تاریخ: ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۷:۲۴
بازدید: ۳۳۰
کد خبر: ۲۲۳۴۷۳
سرویس خبر : انرژی

کاهش ۲۰ درصدی صادرات نفت عربستان در نیمه نخست ۲۰۲۱

‌می‌متالز - صادرات نفت خام عربستان در نیمه اول سال جاری میلادی ۱۹.۸ درصد کمتر از همین دوره در سال گذشته گزارش شده است. متوسط تولید روزانه نفت خام در این کشور هم ۱۰.۹ درصد نسبت به ۲۰۲۰ پایین آمده است.

به گزارش می‌متالز، صادرات نفت خام عربستان در نیمه اول سال جاری میلادی به طور متوسط برابر با ۵.۷۷۶ میلیون بشکه در روز بوده است یعنی ۱۹.۸ درصد کمتر از ۷.۲ میلیون بشکه صادر شده در همین دوره در سال گذشته و ۵.۸ درصد کمتر از ۶.۱۲۹ میلیون بشکه صادر شده در نیمه دوم ۲۰۲۰.

به همین ترتیب متوسط تولید روزانه نفت خام در این کشور در نیمه اول ۲۰۲۱، ۱۰.۹ درصد نسبت به ۲۰۲۰ پایین آمده و به ۸.۴۹۹ میلیون بشکه در روز رسیده است. تولید عربستان در همین دوره در ۲۰۲۰ برابر با ۹.۵۴ میلیون بشکه در روز بود. متوسط تولید روزانه عربستان همچنین ۴.۵ درصد نسبت به ۸.۸۹۵ میلیون بشکه‌ای تولید شده در نیمه دوم ۲۰۲۰ هم پایین‌تر بوده است.

اما قیمت بالاتر نفت در سال جاری به ثابت نگه داشتن درآمد عربستان کمک کرده است. قیمت نفت از ۵۲ دلار ابتدای ۲۰۲۱ تا ۷۵ دلار افزایش یافته است. در نتیجه، درآمد‌های نفتی عربستان در شش ماه اول سال جاری میلادی ۱۱ درصد بالا رفته و به ۲۴۹ میلیارد ریال رسیده است.

تولید محصولات پالایشگاهی در عربستان در نیمه اول ۲۰۲۱ به طور متوسط برابر با ۲.۴۲۳ میلیون بشکه در روز بوده است یعنی ۱۵.۲ درصد بالاتر از شش ماه اول ۲۰۲۰ و ۶.۵ درصد بیشتر از از نیمه دوم سال گذشته.

متوسط صادرات روزانه محصولات نفتی در شش ماه اول سال هم تا ۱.۲۲۸ میلیون بشکه در روز بالا رفته است یعنی به ترتیب ۲۸.۵ و ۱۴.۳ درصد بالاتر از نیمه اول و دوم ۲۰۲۰.

واکسیناسیون کرونا و و بهبود فعالیت‌های اقتصادی در جهان باعث افزایش تقاضا برای نفت و همینطور بالارفتن صادرات نفت خام عربستان در ماه ژوئن شده است. البته تصمیم اوپک پلاس برای افزایش تولید احتمالاً منجر به بالارفتن بیشتر صادرات نمی‌شود، چون بسیاری از اقتصاد‌ها از ترس گسترش نوع جدید ویروس کرونا فعالیت‌های خود را محدود کرده‌اند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده