌کنند.

این کارشناس بازار گفت، بازار تا پایان امروز احتمالا مثبت به پایان برسد و شستا نمی‌تواند مسیر بازار را تغییر دهد.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده